Aaah! Ett mått jag inte reflekterat över. Bra där, tack.
Fast jag får skillnaden på 79,010-78,990 till 0,02 mm och enligt rep handbok är 0,15mm max tillåtna slitage, så det borde ju vara safe iaf. Eller missade jag något här?
Gjorde om tabellen lite för att även automatisk räkna på detta. Om jag då tar både A och B mätningarna i kalkylen så är cylinder 4 värst med 0.07mm diff. I manualen hänvisar de faktsikt även till zon 1 som en utan slitage.
Men då borde å andra sidan zon 1 och 4 rimligen nästan alltid vara identiska, och tror det är det jag hört de säga på youtube.
In zone No. 1, the cylinders practically do not wear, so this zone may be used as a reference for determining cylinder wear in the other three zones.
Men, det lutar ju då åt att bara hona till detta och sen köra på standardkolvarna och nya ringar.
Om ingen annan skriker och drar i nödbromsen...
rid54 skrev: 01 sep 2024 10:41
Jag tänker inte påstå att jag kan detta på riktigt, men lite har jag biträtt andra pysslare, och gjort några egna ingrepp. Jag har för mig att det brukar sägas, att cylinderslitaget är värst längst upp, där det är mest tryck och varmast och eländigast, medan nedre området inte slits så mycket. Om det är på det sättet, så antyder måtten i dina cylindrar att cylinder 1, mätläge 1, skulle möjligen kunna vara sliten upptill med 20 hundradelar, om man antar att den höll måttet i läge 4 (78,990) från början, och nu håller 79,010. Tänker man på samma sätt, är de övriga cylindrarna väldigt lite slitna. Så, antingen är dina mätningar korrekta och mitt resonemang rimligt, och då borde man borra, eftersom slitaget i cyl. 1 är mer än 15 hundradelar. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan hona alla cylindrar och köra vidare med originalkolvar, eller nya kolvar med samma dimension (klass). Nya ringar, förstås.
Allt, såklart, beroende på vilka resurser som du vill lägga på detta och vilka möjligheter du har att få blocket borrat.