Hög tomgång 2010 Lada Niva 4x4 (21214) problem TPS
-
Gun60Niva2010
Hög tomgång 2010 Lada Niva 4x4 (21214) problem TPS
Har problem med hög tomgång.
Felsökt och bl.a. bytt TPS på en 2010 Niva. (21214)
Hur "nollställer" jag tomgångsläget?
Enligt:
https://ladawiki.de/images/9/9c/Motorst ... RO_3-4.pdf
Sid 86 och 88 behövs ett DST-2M instrument för att återställa och initiera noll läget.
Vart hittar man ett sådant?
Har lagt upp några foton av min felsökning på FB :
https://www.facebook.com/share/p/177EpE3Paw/
samt den senaste
https://www.facebook.com/share/p/1Ci3ASM73W/
Sedan jag hittade den tyska instruktionen Motorsteuerung_M797_EURO_3-4.pdf.
Så förstår jag att man behöver ett instrument för att göra nollställning.
Eller kan man lösa problemet på något annat sätt?
Tacksam för alla tips.
Felsökt och bl.a. bytt TPS på en 2010 Niva. (21214)
Hur "nollställer" jag tomgångsläget?
Enligt:
https://ladawiki.de/images/9/9c/Motorst ... RO_3-4.pdf
Sid 86 och 88 behövs ett DST-2M instrument för att återställa och initiera noll läget.
Vart hittar man ett sådant?
Har lagt upp några foton av min felsökning på FB :
https://www.facebook.com/share/p/177EpE3Paw/
samt den senaste
https://www.facebook.com/share/p/1Ci3ASM73W/
Sedan jag hittade den tyska instruktionen Motorsteuerung_M797_EURO_3-4.pdf.
Så förstår jag att man behöver ett instrument för att göra nollställning.
Eller kan man lösa problemet på något annat sätt?
Tacksam för alla tips.
Re: Hög tomgång 2010 Lada Niva 4x4 (21214) problem TPS
Har du elektronisk gas, eller vajergas?
Enlig den här sidan: https://ladawiki.de/index.php?title=Ste ... C3%A4t_MPI
så är det skillnad mellan EURO4 och EURO5, då den senare inte har en tomgångsreglerare. E4 har vajergas, E5 en potentiometer vid pedalen, om jag fattat detta rätt.
Jag tvivlar på att det går att påverka grundinställningen av tomgångsvarvet, det bör vara inprogrammerat i boxen. Däremot kan det ju vara så, att boxen inte klarar att reglera rätt, pga felaktig tomgångsregulator, eller tjuvluft eller nåt sånt.
Har du hittat någon felkod?
Enlig den här sidan: https://ladawiki.de/index.php?title=Ste ... C3%A4t_MPI
så är det skillnad mellan EURO4 och EURO5, då den senare inte har en tomgångsreglerare. E4 har vajergas, E5 en potentiometer vid pedalen, om jag fattat detta rätt.
Jag tvivlar på att det går att påverka grundinställningen av tomgångsvarvet, det bör vara inprogrammerat i boxen. Däremot kan det ju vara så, att boxen inte klarar att reglera rätt, pga felaktig tomgångsregulator, eller tjuvluft eller nåt sånt.
Har du hittat någon felkod?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
-
Gun60Niva2010
Det är EURO 4, med gasvajer.
Tror att felet är throttle position sensorn
TP är 27% med tomgång på 1780 rpm.
Har nyss bytt till en ny throttle position sensor (TPS).
-Throttle position sensor 21120-1148200
Felet kvarstår ! Ingen förändring.
Om man lossar kontakten på den monterade throttle position sensor (TPS) .
Blir TP = 100% med tomgång på 1400 rpm. (kontakt ej ansluten)
Tomgången blir lägre men 1400 rpm är fortfarande för högt.
Om man tar lös throttle position sensorn (TPS) men behåller kontakten ansluten.
Blir TP = 4% med tomgång på 800 rpm.
Tomgången är alltså korrekt när throttle position sensorn (TPS) inte är monterad på spjällhuset.
Är TP 4% korrekt vid tomgång eller skall det vara 0%
Felsöker genom att mäta spänningen från throttle position sensorn (TPS).
Ursprungsposition, ej vriden. Spänning till ECU 0.25 Volt (startläge ej vriden, ej monterad på spjällhuset) = TP 4.7 %.
(Motorn går på tomgång 800 rpm när TP 4.7 %)
Max upp vriden TPS . Spänning till ECU 4.86 Volt Volt (ändläge fullt uppvriden, ej monterad på spjällhuset) = TP 97.3 %
När jag monterar TPS sensorn på spjällhuset så behöver jag vrida upp den ca 30 grader för att skruvhålen skall passa.
När TPS är monterad på spjällhuset visar TP 27.1 %. Alltså tror ECU att man gasar mer än en fjärdedel.
Hur skall man göra för att montera en TPS sensor och få den att visa rätt värden?
Misstänker att man skall kalibrera TPS sensorn till noll när man monterat den på spjällhuset.
Men hur gör man på en Lada Niva?
Hittade den här beskrivningen på sidan 86.
Beschreibung der Prüfvorgänge
Die Reihenfolge entspricht der abgerundeten Nu- merierung in der Tabelle.
1. Es wird geprüft, ob die Versorgungsspannung vor- handen ist.
2. Es wird geprüft, ob der Kreis des Eingangssignals i.O. ist .
Gemäß der internen ECM-Schaltkreistechnik M7.9.7 am Kontakt «C» der Kabelbaum-Steckverbindung beim abgeschalteten DKS soll die Spannung + 6± 0,1V vorliegen.
3. Nach dem Austausch des DKS soll der Wert für automatische Nullsetzung zurückgestellt werden.
Dieser Vorgang wird mit Hilfe von DST-2M in der
"Betriebsart 5 - weitere Prüfungen / Misc. Tests; 1 - Rücksetzen des Steuergerätes mit der Initialisierung / ECU First Init Reset” durchgeführt.
Vad är en "DST-2M" ?
Tror att felet är throttle position sensorn
TP är 27% med tomgång på 1780 rpm.
Har nyss bytt till en ny throttle position sensor (TPS).
-Throttle position sensor 21120-1148200
Felet kvarstår ! Ingen förändring.
Om man lossar kontakten på den monterade throttle position sensor (TPS) .
Blir TP = 100% med tomgång på 1400 rpm. (kontakt ej ansluten)
Tomgången blir lägre men 1400 rpm är fortfarande för högt.
Om man tar lös throttle position sensorn (TPS) men behåller kontakten ansluten.
Blir TP = 4% med tomgång på 800 rpm.
Tomgången är alltså korrekt när throttle position sensorn (TPS) inte är monterad på spjällhuset.
Är TP 4% korrekt vid tomgång eller skall det vara 0%
Felsöker genom att mäta spänningen från throttle position sensorn (TPS).
Ursprungsposition, ej vriden. Spänning till ECU 0.25 Volt (startläge ej vriden, ej monterad på spjällhuset) = TP 4.7 %.
(Motorn går på tomgång 800 rpm när TP 4.7 %)
Max upp vriden TPS . Spänning till ECU 4.86 Volt Volt (ändläge fullt uppvriden, ej monterad på spjällhuset) = TP 97.3 %
När jag monterar TPS sensorn på spjällhuset så behöver jag vrida upp den ca 30 grader för att skruvhålen skall passa.
När TPS är monterad på spjällhuset visar TP 27.1 %. Alltså tror ECU att man gasar mer än en fjärdedel.
Hur skall man göra för att montera en TPS sensor och få den att visa rätt värden?
Misstänker att man skall kalibrera TPS sensorn till noll när man monterat den på spjällhuset.
Men hur gör man på en Lada Niva?
Hittade den här beskrivningen på sidan 86.
Beschreibung der Prüfvorgänge
Die Reihenfolge entspricht der abgerundeten Nu- merierung in der Tabelle.
1. Es wird geprüft, ob die Versorgungsspannung vor- handen ist.
2. Es wird geprüft, ob der Kreis des Eingangssignals i.O. ist .
Gemäß der internen ECM-Schaltkreistechnik M7.9.7 am Kontakt «C» der Kabelbaum-Steckverbindung beim abgeschalteten DKS soll die Spannung + 6± 0,1V vorliegen.
3. Nach dem Austausch des DKS soll der Wert für automatische Nullsetzung zurückgestellt werden.
Dieser Vorgang wird mit Hilfe von DST-2M in der
"Betriebsart 5 - weitere Prüfungen / Misc. Tests; 1 - Rücksetzen des Steuergerätes mit der Initialisierung / ECU First Init Reset” durchgeführt.
Vad är en "DST-2M" ?
Hittade detta....: viewtopic.php?t=834
Lite amatörmässigt måste jag ju fundera på om det är rätt TPS du har fått tag i... Det låter ju mysko att den ska vara 30° vriden redan i "nolläget".
I övrigt verkar det som mina kunskaper inte räcker till alls, här. Att göra inställningar i en modern motorstyrdator är jag helt obekant med, tyvärr. Ryktesvis har jag hört att på de bilar som har gaspotentiometer kan man göra det genom att ge fullgas och släppa pedalen några gånger med motorn stoppad men tändningen på. Det låter nog lite väl enkelt, egentligen....
Lite amatörmässigt måste jag ju fundera på om det är rätt TPS du har fått tag i... Det låter ju mysko att den ska vara 30° vriden redan i "nolläget".
I övrigt verkar det som mina kunskaper inte räcker till alls, här. Att göra inställningar i en modern motorstyrdator är jag helt obekant med, tyvärr. Ryktesvis har jag hört att på de bilar som har gaspotentiometer kan man göra det genom att ge fullgas och släppa pedalen några gånger med motorn stoppad men tändningen på. Det låter nog lite väl enkelt, egentligen....
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
-
Gun60Niva2010
Finns det ingen som vet hur man kalibrerar en ny TPS på en 2010 Lada Niva?
Om man gör ett "internetsök" på "kalibrera TPS" så får man en mängd förslag av olika kvalitet. Ett som dök upp flera gånger var att man skulle göra ECU spänningslös i minst 5 minuter (lossa batteriets minuspol, typ). Koppla sedan in den nya, monterade TPS. När spänningen återkommer, sätter ECU tydligen TPS-informationen som "0 % gaspådrag", även om potentiometern inte är i sitt viloläge. Dvs, ECU läser inspänningen relativt det mekaniska viloläget vid återstarten.
Jag kan inte verifiera om detta är sant, men Nivans insprut är ju inte en VAZ-konstruktion, utan en Bosch. Det är inte troligt att det är en specialare man beställt till Nivan, snarare en billig basic...
MEN! Det finns ju exempel, bland annat inom Volvo-världen, att man måste "gifta in" nya motorkomponenter med ECU, genom någon sorts programmeringsprocess, dvs man måste tala med ECU på något sätt. Ett förslag kan ju vara att höra med någon verkstad som kan misstänkas förstå sig på Bosch motorelektronik generellt. Processen att byta TPS bör ju vara likartad mellan olika bilar som har samma fabrikat på insprutet.
Jag kan inte verifiera om detta är sant, men Nivans insprut är ju inte en VAZ-konstruktion, utan en Bosch. Det är inte troligt att det är en specialare man beställt till Nivan, snarare en billig basic...
MEN! Det finns ju exempel, bland annat inom Volvo-världen, att man måste "gifta in" nya motorkomponenter med ECU, genom någon sorts programmeringsprocess, dvs man måste tala med ECU på något sätt. Ett förslag kan ju vara att höra med någon verkstad som kan misstänkas förstå sig på Bosch motorelektronik generellt. Processen att byta TPS bör ju vara likartad mellan olika bilar som har samma fabrikat på insprutet.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
-
Gun60Niva2010
Har prövat att göra ECU spänningslös under mer än 24h.
Har även "kortslutit" batterikablarna när batteriet varit demonterat.
Utan någon framgång.
Hur svårt kan det vara att hitta det korrekta tillvägagångssättet, utan en massa gissningar.
Det är ju precis som du säger en Bosch-konstruktion.
Har hittat det här:
https://ladawiki.de/index.php?title=Mot ... ung_EURO-3
Har även "kortslutit" batterikablarna när batteriet varit demonterat.
Utan någon framgång.
Hur svårt kan det vara att hitta det korrekta tillvägagångssättet, utan en massa gissningar.
Det är ju precis som du säger en Bosch-konstruktion.
Har hittat det här:
https://ladawiki.de/index.php?title=Mot ... ung_EURO-3
Genom att följa ett par länkar (från din länk...), hittade jag detta:
"Bei einem Tausch des Drosselklappenschalters muss dieser nicht - wie bei einigen anderen Fahrzeugen - manuell kalibriet werden, da die Position durch eine unverrückbare Verschraubung fixiert ist. Das Steuergerät erkennt automatisch die niedrigste Signalspannung des Drosselklappenschalters als "geschlossene Drosselklappe" (relativer Drosselklappenöffnungsgrad 0%). Das automatische Kalibrieren geschieht nach jeder Spannungsunterbrechnung (z.B. Batteriewechsel). Dabei muss man vor dem ersten Starten den Zündschlüssel einige Zeit auf Position "Zündung EIN" belassen. Diese Zeit benötigt das Steuergerät, um die Drosselklappenstellung zu kalibrieren (vernullen). "
Visserligen är min tyska avsevärt begränsad, men jag kan inte tyda texten som annat än att trottelpotentiometern (TPS) inte ska kalibreras manuellt, utan att kalibrering av "nollgas" sker genom att man slår på tändningen utan att röra gasen, väntar ett ögonblick och därmed har ECU tolkat det aktuella läget för TPS som tomgångsläge. Förmodligen ska man göra ECU spänningslös först, så den glömmer den gamla enhetens grundläge. Enligt texten kan TPS inte justeras lägesmässigt då den påstås vara monterad i en fixerad position.
Det är ju faktiskt inte säkert, att för hög tomgång beror (enbart) på TPS, det finns väl en tomgångsreglerare också, när man har vajergas.
"Bei einem Tausch des Drosselklappenschalters muss dieser nicht - wie bei einigen anderen Fahrzeugen - manuell kalibriet werden, da die Position durch eine unverrückbare Verschraubung fixiert ist. Das Steuergerät erkennt automatisch die niedrigste Signalspannung des Drosselklappenschalters als "geschlossene Drosselklappe" (relativer Drosselklappenöffnungsgrad 0%). Das automatische Kalibrieren geschieht nach jeder Spannungsunterbrechnung (z.B. Batteriewechsel). Dabei muss man vor dem ersten Starten den Zündschlüssel einige Zeit auf Position "Zündung EIN" belassen. Diese Zeit benötigt das Steuergerät, um die Drosselklappenstellung zu kalibrieren (vernullen). "
Visserligen är min tyska avsevärt begränsad, men jag kan inte tyda texten som annat än att trottelpotentiometern (TPS) inte ska kalibreras manuellt, utan att kalibrering av "nollgas" sker genom att man slår på tändningen utan att röra gasen, väntar ett ögonblick och därmed har ECU tolkat det aktuella läget för TPS som tomgångsläge. Förmodligen ska man göra ECU spänningslös först, så den glömmer den gamla enhetens grundläge. Enligt texten kan TPS inte justeras lägesmässigt då den påstås vara monterad i en fixerad position.
Det är ju faktiskt inte säkert, att för hög tomgång beror (enbart) på TPS, det finns väl en tomgångsreglerare också, när man har vajergas.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)