Montera Bosch-generator

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
ahlberg

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av ahlberg »

Anté skrev:Så eftersom jag har en 1.7:a så är det där redan fix på min? Bara byta rakt av, med kabelbyte och så då?
Jo, det skall funka rakt av. Den tunna sladden på generatorn skall komma via laddningslampan:

Bild

Men, det är många som har blivit drabbade av diverse smed-mek i generatorkopplingarna - så du kan ju kolla att det stämmer genom att jorda den tunna sladden (D+) med tillslagen tändning. Laddningslampan skall då tändas.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Kontakt:

Inlägg av Anté »

Schweet!

Jag som elektriker vill ju inte gärna hålla på med för mycket kopplingar på helgen, utan bara plugga ur-plugga i då. =)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Swea

Inlägg av Swea »

ahlberg skrev: 12 aug 2009 22:52 "borde inte vara så här svårt" - nä, just det... Monterade i alla fall dit en diod så att inte D+spänningen kunde hålla tändningsreläerna dragna när jag tog ur nyckeln. :shock: Dioden kom från en slaktad batteriladdare.

Bild
Diod som spärrar i riktning från generator till tändning
Hej! Som medlem är jag ny här, men läst och bekantat mig en del här sen jag köpte första Nivan -22, Swea 1987.
Pillar med generatorbyte, till modernare modell med inbyggt relä/regulator då det körde ihop sig med orginalet. Till min fråga/or, vilken kabel från gamla generatorn går upp till laddlampan, och dioden, tolkar ju som att den behövs men minns inte att jag hört det tidigare och jag har inte satt dit det på mina gamla bilar vid "konvertering" tidigare, mest gamla Volvos och nån amerikanare, kanske är det olika?

Om du har lust att förklara för en el-dyslektiker.

Hälsningar, Tommy
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Alla generatorer är tydligen inte likadana, eller åtminstone är inte regulatorerna det...

De flesta generatorer behöver en liten ingående ström för att kunna börja jobba överhuvudtaget. Den kommer -oftast- från tillslagen tändning, via laddningslampan. När generatorn börjar snurra, kommer den att skapa egen spänning, som tar över matningen (genom rergulatorn). Då slocknar laddningslampan. Så "normalt sett" behövs två anslutningar (förutom jord) till generatorn: En kraftig till batteriet (+) och en tunn från laddningslampan.

Vissa generatorer till VAZ-bilar behöver kontakt/matning via den tunna ledningen hela tiden, eftersom det är en form av avkänning av systemets spänning, så att generatorn laddar "lagom mycket", medan vissa generatorer (regulatorer) känner den spänningen internt från utgående kabel till batteriet.

Jag skulle misstänka, att det enklaste är att hitta en generator till en Niva av nyare modell, de har inbyggd regulator. Anslutningar behöver då göras till batteriet och till laddningslampan. Problemet kan vara att säkerställa, att när tändningen slås till, så ska det bli en anslutning av + från tändlåset (motsv) till ena sidan av laddningslampan, och från andra sidan av laddningslampan ska det gå en tunn ledare till generatorn. Förbindelsen måste brytas, när tändningen slås ifrån.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar