Klonkande ljud, drivaxel?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Gabriel W

Klonkande ljud, drivaxel?

Inlägg av Gabriel W »

Hej,
Jag har en Vaz Niva från 1980. När jag kör har jag ett klonkande ljud som verkar följa hastigheten. Jag har fyllt alla smörjpunkter och kontrollerat nivån i lådorna. Jag tror att det kan vara relaterat till höger drivaxel. När jag rör den i sidled så rör den sig med lätthet och ett metalliskt klonkande i slutläget mot hjulet. Vänster sida rör sig mer dämpat. Eftet att ha läst här på forumet gissar jag att det skulle kunna vara rengöring och återfettning som krävs. Är det ett rimligt antagande eller tror ni att det krävs byte av något? Eller jag kanske rent av är på helt fel spår?

Första inlägget blev en fråga... ledsen för det men det här med Nivan är helt nytt för mig.
Hälsar
Gabriel
dea

Re: Klonkande ljud, drivaxel?

Inlägg av dea »

Välkommen hit!

Vi ska nog kunna guida dig rätt men hur menar du med ”rör i sidled”? Riktning mellan hjulet och diffen?
Gabriel W

Inlägg av Gabriel W »

Hej,
Det låter toppen! All input är välkommen!

Jag rör drivaxeln mot hjulet, dvs horisontellt och i sitt ytterläge får jag ett metalliskt ljud. Den rör sig också mindre dämpat relativt när jag gör samma sak på andra sidan. Det känns som att det skulle kunna vara fettbrist men är det en rimlig tanke?
Hälsar
Gabriel
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Välkommen!

Jag undrar om det inte är så, att yttre drivknuten är rätt sliten. Börja med att kolla hjullagerspelet (alla instruktioner finns nog att hitta här under filarkivet). Sedan är det nog så, att den yttre drivknuten ska vara hyfsat tight i axelns längdriktning, om än inte helt stum. Den inre drivknuten är gjord för att innerdelen (med drivaxeln) ska kunna glida lite, men den yttre är tänkt att vara "fast" i den ledden. Om glappet är i knuten, misstänker jag att det är dags för ny(a) knut(ar). Kan vara enklast att köpa drivaxlarna som hela enheter. Obs i så fall att det är nåt med antalet splines som ändrades under tidens gång, fast jag tror det var framemot 2000-talet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Gabriel W

Inlägg av Gabriel W »

Stort tack Rickard!
Jag ska kolla hjullagret också!
Hälsar
Gabriel
Skriv svar