Ja vad skojj att det uppskattas även om det är gammal skåpmat för er mer erfarna Ladaägarerid54 skrev: 04 dec 2024 17:43 Kul att se lite "reportage" runt mekandet. Just de grejer du nämner har nog många av oss trixat med... Tur att de nyare värmekranarna verkar avgjort bättre än originalvarianten, det är inte kul med alltför mycket kylarvätska i golvet.
Just breda lågprofildäck (205/65/16) är kanske billiga, men troligen ger de bara halvbra åkkomfort. Nivan är inte tung, och breda däck är ofta rätt styva i "vertikalled" = man studsar fram. Jag köpte nyss nya odubbade vinterdäck i originaldimension (175/80/16) och jag tycker bilen går fint med dem. Nu blev det ju typ 2000:- styck, men det lär väl gå några år innan det är dags för nya igen.
Mer mek kommer det bli av mer akut karaktär då jag tog en svängom idag och nu ryker den mycket igen(kanske den gjort hela tiden men blev kanske mer påtagligt idag med -12 ute) och jag misstänker läckage i insugspackningen/arna då tomgången går upp vid spray av bromsrengöring men tror även det är läckage mellan det lilla kylvattenhålet mellan cylinder 3-4 och cylinder 4:s insugskanal. Jag bytte tändstiften när jag ställde ventilerna för någon vecka sedan och kollade nu efter att ha kört någon mil det ser onekligen ut som att cylinder fyra får lite vatten och det förklarar isåfall röken. Ser även ut som att den går lite magert rent generellt men är ingen expert på att läsa stift men packning skall iallafall bytas. Så, la en beställning på sotningssats, fläktknapp och ett plastskydd för luftintaget på huven
Bilder på stiften 4, 3, 2 och 1 samt misstänkte boven.