Apelsinen, Lada Niva -95

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Larsan

Re: Apelsinen, Lada Niva -95

Inlägg av Larsan »

Lite vyer från dagens tur i Kramfors, Ådalen, Höga kusten med Nivan i fokus. Latbergsbacken och ångermanälven för de som inte vet :)

Bild Bild Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Sa jag mer åka och mindre mek tidigare? Då bilen vibrerat en hel del i drivlinan misstänkte jag hardyskivan eller upphängningen till fördelningslådan utan att ha kontrollerat men tänkte kika på det då jag planerat att kolla utgående mutter från växellådan som rekommenderats här på forumet. Är ju nybörjare på Niva men har ju förstått att något inte stått rätt till :D

Sagt och gjort, körde upp bilen på några brädor för att få lite mer utrymme sen kröp jag under med bromsrengöring, muttersmörj och trasan för att se vad jag hade att vänta. Kunde snabbt konstatera att bägge upphängningarna till fördelningslådan var slut, hardyskivan var i gott skick och troligen relativt nybytt men även läckage i troligen alla packboxar, utgående på växellådan samt bägge utgående på fördelningslådan(eventuellt även den ingående men ser ut som att den klarat sig men byter den oxå) och detta troligen pga att fördelningslådan slamrat runt ordentligt där under, se film nedan för att se glappet!

https://youtube.com/shorts/KvqkBXPpb5k ... JhZlun7dxm

Så blir att byta bägge upphängningarna och packboxarna samt kontrollera utgående mutter som förmodligen är lös om jag får gissa utifrån hur det rör sig när jag ruckar i spaken på filmen, lådan fungerar dock perfekt ännu 8-) Växellådans upphängning verkar OK eller bör man byta den oxå i samma veva?

Sen, hittade en kontakt bredvid hastighetsmätarvajern som jag inte vet vad det är? Det var bara en sladd utav kanske tre ursprungligen som kom ut från kontakten och tror den ensamma sladden var löst instucken i nästa kontakt som går vidare någonstans. Har ringat in kontakterna i bilderna nedan. Någon som kan hjälpa mig med vad det är?

Edit: Såg att det bör vara hastighetssignal från den kontakten oxå men jag kör då analogt så sladden behöver då inte kopplas in antar jag.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Kan nog hjälpa lite med nya gummin, det ska inte vibrera mycket i en niva.
Kunde inte kolla din film, stod att den var privat.

Har du provat bilduppladdning på sidan här? Då blir bilderna kvar här, finns ju tyvärr många trådar här där det varit mycket bilder som tyvärr försvunnit pga div bildsajter lagt ned eller ändrat länkar till bilderna.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det finns nog en hel del inlägg i tidigare trådar om vibrationer och fördelningslådan etc etc. Jag försöker göra en kort sammanfattning:

Det måste vara en rät linje genom växellådan och fördelningslådan, dvs det ska vara så liten vinkel som möjligt i knuten + hardyskivan. Tidigare användes ett vanligt knutkors där, men din bil har en CV-knut, som inte är lika känslig för en liten vinkel. Om du ändå är där och härjar, så kolla att den knuten mår bra och är fylld med fett. Man kommer åt att trycka i lite, när knuten är lossad från medbringaren och man tar bort plastlocket (man behöver inte ta loss damasken). Fördelningslådans fästen kan behöva shimsas ner från karossen lite för att få minsta vinkel i "höjdled", det finns särskilda shims för detta.

Den trearmade medbringaren på växellådans utgående axel kan "kasta" lite. Det kan vara värt att undersöka detta, dvs att de tre öronen faktiskt ligger exakt i samma plan.

Smörj knutkorsen (om det är en sort med nippel) och smörj kardanernas glidskarvar, kolla att det inte glappar där.

Vad gäller kontakten bredvid hastighetsmätarvajern, så kan nog även centralsprutet ha ett behov av en hastighetssignal. Den "mekaniska" hastighetsmätaren hängde med bra länge (typ 2010 eller så) och då fanns även en elektrisk anslutning till ECU. Jag tror inte man mäter annat än skillnaden mellan rörelse och stillastående, men saknas signalen kanske det blir felkod (vet ej).

EDIT: Jag såg just i manualen för TBI-systemet att det vill ha en hastighetssignal, så den aktuella sladden bör gå någonstans...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

dea skrev: 12 dec 2024 15:48 Kan nog hjälpa lite med nya gummin, det ska inte vibrera mycket i en niva.
Kunde inte kolla din film, stod att den var privat.

Har du provat bilduppladdning på sidan här? Då blir bilderna kvar här, finns ju tyvärr många trådar här där det varit mycket bilder som tyvärr försvunnit pga div bildsajter lagt ned eller ändrat länkar till bilderna.
Sådär, inte van att lägga upp på tuben men nu ska den var offentlig. Ska testa sidans bilduppladdning nästa inlägg, det hade jag helt missat att det fanns :shock:
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 12 dec 2024 16:29 Det finns nog en hel del inlägg i tidigare trådar om vibrationer och fördelningslådan etc etc. Jag försöker göra en kort sammanfattning:

Det måste vara en rät linje genom växellådan och fördelningslådan, dvs det ska vara så liten vinkel som möjligt i knuten + hardyskivan. Tidigare användes ett vanligt knutkors där, men din bil har en CV-knut, som inte är lika känslig för en liten vinkel. Om du ändå är där och härjar, så kolla att den knuten mår bra och är fylld med fett. Man kommer åt att trycka i lite, när knuten är lossad från medbringaren och man tar bort plastlocket (man behöver inte ta loss damasken). Fördelningslådans fästen kan behöva shimsas ner från karossen lite för att få minsta vinkel i "höjdled", det finns särskilda shims för detta.

Den trearmade medbringaren på växellådans utgående axel kan "kasta" lite. Det kan vara värt att undersöka detta, dvs att de tre öronen faktiskt ligger exakt i samma plan.

Smörj knutkorsen (om det är en sort med nippel) och smörj kardanernas glidskarvar, kolla att det inte glappar där.

Vad gäller kontakten bredvid hastighetsmätarvajern, så kan nog även centralsprutet ha ett behov av en hastighetssignal. Den "mekaniska" hastighetsmätaren hängde med bra länge (typ 2010 eller så) och då fanns även en elektrisk anslutning till ECU. Jag tror inte man mäter annat än skillnaden mellan rörelse och stillastående, men saknas signalen kanske det blir felkod (vet ej).

EDIT: Jag såg just i manualen för TBI-systemet att det vill ha en hastighetssignal, så den aktuella sladden bör gå någonstans...
Man bugar och bokar! Jo har läst på och sett filmer så ska linjera efter bästa förmåga då jag sätter tillbaka fördelningslådan. Beställt allt nu så nya fästen för fördelningslådan och bakre växellådsfäste samt fyra nya packboxar. Beställde även två shims, tänkte att jag gör egna om jag skulle behöva fler. Ska passa på att kolla CV-knuten och även hastighetssignalens kontakt som då bör gå till ECU:n som du skriver, spännande att reda i tidigare ägares hittepå haha. Frågan är om det skall gå tre kablar eller om det räcker med den enda bruna? Får undersöka lite :D

Edit: Kollade i TBI manualen och sensorn ska helt klart ha tre kablar så må nog fixxa en ny sensor oxå.

Bild
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

:D Nu funkade filmen. Såg lite lealöst ut ;)
Larsan

Inlägg av Larsan »

Verkar vara en speciell hastighetssensor det här, lite svårare att hitta men hittade en på amazon tillslut.

