Hjälp! Lada Niva från 1980 hackar/dör

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Agren86

Hjälp! Lada Niva från 1980 hackar/dör

Inlägg av Agren86 »

Hej, jag har en Lada Niva från 1980 som jag har problem med. Till en början gick bilen bra men efter jag hade kört den ungefär 10 mil började den hacka när jag svängde höger och 3km senare dog den..

Jag har bytt alla tänd delar, ställt in tändningen, bytt förgasaren och renoverat bensinpumpen, gjort rent tanken och haft i ny bensin..

Så kontentan av mitt problem är att den startar och går i mellan 5 och 15 minuter men den går inte bra, kan inte gasa för då dör den men efter den har dött så är den jättesvår startad på nytt.. är det nån som varit med om nåt liknande och kan ha några tips?

Tack på förhand
rid54
Kontakt:

Re: Hjälp! Lada Niva från 1980 hackar/dör

Inlägg av rid54 »

Några allmänna tips...

När den har dött, kan du verifiera att det finns gnista? Skruva ur ett tändstift, sätt tillbaka kabeln och se till att gängan är jordad och se om det blir ordentlig gnista vid startförsök.

Går det att handköra bränslepumpen? Kolla att det kommer bensin när du pumpar. Kan vara värt att se om det pumpar som det ska när man kör motorn med startmotorn. Tryckstången som driver pumpen kan ha blivit sliten och för kort.

Tanklocket ska ha ett luftningshål så det inte blir undertryck i tanken, skulle ha kunna blivit igensatt.

Det kan vara otäthet i någon skarv i bränsleledningen, så att bränslepumpen suger luft. Kolla även sugröret i tanken....

Hoppas nåt kan vara till nytta, återkom gärna med hur det går!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Agren86

Inlägg av Agren86 »

Gnistan kommer och går som den vill, allt från stark, svag till inte alls.. såg idag att cylinder 2 inte får bensin. Har kollat tändkablarna, bytt allt i tänd delar utom tändfördelaren.

Soppa pumpen är renoverad, den handpumpar bra och skickar på bra med bensin när bilen går

Tanken är öppen förutom fyllröret och röret i tanken såg bra ut när jag gjorde rent allt.

Jag är jätte tacksam för alla tips men ska sanning fram så har jag helt kört fast, hade även en polare här som är bilmekaniker å han blir inte klok på det heller.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Vad är det för tändsystem? Alltså är det klassiskt med brytarspetsar eller nån elektronisk lösning? Om det är klassiskt, prova att byta kondensatorn. Om den är dålig eller har dålig kontakt blir gnistan inte bra/uteblir helt.

Även brytarspetsarna (om det är ett sånt system) kan behöva granskning (rätt brytavstånd, rena kontaktytor etc).
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det kan också vara värt att kolla att det inte drar tjuvluft in i insugsgrenröret. Slangen till bromsservot kan vara en källa. Om det är en "äkta" VAZ-slang kan den vara helt pulveriserad under textilhöljet och totalt otät.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Agren86

Inlägg av Agren86 »

Kondensatorn och brytaren är ny och avståndet rätt men den slangen ska jag undersöka idag, tack så mycket
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Intermittent tändningsfel är inte en rolig situation.

Jag läste nog lite dåligt, det stod ju att tänddelarna är bytta.... Hur är det med tändspolen? Det är ju ovanligt att de blir dåliga, men det kan förekomma.

Även överslag internt i isolermaterial (fördelarlock, rotor) kan uppstå, men brukar vara lite mer "definitivt" dödande.

Centrumkontakten i locket som ska bära mot rotorarmen: ser den bra ut och fjädrar lite?
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

När den startar och går, du säger att den inte går bra och att den dör när du gasar. Men hur låter den och hur upplevs det att den går? Orent och bluddrigt, som om den inte går på alla cylindrar eller hur är det den låter och beter sig? Går inte att köra med alls då?

Bytte du hela fördelaren? Jag har bytt till brytarlöst på min och bor du i sörmland kan du låna min original och testa med om du vill. Det låter ju som om den gick bra ett tag, så detta är ju osannolikt. Men inte så att du fått fördelaren 180 grader fel eller fel tändföljd för kablarna sitter fel eller så?

Du skrev något om inte soppa på tvåans cylinder också. Det låter ju som du får soppa fram till förgasaren, men har du kollat om du får soppa vidare så du inte har massa smuts och skit i förgasaren?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Agren86

Inlägg av Agren86 »

Har nu haft bilen hos en mekaniker som inte heller finner felet på den. Bilen tänder och får bensin men går som en kratta och det går inte gasa med den då den bara dör. Den går i 5 minuter och sen går den inte att återstarta, inte ens med startgas. Det finns kompression och tändföljden är rätt... jag blir inte alls klok på det här
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Om en "ottomotor" inte startar på startgas, så är det väldigt sannolikt ett tändningsfel. Startgas är extremt tändningsvilligt.

Det kan vara kondensatorn (själv köpt en ny som var död efter en vecka), det kan vara tändspolen, som säckar ihop när den blir varm, det kan vara rotorarmen som har internt överslag. När motorn vägrar, så kan det vara till hjälp att säkerställa matningsspänningen till tändspolen - det kan finnas ett förkopplingsmotstånd som är dåligt, så man bör mäta upp vad som faktiskt är den positiva matningsspänningen. Man kan också mäta över brytarspetsarna och sakta vrida motorn. När spetsarna bryter (tändpunkten) ska spänningen stiga till 12 V (då vet man att spetsarna bryter OK).
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det kan ju tyvärr vara flera fel som samverkar... Tändläget kan spöka. Det beror på grundinställningen och kanske om det finns en vakuumanslutning. Man kan avlägsna ev vakuumanslutning och ställa in grundläget på nåt som kanske är vettigt, typ 5° före ÖDP, se om det gör skillnad.

När man kollar gnistan så måste man ju göra det i fria luften, så man ser nåt. Tyvärr kan den gnistan i fria luften vara OK, men inne i cylindern är trycket betydligt högre vid tändtidpunkten, och då kanske det inte slår över - det är svårare att få överslag ju högre trycket är. Detta kan ju samverka med en isolationssvaghet nån annan stans i högspänningssystemet, dvs när man kollar gnistan kanske det ser bra ut, men när man ska köra stiger spänningen och det blir överslag där isolationen kanske är svag - nån kabel, tändspolens högspänningsanslutning, rotorarmen, fördelarlocket eller så.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar