Ger mig på årets trådlyft här och hoppas att någon ser detta SOS. Håller på och skruvar ihop motorn och har bytt kedja, alla drev, spännare, släpsko, kedjedämpare, ja allt...
Köpte även den automatiska spännaren samt "
Chain Tensioner Shoe With Double-Row sprocket". De två ska inte funka ihop men kunde inte bestämma mig för vilken väg jag skulle gå när jag beställade.
Till problemet. Monterar jag det med de nya originaldelarna så är ju kejdan skitspänd redan från start.
Se filmsnutt. Jag har ingen erfarenhet av dessa så vet inte vad som är spännt och vad som är för spännt (om det finns)? Men jag får inget (större) slack på någon sida av kedjan, vilket kanske bara är bra och smått fenomenalt dock...?
Inte testat med den autmatiska spännaren ännu. Men jag kan kan glömma att montera "
Chain Tensioner Shoe With Double-Row sprocket" här. Får inte i spännaren med den och det "saknas" för mycket för att jag ska modifiera den
så som de gjort här . Känns dumt och vanskligt att börja modifiera nya grejer i detta läge.
Tog tom isär allt igen för att dubbelkolla kedja och dreven men allt ser ok ut enligt det gamla. Rätt längt på kedja och rätt drev. Blev nojig att jag fått fel kedja eller något. Men när jag sitter här och skriver detta och tänkre så är det kanske så här det ska vara helt enkelt och att jag övertänker det.
Sen blir jag lite nojig med timingen och hur på millimetern det är. Jag har ju min jävla OCD som skvalpar i bakgrunden så man jagar ju precision. Men kan inte få det bättre än på nedan bilder. Inte helt nöjd med hur övre drevet står men flyttar jag den en kugg så blir det lika åt andra hållet. Kan inte få den i mitten mitten och det är ju styrt av kedjan och länkarna... Men detta kanske är ok? "Det är ju bara en Lada och inte en Bentley"...