Byta eller renovera bromsok på niva...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1608
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#16 

Inlägg av rid54 »

Jag har hört talas om gamla bromsslangar där olika lager i slangen "separerar" och att de kan fungera som backventiler. Svårt att veta om just det är aktuellt här.

Det finns ju ingen returfjäder som hjälper kolvarna tillbaks, den rörelsen ska ju skötas av gummitätningarna. Det vill ju till att kolvarna verkligen går lätt. Är oket eller tätningarna nya, eller kan det vara att gummit är åldrat och tappat spänsten? Om du har möjighet skulle det kanske vara värt att be en assistent bromsa/släppa medan du detaljgranskar hur kolvarna rör sig.

Innan jag bytte cylinderblocken så slet min beläggen kilformiga, pga att en av kolvarna var avgjort trögare än de andra. Den ville heller inte riktigt släppa, så det "låg på" litegrann efter varje bromsning. Jag hade två cylinderblock liggande så jag bytte rakt av. Om jag får ork ska jag undersöka de gamla så småningom och se om de är renoverbara.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Stallarholmen

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#17 

Inlägg av NEO »

Slangar, cylinderblock, skiva och belägg är helt nya. Enda som inte byttes på den sidan är hållaren. Men ja, att kolla hur kolvarna beter sig är nog ett bra nästa steg. 🙏👍
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Stallarholmen

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#18 

Inlägg av NEO »

Ja, jag vett i hunna. Ser ju att det finns en skada och att booten där inte sitter rätt. Ser att booten på andra sidan mitten också sitter lite på tre-kvart. Men oklart om det är det som ställer till det. Funderar på att kolla med lada-power om de kan ge ett bra pris på ett nytt komplett ok baserat på bilderna här. Funkar det inte då så får man la göra som alltid, byta allt och allting i blindo och hoppas på det bästa. :oops:

Litet klipp på bromspump. Men inser att jag måste göra samma på andra sidan för att ha en faktisk referens, den orken fanns inte idag.
https://www.youtube.com/shorts/6y0e2W8z0a8
IMG_8261.jpeg
IMG_8262.jpeg
IMG_8264.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1608
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#19 

Inlägg av rid54 »

Tittade på klippet, och sedan på ditt inlägg #11, med två röda pilar. Just där pilspetsarna är, ska det inte vara nån anliggning. Det ser nästan ut som om beläggens stålstomme är för stor och att det kärvar pga detta. Kolvarna i oket ser ut att röra sig helt OK.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Stallarholmen

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#20 

Inlägg av NEO »

rid54 skrev: 10 maj 2026 16:32 Tittade på klippet, och sedan på ditt inlägg #11, med två röda pilar. Just där pilspetsarna är, ska det inte vara nån anliggning. Det ser nästan ut som om beläggens stålstomme är för stor och att det kärvar pga detta. Kolvarna i oket ser ut att röra sig helt OK.
Slipade mer på beläggen efter detta men fick inte ordning på det. Fick lite rabatt på att köpa ett komplett ok med slangar, hållare och tutti-balutti så köpte det... När jag skulle montera det så visade sig att det också hade skador enligt bild, så nu kommer de skicka en ny cylinder. ¯\_(ツ)_/¯

Men, vad tråkigare är att jag har samma problem med nya oket också, vilket är lite confusing. Vilket gör det troligt att jag då kommer ha exakt samma problem när cylinder nummer 3 kommer. Får testa att slipa ner mer på de beläggen jag redan slipat på. Men börja fundera på om man ska byta bromsrören, har alla liggandes. Men känns så otroligt att det skulle var det. Men kanske skit eller luft i någon av T-kopplingarna kanske. Det är de enda jag inte haft isär då nipplarna satt sig så hårt och inte vågat vålda på de. :roll:
Bilagor
IMG_8397.jpeg
IMG_8396.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1608
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#21 

Inlägg av rid54 »

Mycket förbryllande...
Är det bara ena änden av beläggen som ligger emot och är det samma på båda sidor? Det är ju två kretsar, varav en ska gå till några cylindrar fram + bakhjulen och den andra till resterande cylindrar fram. Om det är nåt knas i huvudcylindern kanske returflödet påverkas i någon av kretsarna. Det skulle kunna vara nåt med spelet i tryckstången mellan pedal och servo > cylinder - det får inte vara för litet, tydligen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1608
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#22 

Inlägg av rid54 »

Det frinns ju tydligen många piratdelar av usel kvalitet till Nivan numera, men att fila mycket på bromsbeläggen känns konstigt. Jag fick putsa lite, eftersom de hade tendens att "hugga" lite och kantra i sina lägen, men det var mest att fasa av de vassa kanterna på metallplattan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Stallarholmen

Re: Byta eller renovera bromsok på niva...?

#23 

Inlägg av NEO »

Ja, felet måste vara något annat. Nu monterat ok nummer tre och ligger fortfarande på lite på höger, så pass att fälg blir lite varm. Hissar jag upp den och snurrar i friläge så är det ju inte tok-nypt men ligger lite på. Ligger lite på på vänstern också faktiskt, mindre än högern men tillräckligt för att reagera.

Grubblat lite på detta och om jag inte minns fel så började jag riva i allt detta just för att fälg blev varm och höger fram låg på. Det var då jag såg att bromsarna var slitna och att jag sen bytte allt i typ hela framvagnen. :? :roll:

Vad jag kan se så finns det inget med beläggen som mekaniskt kan kärva längre, efter lite massage. Så kanske är det huvudcylindern eller något annat. Nästan lika irriterande som att jag inte får ordning på förgasaren. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar