Luftfilter till en 2121 insprutning.?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner

Luftfilter till en 2121 insprutning.?

Inlägg av valpowner »

Hej, är det någon som har koll på vilket luftfilter (rektangulärt) som passar Ladan? Jag har problem med en felkod P0102 Volyme air flow, circurit low.
Det här inträffar när jag motorbromsar, vilket bilen tydligen inte gillar. Jag har rengjort MAF-sensorn, så det är nog inte problemet. Det daterar sig nog tillbaka till föregående ägaren som då bytt ut hela sensorn. Tydligen till ingen nytta. Jag tänkte prova i närtid om felet uppkommer utan filter, för att förbättra luftflödet.

Nu undrar jag om det finns alternativ till Umeå Offroad, eller är det det som gäller?

God Jul på er.
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Kontakt:

Re: Luftfilter till en 2121 insprutning.?

Inlägg av rid54 »

Det är ju möjligt att luftfiltret är en standardtyp som passar flera bilar, men Umeå Offroad är väl inte nåt problem att handla från...

Felet kan ju bero på att det finns läckor i skarvar eller gummikanaler för luften, så att MAF inte får vettiga flöden att mäta på, eller på att det är nåt lurt med anslutningar eller kablage. Om sensorn är rengjord och funkar för körning är nog läckage det jag skulle undersöka först.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner

Inlägg av valpowner »

Jag har kollat läckor i samband med att fixa den höga tomgången. Inget jag kunde upptäcka. Men tomgången är som den är. Fortfarande inte bra. Vill gärna sticka iväg. Jag ska prova med ett nytt filter, så får vi se.
Mvh Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Nu minns jag inte tomgångsproblemets tråd, men om man får "circuit low" på MAF, så anses det betyda att mätningen av luftmängden ger ett orimligt lågt värde. Vid motorbromsning får man ett rejält undertryck i insugningsröret. Om någon vacuumanslutning är dålig (läckande) så kommer det kanske in så mycket luft i läckan, att MAF helt enkelt har för lite flöde att hantera. Slangen till bromsservot är misstänkt #1... Sedan kan själva bromsservot faktiskt vara defekt, så att luft kommer in den vägen.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner

Inlägg av valpowner »

Jag provade utan luftfilter och samma felkod kom upp. Har nu ett nytt filter och skiter i lampan, den tänds och släcks lite hur jag kör. Men är dock väldigt känslig för motorbroms. Samma kod varje gång.
Tomgången har börjat rusa igen, så det krävs mer felsökning. Startar ok men när jag kört ett tag så lägger den sig på ca 2000 varv. Gasspjället är justerat i botten så det är något som tror att motorn behöver mer bensin. Tomgångssensorn är bytt för ett år sedan, men kanske garantin har gått ut.

Nu är frågan om jag kan ställa in tomgången på nåt sätt när det gäller en Bosch insprutning. Går det att programmera om parapetrarna.
Den här bilen har haft samma fel hos den tidigare ägaren, jag fick med en MAF sensor som "reservdel" vilket tyder på att det har varit samma fel tidigare.

Tips mottages tacksamt, förutom "byt motor". Motorn går jättebra i trafik, men har svårt att lugna ner sig vid typ rödljus och liknande.

Hälsningar
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

I spjällhuset finns en tomgångsluftventil. Kan det vara den som krånglar?

Det är en ganska lång gummikanal mellan MAF och spjällhuset; är den helt tät?

Hög tomgång är nästan alltid beroende av att det kommer in tjuvluft. Om spjället är stängt, så är det nästan bara tomgångsluftventilen eller en läcka innanför spjället, som kan vara boven. I insuget sitter ju minst en vakuumanslutning (bromsservot). Plugga den och se om det gör skillnad. Gör det skillnad, är det dags att kolla slangen och i värsta fall servot.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner

Inlägg av valpowner »

Tackar, jag ska kolla, med klimatet är inte gynnsamt just nu för meck.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Skriv svar