Apelsinen, Lada Niva -95
Apelsinen, Lada Niva -95
Hej!
Ny på forumet och tänkte presentera mitt senaste inköp till maskinparken. En snart skattebefriad relativt fin -95:a som klarat sig bra från rost Förra ägaren har gjort mycket på den då han i sin tur köpte den tidigare i år ej fungerandes från någonstans i Sthlms skärgård, någon kanske känner till bilen? Själv fyller jag gubbe(50) nästa år och gillar att meka på hobbynivå. Vi skall snart flytta till större gård och tanken med Ladan är att den skall ersätta behovet av en ATV, åker hellre i denna maskin som jag redan blivit smått kär i.
Skickar upp lite bilder och fyller på tråden eftersom men först på tur är att byta en CTS med avbrott, då kanske jag får bukt på de bränsleluktande avgasmolnen som den nu producerar då den blivit varm(closed loop)? Har hunnit med att kolla komp som var runt 13 på alla cylindrar(12.8 på sämsta och 13.2 på bästa) då man såklart misstänkte eventuellt vatten i förbränningen. Den startar dock lätt, producerar bra värme, motortemp håller sig stadigt på mitten och inget vatten i oljan eller tvärtom vad jag kunnat se, inget övertryck i kylaren och verkar inte göra av med kylarvatten. Någon tidigare ägare har mixtrat med check engine-lampan så har inte kunnat kolla med gemet men skall ta tag i det framöver, borde gå att lösa avgasmolnet utan dessa dock, lite klurigare bara! Kommer även ställa ventilerna, har beställt två extra breda bladmått i 0.15 och 0.20mm samt nya tändkablar och tändstift(blir NGK BPR6ES) och en O2 sensor från Alibaba om det skulle behövas. Ett oljebyte står väl oxå på tur men ja, den är relativt nyservad med oljor på alla ställen. Har orginalfälgar som skall blästras och målas till helgen och blir dubbade vinterdäck på dem, troligen 215/65/16. Nog med bladder här kommer lite bilder på skönheten! Notera spaden på taket
Mvh
Larsan
Ny på forumet och tänkte presentera mitt senaste inköp till maskinparken. En snart skattebefriad relativt fin -95:a som klarat sig bra från rost Förra ägaren har gjort mycket på den då han i sin tur köpte den tidigare i år ej fungerandes från någonstans i Sthlms skärgård, någon kanske känner till bilen? Själv fyller jag gubbe(50) nästa år och gillar att meka på hobbynivå. Vi skall snart flytta till större gård och tanken med Ladan är att den skall ersätta behovet av en ATV, åker hellre i denna maskin som jag redan blivit smått kär i.
Skickar upp lite bilder och fyller på tråden eftersom men först på tur är att byta en CTS med avbrott, då kanske jag får bukt på de bränsleluktande avgasmolnen som den nu producerar då den blivit varm(closed loop)? Har hunnit med att kolla komp som var runt 13 på alla cylindrar(12.8 på sämsta och 13.2 på bästa) då man såklart misstänkte eventuellt vatten i förbränningen. Den startar dock lätt, producerar bra värme, motortemp håller sig stadigt på mitten och inget vatten i oljan eller tvärtom vad jag kunnat se, inget övertryck i kylaren och verkar inte göra av med kylarvatten. Någon tidigare ägare har mixtrat med check engine-lampan så har inte kunnat kolla med gemet men skall ta tag i det framöver, borde gå att lösa avgasmolnet utan dessa dock, lite klurigare bara! Kommer även ställa ventilerna, har beställt två extra breda bladmått i 0.15 och 0.20mm samt nya tändkablar och tändstift(blir NGK BPR6ES) och en O2 sensor från Alibaba om det skulle behövas. Ett oljebyte står väl oxå på tur men ja, den är relativt nyservad med oljor på alla ställen. Har orginalfälgar som skall blästras och målas till helgen och blir dubbade vinterdäck på dem, troligen 215/65/16. Nog med bladder här kommer lite bilder på skönheten! Notera spaden på taket
Mvh
Larsan
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Kan ju tillägga att bilen var vit i sitt tidigare liv före 2024 och regnr ECT221.
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Välkommen till forumet och grattis till bilkjøpet. var en tuff Niva som ser flott ut för åldern
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Välkommen hit, ser ut som en trevlig bil. Ska bli skoj att följa fortsättningen.
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Lycka är total, vilken dag! Från att lämna vita gigantiska avgasmoln som stank bränsle till istortsett obefintligt med avgaser och dom luktar ”rätt”. Började dagen med att ställa ventilerna och det var välbehövt, det var lite tight på vissa och slappt på andra. En rejäl rengöring av ventilkåpa och ny packning blev det. Sedan blev det nya stift och tändkablar. Bytte sedan CTS och rengjorde kontakten ordentligt och gav ECU-kontakten en omgång oxå i samma veva.
Efter detta tog jag en riktig varmkörningstur på grus och skogsvägarna här i trakten och vilket nöje! Betydligt piggare blev den och nu är man nöjd Var även en sväng till sonen där mina orginalfälgar skall blästras/lackas men blästerskåpet som är stor behöver mer medium, nån luftslang ska uppgraderas så dom får vänta ett tag till.
Efter detta tog jag en riktig varmkörningstur på grus och skogsvägarna här i trakten och vilket nöje! Betydligt piggare blev den och nu är man nöjd Var även en sväng till sonen där mina orginalfälgar skall blästras/lackas men blästerskåpet som är stor behöver mer medium, nån luftslang ska uppgraderas så dom får vänta ett tag till.
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Kul att höra om processen! Bilen verkar ju väldigt välbevarad och bör kunna ge körglädje att bra tag framöver.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Igår blev det lite finlir så detta stod på agendan:
Rensa kablar/stereo från tidigare ägares installationer.
Laga ciggtändaruttaget
Flytta ratten då den stod väldigt snett
Lättmekad som Nivan är gick allt som en dans på rosor. Cigguttaget lagades genom att sätta i en säkring som saknades. Stereon och kablar försvann snabbt nu blev den säkert 2kg lättare Ratten tog jag av helt och rengjorde alla kontaktytor för tutan och nu står den rakt och fint. Det blev dammsugning och smörjning av allt rörligt jag kunde hitta inne i bilen.
Avslutade med en liten kvällstur där jag testade lite olika däcktryck och 1.9 fram och 1.8 bak verkar ok, vad kör ni med som "allround tryck", kör ni olika fram/bak? Däcken är Linglong Crosswind M/T, 215/75/16 på Suzukifälg.
Sedan tittade jag på krängningshämmaren och tänker att den kommer ryka här när som helst Jag vill då såklart åt fördelen av bättre rörlighet i skogen och som jag förstår är försämringen efter väg försumbar, jag kör inte rally i kurvorna med den ändå, sen tappar den ju lite vikt oxå! På tal om vikt, baksätet kommer nog få flytta ut med, den kommer få frakta stängselstolp o andra saker på gården så sätet gör ingen nytta mer än till besiktningen då.
Rensa kablar/stereo från tidigare ägares installationer.
Laga ciggtändaruttaget
Flytta ratten då den stod väldigt snett
Lättmekad som Nivan är gick allt som en dans på rosor. Cigguttaget lagades genom att sätta i en säkring som saknades. Stereon och kablar försvann snabbt nu blev den säkert 2kg lättare Ratten tog jag av helt och rengjorde alla kontaktytor för tutan och nu står den rakt och fint. Det blev dammsugning och smörjning av allt rörligt jag kunde hitta inne i bilen.
Avslutade med en liten kvällstur där jag testade lite olika däcktryck och 1.9 fram och 1.8 bak verkar ok, vad kör ni med som "allround tryck", kör ni olika fram/bak? Däcken är Linglong Crosswind M/T, 215/75/16 på Suzukifälg.
Sedan tittade jag på krängningshämmaren och tänker att den kommer ryka här när som helst Jag vill då såklart åt fördelen av bättre rörlighet i skogen och som jag förstår är försämringen efter väg försumbar, jag kör inte rally i kurvorna med den ändå, sen tappar den ju lite vikt oxå! På tal om vikt, baksätet kommer nog få flytta ut med, den kommer få frakta stängselstolp o andra saker på gården så sätet gör ingen nytta mer än till besiktningen då.
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Du har lite större däck än originalvarianten, så jag tror du ligger bra till tryckmässigt. Jag har "nästan" originaldimension (185/75/16) och tycker 2,0 fram och samma bak funkar bra (om jag inte vet att jag ska köra långt med rejäl last baktil, då kan det bli nåt hekto till). Sen kör jag ständigt dubblösa vinterdäck (godkända även enligt nya kraven) och jag flyttar mellan fram- och bakaxel ett par gånger mellan däckbyten för att jämna ut slitaget lite.
Vad gäller krängningshämmaren har jag funderat lite på att gå på den jag också. Jag funderar lite på hur mycket man vinner, dock... Framfjädringens slaglängd innan gummibuffertarna ("gummihjälpfjädrarna") tar i, är ju inte så lång. Jag undrar om jag inte sett alternativa "gummin" som ger lite bättre fjädringsväg, kommer inte ihåg var, tyvärr.
Vad gäller krängningshämmaren har jag funderat lite på att gå på den jag också. Jag funderar lite på hur mycket man vinner, dock... Framfjädringens slaglängd innan gummibuffertarna ("gummihjälpfjädrarna") tar i, är ju inte så lång. Jag undrar om jag inte sett alternativa "gummin" som ger lite bättre fjädringsväg, kommer inte ihåg var, tyvärr.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Tackar för input, jo verkar hittat rätt med trycket, tog en till sväng här på skogsvägarna och inte lika stötigt som det var med 2.2 som var i bilen då jag köpte den. Jag skall montera bort krängningshämmaren i samband med oljebyte här om några dagar så får vi se hur jag tycker rent spontant. Har inte tänkt så långt att gummikuddarna ev begränsar men tänker att framvagnen lättare ”artikulerar” oavsett gummina, den blir liksom slappare.rid54 skrev: 18 nov 2024 18:37 Du har lite större däck än originalvarianten, så jag tror du ligger bra till tryckmässigt. Jag har "nästan" originaldimension (185/75/16) och tycker 2,0 fram och samma bak funkar bra (om jag inte vet att jag ska köra långt med rejäl last baktil, då kan det bli nåt hekto till). Sen kör jag ständigt dubblösa vinterdäck (godkända även enligt nya kraven) och jag flyttar mellan fram- och bakaxel ett par gånger mellan däckbyten för att jämna ut slitaget lite.
Vad gäller krängningshämmaren har jag funderat lite på att gå på den jag också. Jag funderar lite på hur mycket man vinner, dock... Framfjädringens slaglängd innan gummibuffertarna ("gummihjälpfjädrarna") tar i, är ju inte så lång. Jag undrar om jag inte sett alternativa "gummin" som ger lite bättre fjädringsväg, kommer inte ihåg var, tyvärr.
Hann med lite mek innan turen och nu funkar sidoblinkers HF där ena kabeln inte var inkopplad i framblinkersen… skumt
Bytte även ut vacuumslangen till bromsservon då jag var tveksam till den(klippte av några cm på den gamla som var riktigt sprucket men slangen var nog OK i övrigt), blev 12mm bränsleslang och 1m räckte perfekt. Ja, for förbi lokala bilskroten och köpte motor/cupevärmarkablage då jag hittade en värmare i blocket som jag var ovetandes om vid bilköpet men det får bli installation av det nån annan dag!
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Jag har besiktigat utan baksätet och utan anmärkning på det, däremot hade jag glömt att jag monterat bort ena bälteslåset bak så fick ombesiktning på grund av det, blev godkänd efter åtgärd även då utan baksätet.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Ja där ser man, visste inte att det var möjligt man tackar för infon, det besparar en del besvär såklartSA4AQS skrev: 19 nov 2024 22:51 Jag har besiktigat utan baksätet och utan anmärkning på det, däremot hade jag glömt att jag monterat bort ena bälteslåset bak så fick ombesiktning på grund av det, blev godkänd efter åtgärd även då utan baksätet.
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Idag blev det en hel del gjort på apelsinen med hjälp av sonen.
Olja/filter/luftfilter, fläktrem, gasdämpare till bagageluckan, inkopplat motorvärmarekablage med cupeuttag, nya glödlampor i värmereglaget och vi tog bort krängningshämmaren vilket efter teståkning på väg/skog bara verkar vara positivt En snabb avspolning hann vi med oxå.
På vägen hem slutade dock den kvittrande cupefläkten att fungera efter att ha avgett bränd lukt så passar bra att byta till en ny då jag ändå behöver byta värmekranen.
Bjuder på lite bilder och en filmsnutt som INTE visar verkligheten men det var riktigt brant men inga som helst problem för apelsinen Låg ettan och sakta mak uppåt, åkte utförs först och det var lite mer nervkittlande
https://youtu.be/5-MoaHY7xeI?si=JkzS4wdZIYdGS3h7
Olja/filter/luftfilter, fläktrem, gasdämpare till bagageluckan, inkopplat motorvärmarekablage med cupeuttag, nya glödlampor i värmereglaget och vi tog bort krängningshämmaren vilket efter teståkning på väg/skog bara verkar vara positivt En snabb avspolning hann vi med oxå.
På vägen hem slutade dock den kvittrande cupefläkten att fungera efter att ha avgett bränd lukt så passar bra att byta till en ny då jag ändå behöver byta värmekranen.
Bjuder på lite bilder och en filmsnutt som INTE visar verkligheten men det var riktigt brant men inga som helst problem för apelsinen Låg ettan och sakta mak uppåt, åkte utförs först och det var lite mer nervkittlande
https://youtu.be/5-MoaHY7xeI?si=JkzS4wdZIYdGS3h7
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Idag blev det mer mek då Umeå offroad är snabba att leverera så blev byte av värmekranen och fläkten som brann upp i lördags. Verkar som att fläkten tog med sig fläktknappen i samma veva då bara mittenläget fungerar nu vilket jag märkte då jag monterat ihop allt. Kopplade då fläktkabeln som inte sitter i serie med motståndet(vilket verkade klara sig motstånd 1.7ohm) på mittenläget så har iallafall full fart och av och vilken fart det var på fläkten! Den gamla var visst verkligen kass innan den gav upp sen gjorde inte ett hekto barr saken bättre såklart men nu är det rent och snyggt. Saknades även två hakar till fläktplasten så tillverkade en ny hake av en spik och tre hakar verkar räcka gott, bakre hörnet vid rören var så skadat så satte ingen hake där men tre verkar funka tillfredsställande som sagt.
Märkte även att det var ett liitet läckage på det långa röret på värmepaketet så blev att snygga till anliggningsytan som såg förskräcklig ut och göra en egen packning och det blev tätt vad det verkar.
Nu anser jag att det mest kritiska är åtgärdat och ska framöver byta gasvajer och fortsätta på projekt dubbade vinterdäck. Har orginalfälgarna hos sonen för blästring sen blir det nog begagnade dubbade typ 205/65/16 som man kan få tag på billigt. Hade kanske hellre haft något mer likt orginal men blir ju så dyrt eller är det någon som sitter på en fin uppsättning dubbade däck till bra pris?
Märkte även att det var ett liitet läckage på det långa röret på värmepaketet så blev att snygga till anliggningsytan som såg förskräcklig ut och göra en egen packning och det blev tätt vad det verkar.
Nu anser jag att det mest kritiska är åtgärdat och ska framöver byta gasvajer och fortsätta på projekt dubbade vinterdäck. Har orginalfälgarna hos sonen för blästring sen blir det nog begagnade dubbade typ 205/65/16 som man kan få tag på billigt. Hade kanske hellre haft något mer likt orginal men blir ju så dyrt eller är det någon som sitter på en fin uppsättning dubbade däck till bra pris?
//Larsan
Lada Niva -95 1.7i TBI
Lada Niva -95 1.7i TBI
Re: Apelsinen, Lada Niva -95
Kul att se lite "reportage" runt mekandet. Just de grejer du nämner har nog många av oss trixat med... Tur att de nyare värmekranarna verkar avgjort bättre än originalvarianten, det är inte kul med alltför mycket kylarvätska i golvet.
Just breda lågprofildäck (205/65/16) är kanske billiga, men troligen ger de bara halvbra åkkomfort. Nivan är inte tung, och breda däck är ofta rätt styva i "vertikalled" = man studsar fram. Jag köpte nyss nya odubbade vinterdäck i originaldimension (175/80/16) och jag tycker bilen går fint med dem. Nu blev det ju typ 2000:- styck, men det lär väl gå några år innan det är dags för nya igen.
Just breda lågprofildäck (205/65/16) är kanske billiga, men troligen ger de bara halvbra åkkomfort. Nivan är inte tung, och breda däck är ofta rätt styva i "vertikalled" = man studsar fram. Jag köpte nyss nya odubbade vinterdäck i originaldimension (175/80/16) och jag tycker bilen går fint med dem. Nu blev det ju typ 2000:- styck, men det lär väl gå några år innan det är dags för nya igen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)