Ny Niva, nya problem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
jag

Ny Niva, nya problem

Inlägg av jag »

Hej, efter att jag sålde förra Nivan 2022 har jag inte kunnat släppa den och köpte en annan för någon månad sedan, en 1.6L 1600 från 1985 med förgasare..

Säljaren hävdade att han bytt topplockspackningen (bland annat) men att den inte behövde planas.

Men främst märkte jag att den läckte kylarvätska, det var ur returröret från värmepaketet till pumpen. Så bytte rätt stora delar av kylsystemet när jag ändå hade det tömt. (Allt utom kylaren)

Nu när jag startar upp den (har alltså inte kört den alls nästan pga säljaren krånglat med papprena och jag har väntat på delar till kylsystemet) så går den fint på cyl 1+4 men inte på 2+3. Det går gnista fram till stiften men rycker jag tändkablarna under drift blir det ingen förändring. Den går mycket slött och kommer nästan inte alls upp till 60km/h…

Jag misstänker att topplockspackningen är körd mellan 2+3…

Nu håller kylsystemet tätt, det överhettar inte och får inga bubblor i kylaren och inget vatten i oljan…

Finns det något mer jag kan testa innan jag lyfter toppen? Känner mig rätt besviken nu…
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1600 -85
Mercedes W123 230 -83

tidigare Niva 1700 -09
rid54
Kontakt:

Re: Ny Niva, nya problem

Inlägg av rid54 »

Innan du tar loss toppen, skulle jag föreslå ett kompressionsprov; det avslöjar direkt om det är något problem. Det behöver iofs inte vara packningen, men om både 2 + 3 har dålig komp, så är ju misstanken tydligare.

Att plana ett topplock (av lättmetall) är lite lurigt. Om det överhettat och blivit skevt, så blir ju avverkningen ojämn och jag har hört att det finns risk att det blir otrevliga spänningar i locket. Detta behöver inte vara sant, men om locket är dåligt, så kan det vara idé att kolla priset på ett nytt - att plana är väl inte gratis det heller...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Som @rid54 skriver, gör ett komptest. Inte jättedyrt med klocka på biltema, 450.-.

Du skriver att du har gnista. Är det "bra" och fin gnista? Har du testat att rotera tändkablar och kanske tom stift för att utesluta något där?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
jag

Inlägg av jag »

Tack för svar och ursäkta att jag dröjt.

Efter joxande med både det ena och det andra börjar den komma i ordning. Det har varit mycket som jag känner inte stämt men det går iaf åt rätt håll.

Nu går den iaf och börjar bli redo för vintern och det är lite uppenbara saker som ska fixas men nu kan jag iaf köra den vilket känns fantastiskt!!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1600 -85
Mercedes W123 230 -83

tidigare Niva 1700 -09
Skriv svar