Byta eller renovera bromsok på niva...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Byta eller renovera bromsok på niva...?

Inlägg av NEO »

Ska byta skivor och belägg på Nivan och tittar över oken. Ser att höger är slitet i gummina och jag hade problem med att det låg på lite på den sidan. Har renoverat audi-ok och några brembo-ok genom åren men känns som tiden och materialet snart nog är uppe i att bara köpa nya ok. :? Såvida originaloken inte är revolutionerande mycket bättre än de som finns på marknaden till nivorna nu?

Men kan ju köpa bara cylindrarna och putsa till alla brackets. En ny cylinder är ca 200.- mer än renoveringssatsen. :roll: Hur har ni andra gjort med era ok? renoverat eller bytt?

Jag var heller inte ritkigt redo på konstruktionen och att hela "hubben" satt på skivan. Något man ska se över där när man har det loss? Splinsen på ena sidan var rejält mycket rostigare än andra. Oklart om det betyder ngt.
Bilagor
IMG_7075.jpeg
IMG_7074.jpeg
IMG_7072.jpeg
IMG_7058.jpeg
IMG_7057.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

Inlägg av rid54 »

"Been there, done that", som det heter: https://www.lada.co.uk/forum/viewtopic. ... 589#p95589

Jag föreslår nya kompletta cylinderblock om du hittar nånstans till rimligt pris. Även om du skulle välja att renovera cylindrarna, så måste blocket ut ur oket, och det är den värsta delen, enligt min uppfattning...

Lite jobbigt, men resultatet blev bra!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Oh jäklar. Det lät inte jätteroligt. :roll:

Det är denna process du pratar om och beskriver där va?
https://youtu.be/Tq1BFeR2jM4?si=ISv0Z8J0Uxel_315&t=1132
rid54 skrev: 15 feb 2026 15:49 "Been there, done that", som det heter: https://www.lada.co.uk/forum/viewtopic. ... 589#p95589

Jag föreslår nya kompletta cylinderblock om du hittar nånstans till rimligt pris. Även om du skulle välja att renovera cylindrarna, så måste blocket ut ur oket, och det är den värsta delen, enligt min uppfattning...

Lite jobbigt, men resultatet blev bra!
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jodå :) det var den processen, men lite annorlunda utförd. Det man ser i videon verkar vara ett ok där man redan har skruv i stället för fjäderbelastat stift. Jag tror att det blev besvärligt mest för att jag inte sett nån göra operationen, jag bara läste i verkstadshandboken. Men, som sagt, det blev bra resultat...
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Hittade lite fler filmer när folk ger sig på det där. Ser minst sagt stökigt ut. Tror jag köper cylinderblocket och "klumpen"/oket som den sitter i så att mitt eget topplock inte går. :oops: :lol:

Ska man ta bort gammalt fett och smörja in vid lager när man har detta isär? Var som sagt inte ritkigt beredd på den konstruktionen och hela justeringen av den muttern fick mig att bli lite nervös. Tror inte riktigt jag är med på vad de mäter.
Screenshot 2026-02-16 at 09.39.31.png

rid54 skrev: 15 feb 2026 16:46 Jodå :) det var den processen, men lite annorlunda utförd. Det man ser i videon verkar vara ett ok där man redan har skruv i stället för fjäderbelastat stift. Jag tror att det blev besvärligt mest för att jag inte sett nån göra operationen, jag bara läste i verkstadshandboken. Men, som sagt, det blev bra resultat...
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Om man ändå har tagit isär navet, så tror jag det lönar sig att tvätta lagren och smörja om dem, med ett bra kullagerfett. Det är ju bra att kolla in att ytor och rullar ser OK ut i sammanhanget också.

Det man mäter, om jag fattat det rätt, är spelet i navets längdriktning, dvs man drar navet utåt och trycker det inåt och får ett spel på 0,01 - 0,07 mm. Innan dess har man dragit åt och lossat muttern enligt beskrivningen. För egen del har jag helt enkelt dragit åt måttligt hårt, vridit navet, lossat, dragit åt och sedan lossat till man känner att det går att "vicka" hjulet så att däckperiferin rör sig nån mm. Jag har inte tillgång till mätklockor etc, men det viktiga är att det finns ett spel, samt att det inte är för stort. Det är samma princip som alla gamla koniska hjullager. Det ska absolut inte dras åt och lämnas åtdraget, det lär sabba lagren rätt snabbt. Moderna "enhetslager" ska ju dras omänskligt hårt för att vara "tighta", men det är ju tvåradiga kullager som faktiskt deformeras på ett kontrollerat sätt för att eliminera ev. glapp.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Hittade en film på det som funkar hjälpligt med autotranslatade subs. Med den förstår man även bättre hela konstruktionen då han byter lager i den. Fasen... Min paradgren är ju att dra tills man är blå i nyllet. Föredrar den metoden.

https://www.youtube.com/watch?v=0rc61k-4VmA

Undrar om man ska göra som han och köra med gamla muttern tills det nya fettet satt sig, eller om man ska tråckla på nya muttern direkt. Nu tar jag ju ut segern lite i förskott.... för jag har ju inte inspekterat hjulagrena ännu. Risken är ju att de är från 1988 med ett skick som matchar ålder. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
NEO

Inlägg av NEO »

Landade i ett nytt vänster-ok från Umeå Off-road och sen löst cylinder-block, ok, "vipparmar" från lada-power till högersidan. Enda jga inte bytte på högersidan var väl i slutändan hållaren till oket. Hade redan köpt slangar från Umeå på utförsäljningen så blev mest kostnadseffektivt att göra så.

Tog ut ett par kolvar på gamla oken och de såg faktiskt inte så illa ut. Så landar väl på hylla som renoveringsobjekt.

Har skruvat ihop och börjat lufta men har återigen problem med detta. Får bra tryck och känsla i den, enda tills jag startar den. Då går den i botten och tar dåligt. Sist jag hade detta var det läckage i nippel, får se imorgon om det läckt ut något under natten. Nipplarna i oket från Umeå var lite sega att skruva i så vet inte om det kan vara något där.

Har heller inte kommit så långt att jag slutdragit lagrena ännu. Dragit vad jag tror är rätt men vill få till hjälplig hjulinställning och köra en sväng innan jag drar de och låser med nya muttrarna.

Såg att det i manualen beskrevs hur man byter fettet och hur mycket man ska ha. Blev godtyckligt mycket i mitt läge.
Screenshot 2026-03-13 at 23.06.42.png
IMG_7506.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
NEO

Inlägg av NEO »

En sak jag såg nu när jag satt och läste verkstadsmanualen inför bakaxel meck är att de där skriver att man ska ta bort bromsoken när man kollar "glappet" i lagren fram. Något jag faktiskt klurade på när jag gjorde detta men ryssen jag tittade på hade inte gjort det. Jag har noll vana av att justera lager, kan man eller kan man inte göra det med oken på?
NEO skrev: 16 feb 2026 09:42 Hittade lite fler filmer när folk ger sig på det där. Ser minst sagt stökigt ut. Tror jag köper cylinderblocket och "klumpen"/oket som den sitter i så att mitt eget topplock inte går. :oops: :lol:

Ska man ta bort gammalt fett och smörja in vid lager när man har detta isär? Var som sagt inte ritkigt beredd på den konstruktionen och hela justeringen av den muttern fick mig att bli lite nervös. Tror inte riktigt jag är med på vad de mäter.

Screenshot 2026-02-16 at 09.39.31.png

rid54 skrev: 15 feb 2026 16:46 Jodå :) det var den processen, men lite annorlunda utförd. Det man ser i videon verkar vara ett ok där man redan har skruv i stället för fjäderbelastat stift. Jag tror att det blev besvärligt mest för att jag inte sett nån göra operationen, jag bara läste i verkstadshandboken. Men, som sagt, det blev bra resultat...
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jag har kollat/justerat framhjulslagren utan annan åtgärd än att lyfta hjulet nån cm från marken. Den enda inverkan som jag kan förstå, att bromsoket (+ beläggen, då...) kan ha, är om det "ligger an" så att hjulet inte kan "vickas" utan att bromsskivan tar i. För egen del har jag känt efter att hjulet kan vridas utan motstånd i samband med justerandet. Med tanke på hur okul det är att hålla på med bromsarna vill man kanske inte hålla på mer än nödvändigt med dem. Det borde väl f.ö. räcka att ta bort beläggen, man borde inte behöva ta bort oket i sig självt. Tycker jag...
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar