Årlig kontroll...

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Kontakt:

Årlig kontroll...

Inlägg av rid54 »

Hej på er, övriga Nivaister...

Jag hade min pärla genom besiktiningen idag. det gick rätt fint, men "som vanligt" (typ vartannat år) krånglar höger bromsljus precis när någon ska kolla funktionen. Återigen "som vanligt" var åtgärden att ta ut lampinsatsen och vicka på lampan lite och sätta tillbaka lampinsatsen. Tacksamt nog behöver jag inte visa upp resultatet.

En "bra att veta-kommentar" dök upp, nämligen om rostangrepp på fjäderfäste vänster fram. Den övre delen har en sorts "sarg", som håller kvar fukt och grus så att rosten ska få en chans. Någon annan som haft problem med detta och något tips om enkel åtgärd? Jag kan inte svetsa, men är åtgärden att man byter fästet, eller lämnar bort till någon kunnig?

Glad sommar!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
dea

Re: Årlig kontroll...

Inlägg av dea »

Skönt när man kommer igenom nålsögat.

Ser ut att vara en bultad del :D

Finns på tex umeå offroad

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... TDi1TnF1f5
20240618_133121.jpg
Gabriel W

Inlägg av Gabriel W »

Väldigt vanligt med rost bakom fjäderskålarna. Jag ska byta en hel del av fjädring, stötdämpare, bussningar osv så har kollat massa youtube och de flesta verkar ha rost bakom. Ingen svår plåt att förstärka/byta men svets krävs isf. Själv inväntar jag vintern ;)
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Tack för input! Delen jag behöver finns hos Umeå offroad och var inte dyr. Det får bli lite mekande framåt svalare tider...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar