Spänna kamkedja - hur funkar det?

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
NEO
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#31 

Inlägg av NEO »

ahlberg skrev:Inget behöver monteras bort, bara lossa, dra ett varv och spänn.
oH! Ha! Kanon! Tackar! trodde man var tvungen att se kedjan för att se att det bidde rätt. De kan de, de där ryssarna. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#32 

Inlägg av NEO »

Har gjort detta nu enligt.

* Köra bilen varm
* Ställa i nedförsbacke
* I med femman
* Ur med tändstiften
* Lossa spännaren
* Rulla framåt
* Dra åt.

Det jag saknade var ett tydligt klicke-di-klonk när jag släppte spännaren. Hörs inte det tydligt när allt är ihopmonterat? Vågade inte snurra ut bulten helt då jag var osäker på om något kunde släppa. Men skulle säga att jag släppte den så pass att det kändes bra mentalt och den snurrade lätt. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1544
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#33 

Inlägg av rid54 »

Om man tittar på illustrationerna och instruktionerna i verkstadshandboken, så är instruktionen om att dra runt motorn sakta inte obegripliga. Det som kallas "tensioner shoe" ska trycka in kedjan på den obelastade sidan om vevaxeldrevet, när spärren är släppt . Fjädern jobbar då mot en obelastad del av kedjan. Om man drar runt motorn med startmotorn, eller rullar bilen för fort, kommer det inte att skapas rätt "slack" i kedjebukten, så att tryckskon kan trycka in kedjan på rätt sätt. Det viktiga är att tryckskon kommer in i sitt bästa läge med hjälp av tryckfjädern, så att man kan låsa spännaren sedan. Går det runt "för fort" kan det bli så att anordningen inte hinner med eller att det skapas oväntade spänningar i den slaka delen av kedjan. Detta kan vara ett fall av att det är bäst att följa instruktionerna....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#34 

Inlägg av ahlberg »

Precis som Rid54 förklarar vill man genom att rotera motorn få slacket där spännaren sitter, inte på "andra sidan". Muttern du lossar fungerar som justeringen på ett mikrofonstativ, den klämmer om en axel. Axeln är fjäderbelastad och när du lossar "klämman" skall den åka fram mot kedjan. Sedan låser du den med muttern igen. Är du osäker så går det att skruva ut hela spännaren, den sitter med en M8. Men en lös kedja brukar ge sig tillkänna genom att det rasslar. Är det tyst och lugnt i framkant på motorn så kan du också vara lugn. Tror jag. :)

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#35 

Inlägg av Sjobbe »

Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#36 

Inlägg av niva-2121 »

Sjobbe skrev:Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
Tror du bara kan veva åt ett håll.
Annars rappar veven över i vevaxelklon.
Forumsponsor
NEO
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#37 

Inlägg av NEO »

Ger mig på årets trådlyft här och hoppas att någon ser detta SOS. Håller på och skruvar ihop motorn och har bytt kedja, alla drev, spännare, släpsko, kedjedämpare, ja allt...

Köpte även den automatiska spännaren samt "Chain Tensioner Shoe With Double-Row sprocket". De två ska inte funka ihop men kunde inte bestämma mig för vilken väg jag skulle gå när jag beställade.

Till problemet. Monterar jag det med de nya originaldelarna så är ju kejdan skitspänd redan från start. Se filmsnutt. Jag har ingen erfarenhet av dessa så vet inte vad som är spännt och vad som är för spännt (om det finns)? Men jag får inget (större) slack på någon sida av kedjan, vilket kanske bara är bra och smått fenomenalt dock...?

Inte testat med den autmatiska spännaren ännu. Men jag kan kan glömma att montera "Chain Tensioner Shoe With Double-Row sprocket" här. Får inte i spännaren med den och det "saknas" för mycket för att jag ska modifiera den så som de gjort här . Känns dumt och vanskligt att börja modifiera nya grejer i detta läge.

Tog tom isär allt igen för att dubbelkolla kedja och dreven men allt ser ok ut enligt det gamla. Rätt längt på kedja och rätt drev. Blev nojig att jag fått fel kedja eller något. Men när jag sitter här och skriver detta och tänkre så är det kanske så här det ska vara helt enkelt och att jag övertänker det. :roll:

Bild



Sen blir jag lite nojig med timingen och hur på millimetern det är. Jag har ju min jävla OCD som skvalpar i bakgrunden så man jagar ju precision. Men kan inte få det bättre än på nedan bilder. Inte helt nöjd med hur övre drevet står men flyttar jag den en kugg så blir det lika åt andra hållet. Kan inte få den i mitten mitten och det är ju styrt av kedjan och länkarna... Men detta kanske är ok? "Det är ju bara en Lada och inte en Bentley"... :|

Bild Bild
Senast redigerad av NEO den 17 jun 2025 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

#38 

Inlägg av NEO »

När jag tittade lite mer på det så landade jag i att det var ok. Monterade med original spännare och släpsko.

Labbade med att flytta kedjan en kugge men blev sämre. Känns som det finns ett visst "spel" och felmarginal i hur man tittar på dessa markeringar. Antar att det är därför man osså väljer att sätta justerbart kamdrev. Har den funkat med originaldelar sen 1988 så borde den la funka fint med det ett tag till.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar