Nedre länkarm på niva, spacers

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Nedre länkarm på niva, spacers

Inlägg av NEO »

Håller på och skruvar ihop och försöker hitta vad som sägs om de spacers som sitter på vardera sida om nedre länkarmen. när jag tittar i TURBONutter-verkstadsmanualen ser jag inte att de skriver något om de nedre. Det satt inte riktigt lika på båda sidorna när jag rev. Nu sätter jag dit polyurethane-bussningarna från LadaPower och blev då lite osäker på hur jag ska tänka med dessa spacers.

Först tänkte jag att jag sätter det precis som det satt, men inser att det ju sitter lite skevt. Nu mätt innan det är draget så måttet är bara cirka, men när jag rev så satt det enligt_

Förarsida främre: 9mm (1 bred, 12 tunna
Förarsida bakre: 4mm (1 bred, 3 tunna)

Passagerarsida fram: 8mm (1 bred, 10 tunna)
Passagerarsida bak: 7mm (1 bred, 9 tunna)

Hur hade andra tänkt här? :roll: Finns det något rätt och fel gällande dessa?
IMG_7416.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO

Re: Nedre länkarm på niva, spacers

Inlägg av NEO »

denna snubbe meckar med de här, men oklart om jag blir så mycket klokare av det:
https://www.youtube.com/watch?v=QRFXz6hK75U
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

I verkstadshandboken del 2 finns beskrivning av inställning av hjulvinklarna. Brickornas antal på de olika platserna avgör hur man får till camber och caster, så det finns absolut "rätt och fel". Problemet är att det är svårt att mäta hjulvinklarna på rätt sätt utan specialutrustning...

Om jag hade bytt bussningar, bara, eller typ en spindelled, skulle jag nog helt enkelt återställa till hur det var innan brickorna demonterades. Inverkan av nya bussningar exempelvis, borde inte vara sådan, att det krävs omjustering. Alternativet är ju att ta bilen till en firma som gör hjulinställningar....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Fast camber och caster är väl den övre länkarmen och de shimsen? 🤔 iaf i den manual jag läser här. 🥹

IMG_7428.png
IMG_7429.png
IMG_7430.png
rid54 skrev: 07 mar 2026 07:37 I verkstadshandboken del 2 finns beskrivning av inställning av hjulvinklarna. Brickornas antal på de olika platserna avgör hur man får till camber och caster, så det finns absolut "rätt och fel". Problemet är att det är svårt att mäta hjulvinklarna på rätt sätt utan specialutrustning...

Om jag hade bytt bussningar, bara, eller typ en spindelled, skulle jag nog helt enkelt återställa till hur det var innan brickorna demonterades. Inverkan av nya bussningar exempelvis, borde inte vara sådan, att det krävs omjustering. Alternativet är ju att ta bilen till en firma som gör hjulinställningar....
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Missförstånd av mig!!

De shims som sätter undre länkarmen i längsled har ju också inverkan, på caster, framför allt. Jag tror att om man inte gjorde en mätning av någon fast distans (mellan framaxelbalk och länkarm, typ), så tror jag mest på att montera det som det var. Och hoppas det blir bra...
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Det är precis vad jag gjorde och gör, hoppas att det blir bra alltså. :lol: Velade länge men landade i att man förmodligen aldrig bytt något i framvagnen på denna sedan den rullade ut ur fabriken. Och är det någon bil som förmodligen var lite sne från fabrik, så var det denna. :roll: Så satte det så som det satt så får jag justera sen. :D

Borde snart ha den på backen så man ser hur det blev.
IMG_7443.jpeg
rid54 skrev: 07 mar 2026 20:29 Missförstånd av mig!!

