Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

Inlägg av NEO »

dea skrev: 08 nov 2025 07:57 Trevligt att kunna se sakerna i mörkret när man ska justera nåt :D
Ja verkligen. DEnna lösning har en del problem dock och LED'arna blinkar och reagerar på allt i strömkretsen. :lol: När man har blinkersen eller torkarna på tror man att man har en polisbil i närheten för hela bilen blinkar blått invändigt. Men som prototyp var det la ok och nu får man lösa det på riktigt. 8-) Hade lite tritium-ljuskällor över från ett jaktprojekt, limmade de på varningsblinkersens triangel så nu ser man även den i mörker.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO

Inlägg av NEO »

Har kopplat lite extraljus på nivan och upplevde att genratorn inte ritkigt mäktade med. Köpte 14V 100Ah upgrade-kitet från lada-power.

Instruktionerna för att installera det var la inte helt optimala och upplevde att de framställde det svårare än det var.

1. Bängla ur gamla genratorn och fästena. Var tvungen att ta bort nedre fästet för att få ur generatorn, så var det lite stökigt.
2. I med nya generatorn. Den går att vinkla in efter att man monterat nya nedre fästet, så det var lite lättare. Samma rem som gamla och då min nyss var bytt så bytte jag inte den.
3. Pluskablarna i ringskorna skruvas fast på nya generatorn. Den ena här går till regulatorn i nästa steg, så den kan man ta bort om man vill.
4. Vad som hos mig var en motorola regulator kopplas helt ur. Jag behöll den monterad och isolerade alla kablar som gick till den.
3. Reläet som ska bytas, PC702, satt på min bredvid regulatorn. Kablarna kopplas i den nya precis som de satt i den gamla. Kabeln på stift 85 på nya relät är då den kabeln som ska gå till flatstiftet på nya generatorn. På min var denna gul och sen bytte den färg till blå i en konakt en bit ner. Kan ha bytts någon gång då det ser ut som någon härjat där tidigare.

Det var la typ allt. Sen kopplade jag en biltema voltmätare direkt till batteret med ett relä som tänder den på lamptändningen.

Ligger stabilt på 14.2 volt vid körning i dagsljus. I mörker med ramp och alla extraljus ligger jag på 13.8. Har inte längre problem med pulserande halvljus eller torkare som segar när helljus är på.
Bilagor
IMG_6673.jpeg
IMG_6655.jpeg
IMG_6653.jpeg
IMG_6651.jpeg
IMG_6641.jpeg
IMG_18BDBBCF-76B2-4F03-87A8-04E6B95BCCBA.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
dea

Inlägg av dea »

:D skönt när man får tillräckligt med kräm. Bara en fundering hur grov är kabeln från generatorn? Funderade du på att byta till grövre med tanke på att den nya generatorn leverera mer ström?
NEO

Inlägg av NEO »

Bra fråga. Så långt har jag inte tänkt. De är ju faktiskt inte skit-kralliga så det borde jag nog göra. :roll:
dea skrev: 12 jan 2026 07:53 :D skönt när man får tillräckligt med kräm. Bara en fundering hur grov är kabeln från generatorn? Funderade du på att byta till grövre med tanke på att den nya generatorn leverera mer ström?
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

En lite gammalmodig persons kommentarer här om generatorer och sådant.

En generator har en maximal utgångsström (som beror av dess konstruktion) vilken mäts i Ampère (A). Denna kan vara inom området 40 - 100 A när det gäller Nivakompatibla generatorer, dvs att det finns modeller som passar rakt av och som kan drivas med en enkel kilrem.

Givetvis finns generatorer som kan ge mycket mer både avseende spänning och ström, men då blir det nog fråga om en annan drivning och kanske svårigheter att få generatorn att passa i befintliga fästen.

Generatorn regleras av sin regulator, som sedan många år är ihopbyggd med borstarna till släpringsanordningen. Den har till uppgift att leverera en lämplig maximal spänning (ofta runt 14,5 - 14,7 V) och samtidigt skydda generatorn mot att ge för mycket ström till bilens förbrukare.

Det som kan ta mycket ström från systemet (generatorn, normalt) är ju belysningen. Har man lampor som tar 600 W behöver man en generator som kan ge minst 50 A. 600 W glödljus (halogen) är ju närmast som att köra en mikrovågsugn och med bra lyktor bör man kunna skrämma vemsomhelst på flera kilometers avstånd. Oftast rätt meningslöst, med tanke på att normalt helljus bygger på 2 x 60 W halogenlampor.... Om man inte är mörkerblind bör helljus + två extraljus funka rätt väl, dvs 2 x 60 plus 2 x 60 = 240 W. Om man räknar lite, så blir det fråga om 20 A uttag vid 12 V...

