Sådär, inte van att lägga upp på tuben men nu ska den var offentlig. Ska testa sidans bilduppladdning nästa inlägg, det hade jag helt missat att det fannsdea skrev: 12 dec 2024 15:48 Kan nog hjälpa lite med nya gummin, det ska inte vibrera mycket i en niva.
Kunde inte kolla din film, stod att den var privat.
Har du provat bilduppladdning på sidan här? Då blir bilderna kvar här, finns ju tyvärr många trådar här där det varit mycket bilder som tyvärr försvunnit pga div bildsajter lagt ned eller ändrat länkar till bilderna.
Man bugar och bokar! Jo har läst på och sett filmer så ska linjera efter bästa förmåga då jag sätter tillbaka fördelningslådan. Beställt allt nu så nya fästen för fördelningslådan och bakre växellådsfäste samt fyra nya packboxar. Beställde även två shims, tänkte att jag gör egna om jag skulle behöva fler. Ska passa på att kolla CV-knuten och även hastighetssignalens kontakt som då bör gå till ECU:n som du skriver, spännande att reda i tidigare ägares hittepå haha. Frågan är om det skall gå tre kablar eller om det räcker med den enda bruna? Får undersöka literid54 skrev: 12 dec 2024 16:29 Det finns nog en hel del inlägg i tidigare trådar om vibrationer och fördelningslådan etc etc. Jag försöker göra en kort sammanfattning:
Det måste vara en rät linje genom växellådan och fördelningslådan, dvs det ska vara så liten vinkel som möjligt i knuten + hardyskivan. Tidigare användes ett vanligt knutkors där, men din bil har en CV-knut, som inte är lika känslig för en liten vinkel. Om du ändå är där och härjar, så kolla att den knuten mår bra och är fylld med fett. Man kommer åt att trycka i lite, när knuten är lossad från medbringaren och man tar bort plastlocket (man behöver inte ta loss damasken). Fördelningslådans fästen kan behöva shimsas ner från karossen lite för att få minsta vinkel i "höjdled", det finns särskilda shims för detta.
Den trearmade medbringaren på växellådans utgående axel kan "kasta" lite. Det kan vara värt att undersöka detta, dvs att de tre öronen faktiskt ligger exakt i samma plan.
Smörj knutkorsen (om det är en sort med nippel) och smörj kardanernas glidskarvar, kolla att det inte glappar där.
Vad gäller kontakten bredvid hastighetsmätarvajern, så kan nog även centralsprutet ha ett behov av en hastighetssignal. Den "mekaniska" hastighetsmätaren hängde med bra länge (typ 2010 eller så) och då fanns även en elektrisk anslutning till ECU. Jag tror inte man mäter annat än skillnaden mellan rörelse och stillastående, men saknas signalen kanske det blir felkod (vet ej).
EDIT: Jag såg just i manualen för TBI-systemet att det vill ha en hastighetssignal, så den aktuella sladden bör gå någonstans...

Yapp lovade ju att använda den nu då jag blev upplyst om att den fannsdea skrev: 13 dec 2024 22:43 Det ser ut som en bra lösningser även att du använde bilduppladdningen här på sidan, nu är det enklare att se bilderna för min del på telefonen även utan att öppna dom
![]()
Man bugar och bockar för input. Ja det blir en ny knut så får denna hamna i reservlådanrid54 skrev: 14 dec 2024 21:11 Några kommentarer på dina "resultat"...
Glappet i CV-knuten är nog inte så allvarligt, egentligen. Den har ju ett lugnt liv, på det stora hela, med bara en liten eller ingen vinkel alls att jobba med. Det man ser är att innerdelen glider längs axeln, och att den glappar lite i "vridningsled", dvs splinesen är lite glappa. Däremot tycks den vara smord så det räcker. Ska man ha loss knuten, så kan man dra av den med en avdragare, enklast är då att vika undan damasken från ytterkanten och sätta avdragarens klor där, knuten tål detta. Sedan behöver man en ny "C-ring för att hålla fast knuten när man tvingar tillbaks den på axeln. Du lär se hur det funkar när du får bort knuten. En ny knut är inte jättedyr och man kan köpa hela "kitet", dvs hardyskiva + knut som en enhet. Kolla bara att knuten faktiskt är smord innan det hela monteras - jag har råkat ut för att få ett sådant kit med en helt torr knut.
När det gäller utgående axel på växellådan, så bör det finnas åtdragningsanvisningar i verkstadshansboken, sannolikt är det mest en fråga om att dra hårt nog. Finns vikbrickor eller annan låsmetod, använd dessa. Vissa montage har nylocmuttrar. För mothåll använder jag två skruvar av rätt dimension och tillräcklig längd att sätta i medbringaren och en stång mellan skruvarna att blockera medbringaren med.
För reservdelar kan du kolla på https://ladapower.com/ eller https://www.russian4x4.de/ eller Umeå offroad https://umeaoffroad.se/produkt-kategori ... lada-niva/
/R