Apelsinen, Lada Niva -95

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Larsan

Re: Apelsinen, Lada Niva -95

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 04 dec 2024 17:43 Kul att se lite "reportage" runt mekandet. Just de grejer du nämner har nog många av oss trixat med... Tur att de nyare värmekranarna verkar avgjort bättre än originalvarianten, det är inte kul med alltför mycket kylarvätska i golvet.

Just breda lågprofildäck (205/65/16) är kanske billiga, men troligen ger de bara halvbra åkkomfort. Nivan är inte tung, och breda däck är ofta rätt styva i "vertikalled" = man studsar fram. Jag köpte nyss nya odubbade vinterdäck i originaldimension (175/80/16) och jag tycker bilen går fint med dem. Nu blev det ju typ 2000:- styck, men det lär väl gå några år innan det är dags för nya igen.
Ja vad skojj att det uppskattas även om det är gammal skåpmat för er mer erfarna Ladaägare :D Ja vi får se vad det blir för däck, inget akut än så fortsätter hålla ögonen öppna helt enkelt.

Mer mek kommer det bli av mer akut karaktär då jag tog en svängom idag och nu ryker den mycket igen(kanske den gjort hela tiden men blev kanske mer påtagligt idag med -12 ute) och jag misstänker läckage i insugspackningen/arna då tomgången går upp vid spray av bromsrengöring men tror även det är läckage mellan det lilla kylvattenhålet mellan cylinder 3-4 och cylinder 4:s insugskanal. Jag bytte tändstiften när jag ställde ventilerna för någon vecka sedan och kollade nu efter att ha kört någon mil det ser onekligen ut som att cylinder fyra får lite vatten och det förklarar isåfall röken. Ser även ut som att den går lite magert rent generellt men är ingen expert på att läsa stift men packning skall iallafall bytas. Så, la en beställning på sotningssats, fläktknapp och ett plastskydd för luftintaget på huven :D

Bilder på stiften 4, 3, 2 och 1 samt misstänkte boven.

Bild Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Ja du är säkerligen något på spåret där ser det ju ut som på stiften. Borde väl bli lite mörkare när du får insuget tätt sen.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Det satt långt inne men tog mig ut i skitvädret i förmiddags och demonterade insug/grenrör/downpipe för att vara beredd imorgon då packningarna kommer 8-) Oj vad bökig downpipen var, det var tight minsann. Hittade två fel som bekräftade mina misstankar om tjuvluft/kylvattenläkage nämligen:

De två vänstra muttrarna som håller grenrör/insug var helt lösa! Kunde lossa dem med handkraft… tycker det syns på bilderna att det läkt från det lilla kylvattenhålet vid cylinder 4:s insug. Sedan var den textilklädda vacuumslangen från insuget till kolcanistern helt kaputt(har bytt bromsvacuumslangen tidigare), den var stenhård och gick av vid minsta böjning så får bli en ny 6mm bränsleslang där.

Efter demontering så gjorde jag ren alla ytor så nu är man redo för montage imorgon :D

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Jo, såg att frågan ställts tidigare men inte sett något svar, bör man lägga packningsklister på insugspackningen? Hela, runt kylvattenhålet endast eller inte alls? Sen, bör man ha avgasklet på downpipepackningen?
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jag känner mig inte helt övertygad om att packningspasta/-klister på insugspackningen är nåt som behövs. Det är ju inte några höga tryckskillnader där. Möjligen kan det göra nytta runt kylvattenhålet, men risken är att det blir jobbigt att få bort packningen igen om det skulle behövas, om det är överallt.

Just skarven mellan grenrör och downpipe är väl typ den varmaste platsen på motorn. Packningen är väl av nåt rejält värmehärdigt material, kan man tro. Om "avgaskletet" inte är lika tåligt kan det väl bli som cement och även där göra det svårare att sära på skarven vid ev kommande behov. Jag skulle nog avstå från tillsatser, om det inte finns en rekommendation om att använda detta.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 08 dec 2024 17:10 Jag känner mig inte helt övertygad om att packningspasta/-klister på insugspackningen är nåt som behövs. Det är ju inte några höga tryckskillnader där. Möjligen kan det göra nytta runt kylvattenhålet, men risken är att det blir jobbigt att få bort packningen igen om det skulle behövas, om det är överallt.

Just skarven mellan grenrör och downpipe är väl typ den varmaste platsen på motorn. Packningen är väl av nåt rejält värmehärdigt material, kan man tro. Om "avgaskletet" inte är lika tåligt kan det väl bli som cement och även där göra det svårare att sära på skarven vid ev kommande behov. Jag skulle nog avstå från tillsatser, om det inte finns en rekommendation om att använda detta.
Bugar och bockar :D Jag läste på den ryska siten som länkas till att man skulle kleta lite runt vattenkanalen samt sett på ngn youtubevideo så gör nog så, ytterst lite runt hålet men inget någon annanstans, tack!
//Larsan
Utan Lada nu.
Homegrown

Inlägg av Homegrown »

Kul att du kör en projekttråd, var själv väldigt aktiv för typ 10år sedan HomegrownNiva
Larsan

Inlägg av Larsan »

Homegrown skrev: 08 dec 2024 23:22 Kul att du kör en projekttråd, var själv väldigt aktiv för typ 10år sedan HomegrownNiva
Jo läst din tråd, imponerande arbete du lagt ner på din Niva och turbo oxå! :shock:
Hoppas du väcker liv i den igen :D
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Bultarna till värmeplåten för startmotorn drog jag av vid demonteringen och tänkte först återmontera utan plåt men kom på bättre tankar så blev lite morgonmek i pannrummet :D

Borrade ur de gamla pinnbultarna och gjorde två nya och passade på att rengöra anliggningsytorna på grenröret ordentligt.

Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Då var packningar och gasvajer bytta 8-)

Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Då vart det mer mek idag, sjukskriven just nu men tillräckligt frisk för den här typen av friskvård :D

Noterade då jag tog bort bränsleanslutningarna till insuget när jag skulle byta packningar att oringarna var i dåligt skick liksom jordflätan så bytte oringarna och flätan. Hade en trasig lamphållare vid värmereglaget men hade en dylik hållare från någon annan bil som jag lödde stift på så nu lyser det så fint i panelen.

Monterade på luftintagsskydd, bytte växelspaksknopp och installerade nya fläktknappen så nu har man helt fungerande fläktsystem wihoo!

Blev en rejäl svängom på ca 50km i skogen och samhället, älskar min Niva 8-)

Nu tror jag att jag fått bukt på rykandet, ingen rök ur avgasröret under de ca 5ggr jag gick ur bilen med den igång. Tomgången låg tidigare innan mina insatser runt 1200varv och numer ligger den runt 1000 så finns nog fortfarande något att åtgärda(ska väl vara runt 800) men den går fint och bra så nu blir det mer åka och mindre meka 8-)

En stor sak är ju att kika på check engine lampan som behöver återställas då någon tidigare ägare som sakt mixtrat bort den. Har konstaterat sedan tidigare att man klippt kabeln nere vid ECUn(vit kabel, stift nr 5 tror jag) men har ingen superinspiration att ta tag i det just nu!

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Om jag inte redan hade en Niva, skulle jag bli svårt sugen på att skaffa en, när jag ser dina bilder!

Ang luftintagsskyddet: De här äldre karossformerna brukar man tänka sig att de har en sorts "luftkudde" framför vindrutan när man kör i lite hastighet. Denna kudde, dvs ett område med "övertryck", pressar ner luft i intaget, som sedan flödar vidare genom värmepaket etc. Flödet är alltså lite "bakvänt" jämfört med hur man ofta tänker sig det hela, dvs från vindrutan ner i gallret. Skyddet bör alltså ha sina öppningar mot vindrutan, inte framåt. Åtminstone skulle jag föreslå, att du provar att vända skyddet vid tillfälle och försöker avgöra om det blir bättre eller sämre flöde vid körning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

:D Skoj att det blev bättre med ny packning. Visst är det trevliga bilar, ser ut som ni har precis lagom med snö
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 10 dec 2024 21:41 Om jag inte redan hade en Niva, skulle jag bli svårt sugen på att skaffa en, när jag ser dina bilder!

Ang luftintagsskyddet: De här äldre karossformerna brukar man tänka sig att de har en sorts "luftkudde" framför vindrutan när man kör i lite hastighet. Denna kudde, dvs ett område med "övertryck", pressar ner luft i intaget, som sedan flödar vidare genom värmepaket etc. Flödet är alltså lite "bakvänt" jämfört med hur man ofta tänker sig det hela, dvs från vindrutan ner i gallret. Skyddet bör alltså ha sina öppningar mot vindrutan, inte framåt. Åtminstone skulle jag föreslå, att du provar att vända skyddet vid tillfälle och försöker avgöra om det blir bättre eller sämre flöde vid körning.
Jo sett att de flesta skydden sitter som du säger. Det här skyddet är format för att sitta på detta viset för att följa plåten men går säkert att vända om jag sätter en tätningslist i underkant baki på skyddet. Får testa ngn dag :D

Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Ny dag och snart dags för ny sightseeingtur i det fina vädret och hann med ett enkelt mek här på morgonkvisten.

Vindrutetorkarna har stått helt galet en bra bit upp på rutan i viloläget så lossade muttern på torkarmotorn för länkaget och justerade ner torkarna och blev helt perfekt! Hittade en bit 8mm bränsleslang så bytte även sista tygklädda vacuumslangen från kolcanistern till röret som går till tanken så nu är allt vacuumrelaterat nytt och fräscht.

Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Skriv svar