De shims som sätter undre länkarmen i längsled har ju också inverkan, på caster, framför allt. Jag tror att om man inte gjorde en mätning av någon fast distans (mellan framaxelbalk och länkarm, typ), så tror jag mest på att montera det som det var. Och hoppas det blir bra...
/NEO aka Henrik Cednert
NEO

Inlägg av NEO »

Var inte lätt att hitta någon som ville och kunde göra hjulinställning på en Niva. Men Vianor i strängnäs gjorde det med glädje om jag kunde hjälpa till att skruva, vilket jag gjorde. Riktigt trevligt och bra ställe! rekommenderas.

Cambern fick justeras rätt rejält. Hade från början 1 bred bricka och 10 tunna i båda bultarna på varje sida på övre länkarm. Den feta tror jag är 3mm och de smala 0.5mm. Så säg 8mm runt om på de fyra bultarna.

På förarsidan bankade vi i 3mm till så totalt 11mm shims på de bultarna.
På passagerar-sidan tog vi bort 8 tunna brickor, alltså 4mm, och har då 4mm shims totalt kvar.

Så 11m shim på förarsidan och 4mm på passagerarsidan för övre länkarm. Låter ju och känns lite skumt men antar att maskin och värden inte ljuger. Allt är ju som sagt bytt på den fram nu.

Har fortsatt problem med att den drar höger. Kan inte släppa tanken på att det är shimsen på nedre länkarm men de kunde inte mäta caster där, oklart varför, kanske för att de inte orkade hålla på? =)

Den är som sagt shimsad enligt detta på nedre nu.
Förarsida främre: 9mm (1 bred, 12 tunna
Förarsida bakre: 4mm (1 bred, 3 tunna)

Passagerarsida fram: 8mm (1 bred, 10 tunna)
Passagerarsida bak: 7mm (1 bred, 9 tunna)

Tröttnar jag på att den drar så får man la börja riva i det där. :roll:

Screenshot 2026-03-20 at 22.42.45.png
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Med risk för att slå in öppna dörrar och låta allmänt besserwissrig....

Caster är vinkeln mellan en tänkt linje mellan övre och nedre kulleden och en lodrät linje, sett "från sidan". På Nivan är det positiv caster, vilket anger att denna tänkta linje lutar "uppåt-bakåt" mellan 3½ grad och 1½ grad.

Vinkeln beror på två olika saker, som båda har att göra med kulledernas placering i bilens längsled. Man kan justera Caster genom att flytta runt brickor på övre armens infästning. Det är den metod som nämns i "bibeln". Beroende på hur man flyttar brickor, kommer kulledens fäste att röra sig i bilens längsled, vilket påverkar Caster.

Eftersom Caster beror på de relativa lägena på kullederna (deras infästning i bärarmarnas ytterändar), så kommer Caster att påverkas även om den undre bärarmen får ett nytt läge i bilens längsled. Om det blir omfördelning av shims framom/bakom fästaxeln, vid borttagning/återmontering, kommer Caster att ändras. Det kan sannolikt kompenseras genom att man ändrar brickorna på övre bärarmens infästning, om man inte vill shimsa om den undre bärarmen.

Att verkstaden inte kunde mäta Caster känns lite udda; det borde inte vara någon speciell metod för just Nivan, men jag vet inte exakt hur de gör.

Eftersom både Camber och Caster har inverkan på framhjulens nollställningskraft är det ju knepigt att gissa vad som är galet. Om man antar, att hjulen/fälgarna är identiska, samma lufttryck i däcken, och att det inte finns några "spacers" som påverkar spårvidd och att inga bromsar ligger an, så skulle jag som en killgissning säga nåt om Caster. Men man lär ju vara säker på att "toe-in" är rätt också, det är ju det enklaste att mäta och rätta till.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Ja lite udda med castern faktiskt. Roterade framhjulen idag och tyckte att den började dra lite vänster då istället. Satte då original höger fram, som vänster bak. och vänster bak som vänster fram. Juryn är fortfarande ute och spekulerar. Men antingen så blev det att den nu igen drar lite höger, eller så blev det bra. Måste köra den på en bättre mindre spårig väg.
/NEO aka Henrik Cednert
Skriv svar