Hänt en del med Otto sedan sist och han är nu ihopskruvad. Det hela spårade väl lite när det kommer till reservdelar och det byttes mer än jag hade tänkt.
Hade rätt kraftiga spår i drivaxeln till oljepumpen och lilla lagert till den så bytte axel och båda glidlagren. När jag knackat in det stora så var det jävulusiskt tight och när jag tittat på tuben och instruktionsbok så ska det slipas upp med något specialverktyg. Det hade jag inte, så tog ena stenen från honingsverktyget och gjorde så gott jag kunde. Garanterat inte rekomenderat eller ens rätt, men hade inget annat.

Var när detta gjordes rätt less då det gått lite dåligt. =) Hade ingen aning om hur tight det skulle vara men körde till det kändes bra och gick in och gick att snurra relativt lätt. Tänkte att de kommer gifta sig när det väl snurrar under last och med de täta oljebytena jag gjorde vid uppstart så tänker jag att alla små partiklar kom med ut ur de två första filter och oljebytena.
Bytte pumpen osså när jag ändå höll på och allt var isär. Tänker att den gamla gått så länge så lika bra.
Stötte även på lite patrull med att få bort lagret på veven. Fick tips om att hamra och pressa in en skiva bröd. Något av det stördaste jag hört men det funkade.

Tryckte in bit efter bit och hamrade in en bult som passade bra i lagret.
Loklaliserade även var de två mystery pieces'ena var som jag frågade om tidigare i denna tråd. Ena var ena styrcylindern till kammen och det andra måste vara översta biten från en gammal släpsko till kedjan. Ser precis ut som den som satt på den gamla jag ny bytte. Så då har man iaf bytt detta någon gång under Ottos uppväxt och misstänker att den ramlade ur tråget när jag vände upp&ner på allt.
Mätte alla nya lager och allt låg inom toleranserna och började skruva ihop allt. Fick även en bra förklaring på varför vevstakarnas nya lager inte har hål för oljekanelerna.
pavel@ladapower skrev:We talked about this here -
https://www.facebook.com/groups/ladapow ... 191440230/
Before 1990, Lada produced connecting rods (conrods) with an oil lubrication hole, as shown in the picture shared by Håvard. The factory Lada Sport team and their test drivers initially thought this was a great idea, especially for racing.
However, in practice, when the hole in the bearing shell aligned with the hole in the conrod, it caused oil to be ejected into the cylinder. At the same time, this led to a short-term drop in oil pressure, which was very harmful for the bearing shells.
As a result, the sport team began closing these holes using lead and welding. After one race, they opened the engine—and everything was perfect. That’s why, after 1990, Lada discontinued using conrods with holes.
Hade ju sagt att jag inte skulle byta svänghjul. Men när jag skulle sätta ihop allt och såg hur krans och yta på svänghjulet var så hade jag inte i mig att använda det gamla.

Så allt med koppling och båda cylindrarna byttes.Velade så sjukt länge med vilket urtampningslager jag skulle använda. Fick ett i plast med kopplingen och sen hade jag av misstag köpt ett original (?) också. Lite skillnad på djupet på de men det i metall kändes så jäkla mycket mer orbust. Men när jag skruvade ihop det tog jag en bild på båda enligt nedan, så jag skulle kunna sparka mig själv i arslet och svära för att jag monterat fel. Hade sådan jäkla magkänsla att något där skulle bli fel... mer om det sen.
Renoverade som sagt även förgasaren. Tyckt den sett så hängig ut länge och även lite läckage så lika bra nu...
Sen skohornades allt i och hade ett helvete med att få ihop låda och motor och få in axeln. Vet inte om folk har något knep eller hur man ska göra. Fick in den rätt bra men fick skruva ihop den med långa genomgående bult i fästena. Då small det till och den hoppade på plats och jag fick en olustig känsla av att något skulle gått sönder... mer om det sen...