Byta dämpare och fjädrar fram på niva?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Byta dämpare och fjädrar fram på niva?

Inlägg av NEO »

Hej

Vad har folk kört för fjädrar och dämpare fram på nivan? Håller på och river där fram och tänker att det är läge att byta detta. Kommer inte ge mig på att lyfta den.

Antar att stora frågan är om man ska ha olja eller gas? Inser att jag inte har koll på det och nackdelar/fördelar? Den är ju redan idag lite studsig och hoppigt och ibland känns det som om den vill göra en kullerbytta när man kör på gropig grusväg. Det är inte ett terrängmonster utan jaktbil som går till och från jaktmarkerna och sen på lite grusväg.

lada power har:
road line series för 50 EUR.
OEM för 66 EUR
Premium för 100 EUR
Sen lite olika gasdämpare för 100+ EUR.

Lite samma fundering med fjädrar.
road line series: 60EUR
Tevema Poland: 70 EUR
lesjöfors: 80 EUR

Sitter det några bussningar ovan under fjädrarna original? Ser att lada-power säljer lite olika coil spring seat set.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Re: Byta dämpare och fjädrar fram på niva?

Inlägg av rid54 »

Jag hade en 2006 som hade dåliga stötdämpare fram. Den hoppade som du beskrev. Min nuvarande 2011 har fortfarande bra originaldämpare och går helt OK även på ojämn väg.

Alla stötdämpare innehåller olja. Vissa modernare typer har gastryck, som hindrar oljan från att skumma när dämparna får jobba hårt. Tveksamt om det är nödvändigt, men det är säker inte ett dåligt val - även originalen kan ju vara sådana, faktiskt.

Jag har fått byta båda framfjädrarna (inte själv!) pga fjäderbrott. Jag valde original, vill inte höja eller styva upp bilen.

I de övre fjäderlägena finns en sorts fjädersäte som består av en metallring och en gummibussning; de nedre tror jag inte har sådana anordningar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Tackar. Blir nog Tevema-fjädrarna och Kayaba-dämparna.
rid54 skrev: 15 feb 2026 17:17 Jag hade en 2006 som hade dåliga stötdämpare fram. Den hoppade som du beskrev. Min nuvarande 2011 har fortfarande bra originaldämpare och går helt OK även på ojämn väg.

Alla stötdämpare innehåller olja. Vissa modernare typer har gastryck, som hindrar oljan från att skumma när dämparna får jobba hårt. Tveksamt om det är nödvändigt, men det är säker inte ett dåligt val - även originalen kan ju vara sådana, faktiskt.

Jag har fått byta båda framfjädrarna (inte själv!) pga fjäderbrott. Jag valde original, vill inte höja eller styva upp bilen.

I de övre fjäderlägena finns en sorts fjädersäte som består av en metallring och en gummibussning; de nedre tror jag inte har sådana anordningar.
/NEO aka Henrik Cednert
NEO

Inlägg av NEO »

NEO skrev: 16 feb 2026 09:34 Tackar. Blir nog Tevema-fjädrarna och Kayaba-dämparna.
Och ja, det var vad det blev. Inte hunnit provköra ännu men nu sitter det på bilen. Enda jag reagerat på är att dämparna nästan kändes korta och i upphissat läge komprimeras gummit väldigt mycket. Frågade ladapower och de sa att det ska vara ok, så man får la gå på det. :roll:

När bilen är på pallbockar
IMG_7444.jpeg

När bilen står på hjul. Dessa kom inte med extra mutter för att låsa, men slänger nog dit en innan jag kör med den.
IMG_7467.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
dea

Inlägg av dea »

:D ser bra ut. Det är inte så att muttern är lite stukad/ihoptryckt så det ändå är en låsmutter? Eller den gick lätt på gängorna?
NEO

Inlägg av NEO »

dea skrev: 14 mar 2026 22:27 :D ser bra ut. Det är inte så att muttern är lite stukad/ihoptryckt så det ändå är en låsmutter? Eller den gick lätt på gängorna?
Det var en låsmutter av modell du beskriver. Men jag är feg, så drog på en till ovan på. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
dea

Inlägg av dea »

Då hade det säkert funkat ändå, men ibland så är det bättre att ta det säkra före det osäkra :lol:
Skriv svar