Apelsinen, Lada Niva -95

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Kontakt:

Re: Apelsinen, Lada Niva -95

Inlägg av rid54 »

Kolla noga att det inte finns någon metallisk förbindelse mellan någon växellåda och chassit, dvs att något gummifäste inte gör vad det ska. En växellåda börjar nog inte föra oväsen efter att ha fått vila ett tag... Det finns ett par fallgropar med det bakre fästet till huvudväxellådan, där metalldelar kan få direkt kontakt och då kommer minsta knyst från växellådan att höras i hela karossen.

Jag använder "klassisk" växellådsolja, 80w90 GL5, har inte upplevt något negativt med det. Det har funnits misstänksamhet mot GL5, som ansågs kunna vara aggressivt mot gulmetall, men nyare oljor av den typen lär ha fått bort den saken. Annars kan man använda GL4.

Kul med rapporterna! Gott Nytt År!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 31 dec 2024 17:15 Kolla noga att det inte finns någon metallisk förbindelse mellan någon växellåda och chassit, dvs att något gummifäste inte gör vad det ska. En växellåda börjar nog inte föra oväsen efter att ha fått vila ett tag... Det finns ett par fallgropar med det bakre fästet till huvudväxellådan, där metalldelar kan få direkt kontakt och då kommer minsta knyst från växellådan att höras i hela karossen.

Jag använder "klassisk" växellådsolja, 80w90 GL5, har inte upplevt något negativt med det. Det har funnits misstänksamhet mot GL5, som ansågs kunna vara aggressivt mot gulmetall, men nyare oljor av den typen lär ha fått bort den saken. Annars kan man använda GL4.

Kul med rapporterna! Gott Nytt År!
Det var ett bra tips, bytte ju även bakre gummifästet på växellådan i samma veva så det skall jag helt klart kolla! Jag bytte till biltemas syntetiska 75w90 gl4/5 iallafall.

Gott nytt år alla!

IMG_4846.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
Holger
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Väldigt snygg bil!
Gott Nytt År!
Larsan

Inlägg av Larsan »

Inte hänt så mycket här men idag fick jag chansen att rasta apelsinen då sonen behövde svetsa sitt avgassystem så det blev en tur till jobbet så vi kunde meka inomhus. Medans han jobbade på passade jag på att göra lite småpyssel och det blev nya torkarblad monterade samt att jag justerade armarna något sen blev rutorna putsade på in/utsida. Efter detta tog jag mig en långtur ut i skogarna och det är livskvalitet att få köra Niva i sånt här fint väder :D Pictures!

IMG_5286.jpeg
IMG_5293.jpeg
IMG_5294.jpeg
IMG_5296.jpeg
IMG_5297.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Ser riktigt trevligt ut, här nere i Skåne är det nästan enbart barmark.
Rätt skön känsla när man har putsat rutorna :mrgreen:
Larsan

Inlägg av Larsan »

Händer inte mycket här men idag fick frugan och vovvarna åka med på en rastningstur :D
IMG_5472.jpeg
IMG_5476.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Hej forumet! Ville bara säga att jag idag sålde min pärla då vi behöver pengarna till annat nu då det strax är dags för flytt till gården. Fick veta att vi får med en gammal traktor i köpet vilket gjorde att behovet av ladan blev betydligt mindre. Tanken var ju att puttra runt i hästhagen med stolp, sjösätta båten mm och det får vi använda den gamla BM Terriern till istället :)

Tack för all hjälp och hoppas alla får en fin vår och sommar med sina fordon!
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det är ju inte säkert du är fri från viruset; rätt vad det är, står det kanske en Niva på gårdsplan och lockar till utflykter...

Lycka till!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar