Varför roterar dreven i växellådan även om kopplingen är nedtryckt?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner

Varför roterar dreven i växellådan även om kopplingen är nedtryckt?

Inlägg av valpowner »

Ett problem med min bil är att dreven fortsätter att rulla i växellådan. Även om kopplingen är nedtryckt och bilen står stilla. Speciellt när jag ska lägga i backen, då skrapar alla drevern. Mycket irriterande. Är det bara jag eller har någon av er upplevt samma sak? Eller beror det på att kopplingen är för snålt ställd? Den har ganska bra spel innan bilen börjar rulla.
Det är en Niva -07 med insprutningsmotorn.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Kontakt:

Re: Varför roterar dreven i växellådan även om kopplingen är nedtryckt?

Inlägg av rid54 »

Enkelt test:
Trampa ner kopplingen, lägg i valfri framåtväxel. Lägg därefter i backen, utan att släppa upp kopplingen emellan. Om det skrapar i det läget, så är det endera stödlagret i svänghjulet som börjar bli trögt och drar i ingående axel, eller så finns det lite "nuddande" i själva lamellen, den dras med lite, fast du har trampat ur.

Om det inte skrapar i det läget, så är det helt OK, då är det bara att lamellen och ingående axel inte hunnit stanna efter urtrampning, vilket tar en stund när oljan i lådan är het.

Kolla spelet mellan tryckstång och kopplingsgaffel, det ska finnas några mm dödgång, men inte för mycket.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
SA4AQS

Inlägg av SA4AQS »

rid54 skrev: 18 aug 2024 08:28 Kolla spelet mellan tryckstång och kopplingsgaffel, det ska finnas några mm dödgång, men inte för mycket.
Här utdrag från service boken.
koppling justering.jpg
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Vaz 2103 -81
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Användarens profilbild
valpowner

Inlägg av valpowner »

Jag har varit lite offline ett tag. Men nu funkar det normalt. Jag bytte samtliga oljor i drivlinan och nu växlar det normalt. Kan ha varit gammal olja. Tack för respons.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Oscar

Inlägg av Oscar »

rid54 skrev: 18 aug 2024 08:28 Enkelt test:
Trampa ner kopplingen, lägg i valfri framåtväxel. Lägg därefter i backen, utan att släppa upp kopplingen emellan. Om det skrapar i det läget, så är det endera stödlagret i svänghjulet som börjar bli trögt och drar i ingående axel, eller så finns det lite "nuddande" i själva lamellen, den dras med lite, fast du har trampat ur.

Om det inte skrapar i det läget, så är det helt OK, då är det bara att lamellen och ingående axel inte hunnit stanna efter urtrampning, vilket tar en stund när oljan i lådan är het.

Kolla spelet mellan tryckstång och kopplingsgaffel, det ska finnas några mm dödgång, men inte för mycket.
Detta typ hände för mig någon månad sedan. Det som hände var att när jag kört några mil och stannat, så lägger jag i ettan för att köra frammåt, kör lite växlar ur, då går inte nån växel i, inte heller bakåt går, det rasslar och skrapar, känner i växelspaken att nåt snurrar. Väntar man ett tag funkar det fint igen. Fyllde genast på olja i växellådan, men har inte bytt olja ännu. Spelet mellan tryckstång och gaffeln är det berömda 5 mm.

Blev bättre upplever jag efter oljepågfyllning.
Tycker även det har böjar vina mer av lådan när man kör, ett ljusare ljud än tidigare. Kan det vara relaterat?
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det är ju inte helt okänt, att kopplingshydrauliken tröttnar lite, och då kan det helt enkelt vara så, att kopplingsgaffeln rör sig för kort sträcka - det kopplar inte ur ordentligt. Man brukar kunna känna en liten förändring av dragläget (det ligger närmare golvet). När det gäller kopplingens cylindrar gäller (enligt min mening) "byt inte en, byt båda". Sen kan man glömma det systemet i några år.

Att det viner om växellådan är inte ovanligt, men fyran ska vara "tyst", då är inte några drev inblandade i kraftöverföringen. Det som kan vina i det läget är fördelningslådan - kolla oljan där om du tycker det väsnas.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Oscar

Inlägg av Oscar »

Okej, viner på 4an också, ska ta och kolla oljorna nu på semestern tänkte jag. Bytte både slaven och huvudcylindern för något år sedan nu, men huvudcylindern har börjat gneka tror jag, den som sitter i torpeden. Blir kanske byte av dessa också.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Nu är det ju inte helt klart vilken årsmodell vi talar om här... Före "Niva M", 2010 - 2011 eller så, hade slaven en tryckstång med justering och ett spel som skulle kollas/ställas. Därefter har slaven en inbyggd tryckfjäder som eliminerar spelet och ingen justering. Jag tror inte det är helt utbytbara grejer. I första hand måste man kolla att det är rätt grejer och sedan att det är rätt spel och därefter att det sker en vettig rörelse när kopplingspedalen trampas ner. Lite "gnekande" kan man nog få leva med, så länge det funkar och det inte förekommer förlust av vätska. Tyvärr kan ju huvudcylindern läcka internt och då kan rörelsevägen påverkas utan att man märker något utifrån. Det brukar kännas i pedalen, dock.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar