Hemska avgasvärden
Hemska avgasvärden
Tjena. En 2008 som inte går igenom besiktningen. Nybytt Lambdasond och samma knas ändå.
För hög CO-halt (9,2 på tomgång och 9,9 vid 2500 varv) och HC-halt (999 = att mätaren slog i botten).
Lambda 0,68.
Nu har jag också fått en felkod P0172 - System Too Rich Bank 1.
Bilen går bra, kan det vara katalysatorn eller är det någon av givarna som stökar till det även om jag tycker att motorn går rätt bra.
För hög CO-halt (9,2 på tomgång och 9,9 vid 2500 varv) och HC-halt (999 = att mätaren slog i botten).
Lambda 0,68.
Nu har jag också fått en felkod P0172 - System Too Rich Bank 1.
Bilen går bra, kan det vara katalysatorn eller är det någon av givarna som stökar till det även om jag tycker att motorn går rätt bra.
Re: Hemska avgasvärden
Din motorstyrenhet har läst av lambdasonden och tycker att den får för mycket bränsle.
Vilka sensorer påverkar bränsle mängden, lambdasenson, MAF/MAP sensor och motortempsensorn.
Mekaniska enheter som påverkar bränsle mängd, bränsletrycksregulator och spridarna.
Ett igensatt luftfilter kan också ge lite konstiga värden.
Lambdasensorn hade du bytt är det en original sensor eller universal från tex Biltema?
Men om tempsensorn gått sönder och visar -40°c då kommer styrenheten mata på mer bränsle för att kompensera för temperaturen.
Spridarna ska jobba med ett konstant bränsletryck om regulatorn gått sönder så kan trycket bli för högt och lika så mängden insprutad bränsle, även spridarna kan läcka igenom så att dem inte sluter tätt.
MAF/MAP ger motorstyrenheten information om hur mycket luft som har passerat sensorn och in i motorn i det här fallet så kan den visa ett för högt värde så att den måste kompensera med mer bränsle.
Vilka sensorer påverkar bränsle mängden, lambdasenson, MAF/MAP sensor och motortempsensorn.
Mekaniska enheter som påverkar bränsle mängd, bränsletrycksregulator och spridarna.
Ett igensatt luftfilter kan också ge lite konstiga värden.
Lambdasensorn hade du bytt är det en original sensor eller universal från tex Biltema?
Men om tempsensorn gått sönder och visar -40°c då kommer styrenheten mata på mer bränsle för att kompensera för temperaturen.
Spridarna ska jobba med ett konstant bränsletryck om regulatorn gått sönder så kan trycket bli för högt och lika så mängden insprutad bränsle, även spridarna kan läcka igenom så att dem inte sluter tätt.
MAF/MAP ger motorstyrenheten information om hur mycket luft som har passerat sensorn och in i motorn i det här fallet så kan den visa ett för högt värde så att den måste kompensera med mer bränsle.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Vaz 2103 -81
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Vaz 2103 -81
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Instämmer med föregående talare. En sak att tänka på är att om bränslemängden är för stor, så blir det inget syre kvar för katalysatorn att jobba med, dvs HC och CO, som skulle "fixats" av katen, blir kvar och mäts av avgasinstrumentet. CO-halten är skrämmande hög, en förgasarbil utan kat skulle visat betydligt bättre värden. Du borde nästan ha en lysande motorlampa här hela tiden.
Tempsensorn till ECU är inte samma som ger signal till tempmätaren.
Förutom det som nämnts, skulle jag nog kolla att tändstiften är fräscha och kanske också göra ett kompressionsprov.
Tempsensorn till ECU är inte samma som ger signal till tempmätaren.
Förutom det som nämnts, skulle jag nog kolla att tändstiften är fräscha och kanske också göra ett kompressionsprov.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
Tack för tips. Tycker vi har gått igenom det mest och även kollat komp. Vi testar att svetsa dit en ny katalysator nu, men som sagt, ja har ju felkod P0172 - System Too Rich Bank 1. Så sannolikt är det något annat också.
Bilen går ändå riktigt bra. Det förbryllar.
Bilen går ändå riktigt bra. Det förbryllar.
Det finns ju OBD-II läsare som kan samarbeta med mjukvara i en dator eller en smartphone och visa realtidsvärden från ECU (varvtal, temp, pådrag, och en massa annat). Där kan man nog få lite hjälp. Om det nu är tempsensorn som är defekt så kommer det ju att bidra till fel bränslemängd, exempelvis, men det ser man ju inte på tempmätaren.
Jag provade att köra en Niva 2006 på E85, med gradivs ökande inblandning i tanken. Till slut fick jag motorvarningslampa och felkod "System too lean...", när det inte gick att kompensera för etanolhalten längre. Däremot märktes det inget på körningen. Om motorn går "fett" brukar den gå rätt bra också...
Det kan ju uppstå en del rätt oväntade situationer också. En luftläcka i grenröret kan förvirra lambdasonden till att lägga på mer bränsle eftersom det (mot vad man kanske tänker sig) kan sugas in luft/syre i avgasröret och påverka sonden att tro att motorn går magert.
Det är säkert inte bortkastat att byta katen, men jag misstänker att det finns något annat bakom de rätt dramatiska värdena också.
Jag provade att köra en Niva 2006 på E85, med gradivs ökande inblandning i tanken. Till slut fick jag motorvarningslampa och felkod "System too lean...", när det inte gick att kompensera för etanolhalten längre. Däremot märktes det inget på körningen. Om motorn går "fett" brukar den gå rätt bra också...
Det kan ju uppstå en del rätt oväntade situationer också. En luftläcka i grenröret kan förvirra lambdasonden till att lägga på mer bränsle eftersom det (mot vad man kanske tänker sig) kan sugas in luft/syre i avgasröret och påverka sonden att tro att motorn går magert.
Det är säkert inte bortkastat att byta katen, men jag misstänker att det finns något annat bakom de rätt dramatiska värdena också.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
Dags att stänga denna tråd. Efter att satt spridarna i en testbänk visade det sig att dom var problemet. Nya spridare och perfekta avgasvärden (sen tycker jag i och för sig att bilen blev lite svagare…)
Skönt att det löste sig