Niva 1600, modifiera för belysning i knappar/reglage

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Niva 1600, modifiera för belysning i knappar/reglage

Inlägg av NEO »

Har länge stört mig på att det inte är belysning i knappar och reglage på min 1600, kör mycket mörker. Köpte som test fläktknappen med 5 stift och kopplade in instrumentbelysningen till belysningen på den och det funkar ju kanon.

Nu vill man ju göra samma med belysning och vindtrutetorkaren bak. 1700ans belysningsknapp ser ju helt annorlunda ut dock men bör ju gå att stifta om tänker jag. Har någon testat och gett sig på det?

Bild Bild Bild Bild

Sen är ju frågan om bakrutetorkaren. Den jag har har ju 7 kontakter men bara 5 som är kontakterade. Men kontakthuset på min har ingen lampa i sig men 7 stiftarna som säljs ser ju ut att vara mer solida än den jag har, vet någon om det är belysning i denna?
https://ladapower.com/catalog/electric- ... cts-detail

Har någon modifierat och dragit belysning till temperatur-reglagen?

Även nyfiken på om det finns varningsblinkersknapp med konstant belysning? Eller ska man bara modda den gamla man har så lampan lyser konstant? Känns som den kommer brinna ihjäl rätt snabb då dock?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO

Re: Niva 1600, modifiera för belysning i knappar/reglage

Inlägg av NEO »

Har kopplat detta nu och här är lite dokumentation på kablering om någon annan vill lysa upp tillvaron.

Pinnar på original-knapp
Bild

Nya knappen
BildBild

Hur jag fick koppla på min. Ifall bilder slutar fungera... Vänster kolumn är stift i originalkontakt om man tittar rakt in i den.
Topp vänster → 56
Topp höger → 58R
Mitten vänster → X
Mitten höger → 30
Botten höger → 58L
Två guldstiften i botten på nya kontakten är för belysningen.

Bild

Inte skitsnyggt... men funkar. isolera väl så du/ni inte har någon naken metall på stiften, hade lite härligt sprak när jag rövade in den först då bakstycket i instrumentpanelen tydligen är metall. :?
Bild

Fick även skava bort lite i bakkant på plastramen som knappen sitter i för att nya skulle kunna gå igenom.
Bild

Varde ljus! Skaver lite att man inte har ljus på baktorkarknappen. Oklart hur den var i nyare nivor. Inte hittat någon med lampa. KAnske kan modda på något sätt när jag drar belysning till ventilations-regalgen. :roll: Strömmen till belysningen har jag skarvat ut ifrån instrumenthuset.
Bild

Sen får man la leva med att de gamla knapparna var snyggare och att det nu skaver lite med utseendet. Men belysning väger tyngre i detta läge.
/NEO aka Henrik Cednert
dea

Inlägg av dea »

Snyggt löst, är ju länge sen jag hade min niva igång nu så minns inte om där är lyse i torkarknappen men tror inte det.

Du kan spara bilderna på forumet, använda fullständig redigerare, sen under fliken bilagor kan du ladda upp bilderna så är nog förutsättningen bäst för att vi har bilderna kvar så länge forumet finns.
NEO

Inlägg av NEO »

Ahaaa! Hade missat den funktionen. Tack för tipset! Testar och slänger med de här osså då.
IMG_6097_mark.jpg
IMG_6093.jpeg
IMG_6102.jpeg
IMG_6100.jpeg
IMG_6098.jpeg
IMG_6092.jpeg
IMG_6091.jpeg
dea skrev: 22 okt 2025 17:42 Snyggt löst, är ju länge sen jag hade min niva igång nu så minns inte om där är lyse i torkarknappen men tror inte det.

Du kan spara bilderna på forumet, använda fullständig redigerare, sen under fliken bilagor kan du ladda upp bilderna så är nog förutsättningen bäst för att vi har bilderna kvar så länge forumet finns.
/NEO aka Henrik Cednert
dea

Inlägg av dea »

Bra, vet ju sen tidigare hur tråkigt det är när bilderna försvunnit. Finns ju många trådar som ju tyvärr saknar bilder. Detta med bilder sparade på forumet har Holger löst bra åt oss :D
Skriv svar