Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

Inlägg av NEO »

SA4AQS skrev: 25 jul 2024 00:14 Ett pulsair system, inte helt omöjligt att någon eftermonterat i början av -90 talet för att få ner HC och CO på besiktningen.
Tack för förklaring! Då får man försöka rädda den och hoppas att det inte blir några skriverier om Lada-gate i tidningarna. :roll: :lol:

Tittade på vipparmarna idag och ser inget som ser kaos ut.

Bild Bild Bild Bild Bild

Sen gjorde jag misstaget att granska kopplingen närmare. Kopplingen tror jag ser ok ut, men stänghjulet har ju rätt mycket spår i sig. När anses ett svänghjul vara så pass att det måste bytas? Har inte upplevt några kopplingsproblem så kanske bara bllunda och köra? Hade någon tanke på att byta kopplingscylidner och iaf utramptningslager, bara för att man ändå är där och rotar. Men börjar spåra lite kostnadsmässigt.

Bild Bild Bild Bild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
dea

Inlägg av dea »

Det jag ser på bilderna ang kopplingen hade jag fortsatt med den utan att göra nåt. Däremot om man skulle bytt så skulle man kanske planat svänghjulet men nu är ju lamellen insliten efter svänghjulet så bara att köra vidare tills den börjar ge upp.
NEO

Inlägg av NEO »

Haft lite brist på tid och motivation men nu har jag mätt cylindrarna. Men känns som det finns lite risk för felmarginal här. Köpte mikrometer på blocket men huruvida den är 100% korrekt vet man ju inte utan kalibrering, vilket jag inte har möjlighet till. Så alla mina värden kan ju mycket väl vara skiftade åt något håll. Men nedan är vad jag landade i, klicka för större bild.

Bild

Enligt repguiden så vill jag tro att det då är ok. MEN... Finns ju en viss osäkerhet om alla mina värden då är skiftade hundradelar åt något håll. Men med värderna i tabellen så kanske någon direkt ser att det kvittar? Kanske bara att hona och köpa nya 79mm kolvar? All tankar välkomna, jag kan inte detta. :roll: :lol:
If the maximum wear exceeds 0.15 mm, bore the cylinders to match the nearest repair size for the piston (0.4 or 0.8 mm oversize) with a 0.03 mm allowance in diameter for honing. Then hone the cylinders to the diameter, providing the designed clearance between the piston of the selected repair size and the cylinder, which should be equal to 0.06 - 0.08 mm.

Hur mikrometern var ställd vid kalibrering av cylindermätaren. Känns rimligt när jag kontrollerar kolvarna med denna inställning, men svårt för ngn som mig att avgöra.

Bild
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jag tänker inte påstå att jag kan detta på riktigt, men lite har jag biträtt andra pysslare, och gjort några egna ingrepp. Jag har för mig att det brukar sägas, att cylinderslitaget är värst längst upp, där det är mest tryck och varmast och eländigast, medan nedre området inte slits så mycket. Om det är på det sättet, så antyder måtten i dina cylindrar att cylinder 1, mätläge 1, skulle möjligen kunna vara sliten upptill med 20 hundradelar, om man antar att den höll måttet i läge 4 (78,990) från början, och nu håller 79,010. Tänker man på samma sätt, är de övriga cylindrarna väldigt lite slitna. Så, antingen är dina mätningar korrekta och mitt resonemang rimligt, och då borde man borra, eftersom slitaget i cyl. 1 är mer än 15 hundradelar. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan hona alla cylindrar och köra vidare med originalkolvar, eller nya kolvar med samma dimension (klass). Nya ringar, förstås.

Allt, såklart, beroende på vilka resurser som du vill lägga på detta och vilka möjligheter du har att få blocket borrat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Aaah! Ett mått jag inte reflekterat över. Bra där, tack. 🙌👍 Fast jag får skillnaden på 79,010-78,990 till 0,02 mm och enligt rep handbok är 0,15mm max tillåtna slitage, så det borde ju vara safe iaf. Eller missade jag något här?

Gjorde om tabellen lite för att även automatisk räkna på detta. Om jag då tar både A och B mätningarna i kalkylen så är cylinder 4 värst med 0.07mm diff. I manualen hänvisar de faktsikt även till zon 1 som en utan slitage. 🤔 Men då borde å andra sidan zon 1 och 4 rimligen nästan alltid vara identiska, och tror det är det jag hört de säga på youtube. :roll: :?
In zone No. 1, the cylinders practically do not wear, so this zone may be used as a reference for determining cylinder wear in the other three zones.
Bild

Men, det lutar ju då åt att bara hona till detta och sen köra på standardkolvarna och nya ringar. 🥳👍 Om ingen annan skriker och drar i nödbromsen... :?

rid54 skrev: 01 sep 2024 10:41 Jag tänker inte påstå att jag kan detta på riktigt, men lite har jag biträtt andra pysslare, och gjort några egna ingrepp. Jag har för mig att det brukar sägas, att cylinderslitaget är värst längst upp, där det är mest tryck och varmast och eländigast, medan nedre området inte slits så mycket. Om det är på det sättet, så antyder måtten i dina cylindrar att cylinder 1, mätläge 1, skulle möjligen kunna vara sliten upptill med 20 hundradelar, om man antar att den höll måttet i läge 4 (78,990) från början, och nu håller 79,010. Tänker man på samma sätt, är de övriga cylindrarna väldigt lite slitna. Så, antingen är dina mätningar korrekta och mitt resonemang rimligt, och då borde man borra, eftersom slitaget i cyl. 1 är mer än 15 hundradelar. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan hona alla cylindrar och köra vidare med originalkolvar, eller nya kolvar med samma dimension (klass). Nya ringar, förstås.

Allt, såklart, beroende på vilka resurser som du vill lägga på detta och vilka möjligheter du har att få blocket borrat.
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jag har nog gjort ett decimalfel. Det har hänt tidigare, nån gång på 80-talet... ;)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

Hur har det gått med reparationen?
NEO

Inlägg av NEO »

dea skrev: 06 nov 2024 18:06 Hur har det gått med reparationen?
Hej. Det har tyvärr stått stilla i brist på stålars. :roll: Tänker att det blir vinterns projekt och kommer då uppdatera löpande och nog ha en massa frågor. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
Homegrown

Inlägg av Homegrown »

NEO skrev: 06 nov 2024 18:07
Hej. Det har tyvärr stått stilla i brist på stålars. :roll: Tänker att det blir vinterns projekt och kommer då uppdatera löpande och nog ha en massa frågor. :lol:
Endast in sporadiskt på forumet nuförtiden.
Om jag vore du skulle jag nöja med byta så lite som möjligt. Dina lager ser helt ok ut, skulle inte byta dem utan nöja mig med kolvringar hona cylindrarna och jämna till kanalerna för lite bättre flöde/effekt, köpa en packningssats, olja och filter av god kvalitet.

Finns ingen anledning att hiva in pengar som man inte har i onödan 8-)
NEO

Inlägg av NEO »

Hehhehe. Redan beställt allt. :shock: :roll: :lol:
Homegrown skrev: 09 dec 2024 06:20
NEO skrev: 06 nov 2024 18:07
Endast in sporadiskt på forumet nuförtiden.
Om jag vore du skulle jag nöja med byta så lite som möjligt. Dina lager ser helt ok ut, skulle inte byta dem utan nöja mig med kolvringar hona cylindrarna och jämna till kanalerna för lite bättre flöde/effekt, köpa en packningssats, olja och filter av god kvalitet.

Finns ingen anledning att hiva in pengar som man inte har i onödan 8-)
/NEO aka Henrik Cednert
Skriv svar