Hög tomgång tbi motor *löst*
Re: Hög tomgång tbi motor
Jag tycker ju att med varm motor så borde den iaf hicka till när den tappar signalen helt men det händer ingenting.
De andra givarna har tänt lampan inom 10 sek så det borde vara någonting liknande för lambdan med varm motor
De andra givarna har tänt lampan inom 10 sek så det borde vara någonting liknande för lambdan med varm motor
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Re: Hög tomgång tbi motor
Det är väl kanske just att den inte "tappar" signalen, i och med att ECU håller med en sorts referensspänning på ingången. Det ECU "upplever" är att motorn inte kan gå i "closed loop" eftersom sonden inte lämnar den korrekta, varierande signalen. Enligt texten sätts koden efter "en stund".
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Hög tomgång tbi motor
Gjorde ett experiment idag och drog ur lambdasonden och åkte tills motorlampan tändes, vilket den till sist gjorde men först efter ca 20 minuter
Men jag uppmärksammade att den blev att gå bättre och bättre på låga varv och tomgången slutade stundtals nästan helt att bråka.
Tror jag ska ta det som ett hoppfullt tecken och köpa en ny sond och montera

Men jag uppmärksammade att den blev att gå bättre och bättre på låga varv och tomgången slutade stundtals nästan helt att bråka.
Tror jag ska ta det som ett hoppfullt tecken och köpa en ny sond och montera

Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Re: Hög tomgång tbi motor
Den ligger här nu: Tbi-tipsrid54 skrev: 13 aug 2024 08:21 Hej. Hittade en fil om tbi-systemet, som jag laddade upp till filarkivet. Den ska godkännas av admin, men kanske det finns nånting matnyttigt där. Det finns lite info om felkoder och interface till ECU.
Re: Hög tomgång tbi motor
Filen som vart uppladdad var tyvärr inte till någon större nytta (hade den redan också) men jag har fått tag i den stora manualen på nästan 250 sidor om tbi sprutet.
Kan ladda upp den sen bara jag listat ut hur man gör.
Lambdasonden verkar bara vara ett sidospår, ikväll satte jag på en stroboskoplampa och försökte kolla om tändningen verkade harmoniera och där fanns det intressanta saker.
Den har bara två fasta tändpunkter den går efter. Direkt man petar på gasen så gör den ett jätteskutt bakåt och där ligger den kvar oavsett varvtal.
Det förklarar även den enormt svårtyglade gasen med att den inte går att smyga iväg (blir allt eller inget) och troligen även problemet med rusandet.
Tomgången är ju väldigt låg och enligt handboken så ska den ha ett oreglerat läge under 500 varv och det är ju där den har tomgången för det mesta.
Frågan är bara vad som orsakar problemen med tändningen för den skulle ju egentligen satt en felkod för det om den känner av något galet
Läste på något chevforum där andra haft samma problem på tbi att det var oxidering i styrboxen i socklarna där chipen satt monterad.
Skulle ju inte kunna vara helt otänkbart på den här också som trots allt stått en jävla massa år.
Fortsättning följer...
Kan ladda upp den sen bara jag listat ut hur man gör.
Lambdasonden verkar bara vara ett sidospår, ikväll satte jag på en stroboskoplampa och försökte kolla om tändningen verkade harmoniera och där fanns det intressanta saker.
Den har bara två fasta tändpunkter den går efter. Direkt man petar på gasen så gör den ett jätteskutt bakåt och där ligger den kvar oavsett varvtal.
Det förklarar även den enormt svårtyglade gasen med att den inte går att smyga iväg (blir allt eller inget) och troligen även problemet med rusandet.
Tomgången är ju väldigt låg och enligt handboken så ska den ha ett oreglerat läge under 500 varv och det är ju där den har tomgången för det mesta.
Frågan är bara vad som orsakar problemen med tändningen för den skulle ju egentligen satt en felkod för det om den känner av något galet

Läste på något chevforum där andra haft samma problem på tbi att det var oxidering i styrboxen i socklarna där chipen satt monterad.
Skulle ju inte kunna vara helt otänkbart på den här också som trots allt stått en jävla massa år.
Fortsättning följer...
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Re: Hög tomgång tbi motor
Jag misstänker att ECU beräknar tändläget efter spjällägessensorn och även efter MAP-sensorns signal (Manifold Absolute Pressure), det senare är den moderna varianten av vakuumklockan. Det är inte omöjligt att hela justeringen beror på "oktanväljaren", eftersom det brukar vara bra med senare tändning om man kör lågoktanigt (typ 87 oktan eller nåt, inte aktuellt numera...). Dessutom lär väl varvtalet spela in. Så det finns ju skäl att kolla funktionen hos åtminstone tre sensorer: spjälläge, MAP och varvtal.
Troligen får man felkod om någon av dessa är trasig såpass att den inte lämnar nåt värde alls, eller ett värde utanför gränserna. Däremot kan nog inte ECU avgöra om värdet är "fel", dvs inte korrekt i förhållande till verkligheten, men ändå ett värde som skulle kunna finnas under nåon viss situation. Exempelvis om MAP är trasig och visar att du står på gasen, fast du inte gör det, så kanske tändningen ställs ner ändå och då lär ju motorgången påverkas.
Troligen får man felkod om någon av dessa är trasig såpass att den inte lämnar nåt värde alls, eller ett värde utanför gränserna. Däremot kan nog inte ECU avgöra om värdet är "fel", dvs inte korrekt i förhållande till verkligheten, men ändå ett värde som skulle kunna finnas under nåon viss situation. Exempelvis om MAP är trasig och visar att du står på gasen, fast du inte gör det, så kanske tändningen ställs ner ändå och då lär ju motorgången påverkas.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Hög tomgång tbi motor *löst*
Samtliga givare jag har testat hittills har iaf verkat vara fullt fungerande och map sensorn reagerar snabbt när jag drar av slangen.
Jag tycker ju att även om någon givare skulle vara dålig men fortfarande fungerande så borde den ju iaf försökt reglera tändningen.
När jag läst närmre så styr tändenheten tändningen baserat enbart på motorvarv under 500.
Över 500 ska ecm ta över och styra med hjälp av en hel drös givare.
Skulle den detektera något fel mellan dessa enheter skulle kod 42 sättas och tändenheten ska ta över styrningen.
Eftersom tändningen gör ett skutt bakåt över 500 och aldrig ens försöker flytta sig med varvtalet (mer än när den kommer under 500 igen) så antar jag att det är ecm som bestämmer men av någon anledning har låst sig.
Jag får fortsätta i helgen och rycka slangar och givare samtidigt som jag kollar tändningen ifall den blir att flytta tändpunkten annars blir det att gräva fram boxen och kika om den har några oxidationsskador.
Skulle även underlättat om det funnit en skala på remskivan men jag får väl improvisera ihop nånting
Jag tycker ju att även om någon givare skulle vara dålig men fortfarande fungerande så borde den ju iaf försökt reglera tändningen.
När jag läst närmre så styr tändenheten tändningen baserat enbart på motorvarv under 500.
Över 500 ska ecm ta över och styra med hjälp av en hel drös givare.
Skulle den detektera något fel mellan dessa enheter skulle kod 42 sättas och tändenheten ska ta över styrningen.
Eftersom tändningen gör ett skutt bakåt över 500 och aldrig ens försöker flytta sig med varvtalet (mer än när den kommer under 500 igen) så antar jag att det är ecm som bestämmer men av någon anledning har låst sig.
Jag får fortsätta i helgen och rycka slangar och givare samtidigt som jag kollar tändningen ifall den blir att flytta tändpunkten annars blir det att gräva fram boxen och kika om den har några oxidationsskador.
Skulle även underlättat om det funnit en skala på remskivan men jag får väl improvisera ihop nånting
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Re: Hög tomgång tbi motor
Fick ju tag på en riktig manual om tbi systemet förut, och däribland fanns det ett schema över alla mätvärden vid styrboxen så jag mätte upp ALLT
Allt såg rätt ut och reagerade som det skulle förutom insugstempgivaren som låg långt utanför i värde. Den var förövrigt urdragen när jag köpte bilen men då jag inte märkte någon skillnad i motorgång så kopplade jag in den igen...
Nu drog jag ur den igen och efter ett tag så började motorn reagera och helt plötsligt blev tomgången nästan normal igen.
Beställde en ny givare och skruvade dit idag och helt plötsligt kom tomgången upp dit den skulle vara och den går att finlira på låga varv
Räknade ut att den måste trott att insugstempen varit runt -40 så det kan ju förklara att den fick en hjärnblödning
Allt såg rätt ut och reagerade som det skulle förutom insugstempgivaren som låg långt utanför i värde. Den var förövrigt urdragen när jag köpte bilen men då jag inte märkte någon skillnad i motorgång så kopplade jag in den igen...
Nu drog jag ur den igen och efter ett tag så började motorn reagera och helt plötsligt blev tomgången nästan normal igen.
Beställde en ny givare och skruvade dit idag och helt plötsligt kom tomgången upp dit den skulle vara och den går att finlira på låga varv
Räknade ut att den måste trott att insugstempen varit runt -40 så det kan ju förklara att den fick en hjärnblödning

Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Re: Hög tomgång tbi motor
Snyggt jobbat! Lysande med denna typ av återkoppling, det kan ju vara guld värt för kommande problemtillfällen för andra, som kan hitta info här.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)