Det är givetvis inte fel att ha överkapacitet. Det viktigaste är väl ändå, att ha en generator som tillförlitligt laddar ens batteri så mycket som möjligt, dvs att den kan hålla systemet vid 14,4 V så att batteriet verkligen är fullt när man bäst behöver det en kall morgon. Detta hänger mer på att regulatorn är väl designad än på att genertorn har en viss maximal utström.

Givetvis är det viktigt att kablaget från generatorn är av god kvalitet och har rätt ledararea, och att alla kontaktpunkter är vettigt åtdragna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Bra tankar men inte hundra på vad som egentligen menar, om du anser att jag bytte i onödan eller inte? :lol:

Har en ramp på 240W, samt 2 x 160W extraljus fram. Sen har jag ramp på vardera sida som jag kan tända för att lysa över fälten samt arbetsbelysning bak. Gamla generatorn, eller komponeterna inblandade, klarade inte riktigt det som sagt då jag hade problem med vindrutetorkarnas hastighet i regn.

Tyvärr är mina voltmätningar med gamla generaton inte valida då jag efter bytet insåg att jag behövde mata voltmätaren direkt från batteriet. Jag hade tappat den från annan kabel i bilen, enbart pga lathet, men fick tyvärr då inte rätt värden. :roll: straffar sig att vara lat. :oops:

Minns inte var original generator var på min gamla 88'a, 40A låter bekant.

Ska se över kablaget i helgen och byta det också. 8-) Det är väl egentligen bara en plus men läste någonstans att man kan jorda generatorn separat också, även om det inte är så original.

rid54 skrev: 12 jan 2026 20:58 En lite gammalmodig persons kommentarer här om generatorer och sådant.

En generator har en maximal utgångsström (som beror av dess konstruktion) vilken mäts i Ampère (A). Denna kan vara inom området 40 - 100 A när det gäller Nivakompatibla generatorer, dvs att det finns modeller som passar rakt av och som kan drivas med en enkel kilrem.

Givetvis finns generatorer som kan ge mycket mer både avseende spänning och ström, men då blir det nog fråga om en annan drivning och kanske svårigheter att få generatorn att passa i befintliga fästen.

Generatorn regleras av sin regulator, som sedan många år är ihopbyggd med borstarna till släpringsanordningen. Den har till uppgift att leverera en lämplig maximal spänning (ofta runt 14,5 - 14,7 V) och samtidigt skydda generatorn mot att ge för mycket ström till bilens förbrukare.

Det som kan ta mycket ström från systemet (generatorn, normalt) är ju belysningen. Har man lampor som tar 600 W behöver man en generator som kan ge minst 50 A. 600 W glödljus (halogen) är ju närmast som att köra en mikrovågsugn och med bra lyktor bör man kunna skrämma vemsomhelst på flera kilometers avstånd. Oftast rätt meningslöst, med tanke på att normalt helljus bygger på 2 x 60 W halogenlampor.... Om man inte är mörkerblind bör helljus + två extraljus funka rätt väl, dvs 2 x 60 plus 2 x 60 = 240 W. Om man räknar lite, så blir det fråga om 20 A uttag vid 12 V...

Det är givetvis inte fel att ha överkapacitet. Det viktigaste är väl ändå, att ha en generator som tillförlitligt laddar ens batteri så mycket som möjligt, dvs att den kan hålla systemet vid 14,4 V så att batteriet verkligen är fullt när man bäst behöver det en kall morgon. Detta hänger mer på att regulatorn är väl designad än på att genertorn har en viss maximal utström.

Givetvis är det viktigt att kablaget från generatorn är av god kvalitet och har rätt ledararea, och att alla kontaktpunkter är vettigt åtdragna.
/NEO aka Henrik Cednert
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Nej, jag tror inte du bytte i onödan, och du verkar definitivt ha behov av en krallig generator! Se gärna över kablaget från generatorns utgång till batteriet, det är troligen dimensionerat för originalgeneratorn (40 A) och kan behöva vara större för det uttag du beskriver.

Generatorn jordas ju i sitt montage, så att säga, men det finns nog inget som talar emot att man lägger en extra jordkabel från någon av generatorns fästskruvar till jordpunkten i chassi (där motorn är jordad) eller till samma jordpunkt som batteri-minus.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Något som strulat enda sedan renoveringen var en läckande frostplugg, eller snarare läckande blockvärmare. Kom mig äntligen för att byta och sätta dit en frostplugg. Ser ut som den läckt där rören går igenom och inte i inpressning som jag först trodde.Gjorde rent sätet så gott det gick och so far så verkar det hålla tätt. 8-) Inte använt motorvärmaren på dessa 15 år så tror jag klarar mig utan den i 15 till och de där verkar kosta en skön slant. :lol: Fick behålla gamla motorvärmar-kontruktionen på drain-plug då nya jag köpte verkar ha haft annan gänga. :roll:

IMG_7462.jpeg
IMG_7463.jpeg
IMG_7454.jpeg
IMG_7455.jpeg
IMG_7456.jpeg
IMG_7503.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
Skriv svar