Iallafall gav jag mig på att laga min trasiga, bra med en reserv tänker jag då den sitter utsatt, sett Ahlbergs guide på att flytta den men nu har man kanske en reserv istället 8-)

Då kablarna var avslitna i både i givaren och kontakten och det inte gick att montera isär så sågade jag av den och lödde på nya kablar och limmade ihop givaren med snabblim och sedan 24h:s epoxy. Kontakten sågade jag oxå upp och lödde på kablarna på stiften(som säkert hade gått att pilla ur men hittade inget runt att trycka ut dem med). Limmade även kontaktens kabelanslutning med epoxy så är inte orolig att det skall komma in väta där. Förhoppningsvis fungerar sensorn, snurrar fint iallfall och kanske är enkel att kontrollmäta en sån här hallsensor, ska kika på det.
IMG_4893.jpeg
IMG_4896.jpeg
IMG_4902.jpeg
IMG_4903.jpeg
IMG_4909.jpeg
IMG_4915.jpeg
IMG_4917.jpeg
IMG_4918.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Det ser ut som en bra lösning :D ser även att du använde bilduppladdningen här på sidan, nu är det enklare att se bilderna för min del på telefonen även utan att öppna dom 8-)
Larsan

Inlägg av Larsan »

dea skrev: 13 dec 2024 22:43 Det ser ut som en bra lösning :D ser även att du använde bilduppladdningen här på sidan, nu är det enklare att se bilderna för min del på telefonen även utan att öppna dom 8-)
Yapp lovade ju att använda den nu då jag blev upplyst om att den fanns :D Ska bara komma ihåg att ta bilder med telefonen åt rätt håll dvs liggandes då det inte gick att ladda upp bilder i stående läge :)

Inatt har det kommit massa blötsnö så snart skall man ut och rasta en annan pärla som jag ägt länge, en Honda HS55 från 1987 som fick en rejäl service i höstas då impellerhuset hade rostskador som behövde åtgärdas. En liten film på då jag startade upp den efter servicen, ljudet när jag kör skruven är från gummibitarna jag satt på impellern som skrapar men det ljudet är borta nu efter en svängs skottande tidigare i vintras :D

https://youtube.com/shorts/zrDWUuobJak ... 9NNiQDmUP3

IMG_3568.jpeg
IMG_3567.jpeg
IMG_3621.jpeg
IMG_3518.jpeg
IMG_3532.jpeg
IMG_3542.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Plockade ur fördelningslådan idag och tog in den i pannrummet för rengöring inför packboxbyte bla. Lyckades med detta utan skador på knogarna :lol: Det var lite bökigt men så är det väl alltid då man gör något för första ggn.

CV-knuten hade tyvärr trasig damask och jag tycker den verkar glappa mycket, se video:

https://youtube.com/shorts/sL2zZlThGFw ... zYdhBe6fx2

Har fyra funderingar:

1. Är glappet i CV-knuten OK eller måste jag byta ngt?
2. Skulle den vara ”ok” behöver jag ändå byta damask så hur delar man på den?
3. För att byta de tre packboxarna för axlarna i fördelningslådan behöver jag lossa på 24mm muttrarna, hur skall dessa dras åt sedan? Skall jag markera hur muttern sitter nu och räkna antal varv för att lossa och sedan när jag monterar tillbaka dra lika många varv, eventuellt ett extra halvt varv? Tänker bygga ett mothållsverktyg iallafall.
4. Utgående mutter på växellådan verkar OK utifrån att org låsbricka sitter korrekt? Kommer dock lossa den ändå för att byta packboxen och då skall man dra åt riktigt hårt(och med gänglåsning)?

Nästan ute
Nästan ute
Ute och oh så skitig
Ute och oh så skitig
Inne och rengjord :)
Inne och rengjord :)
Utgående mutter på växellådan bör vara OK då orginal låsbricka sitter korrekt?
Utgående mutter på växellådan bör vara OK då orginal låsbricka sitter korrekt?
Trasig damask =(
Trasig damask =(
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Några kommentarer på dina "resultat"...

Glappet i CV-knuten är nog inte så allvarligt, egentligen. Den har ju ett lugnt liv, på det stora hela, med bara en liten eller ingen vinkel alls att jobba med. Det man ser är att innerdelen glider längs axeln, och att den glappar lite i "vridningsled", dvs splinesen är lite glappa. Däremot tycks den vara smord så det räcker. Ska man ha loss knuten, så kan man dra av den med en avdragare, enklast är då att vika undan damasken från ytterkanten och sätta avdragarens klor där, knuten tål detta. Sedan behöver man en ny "C-ring för att hålla fast knuten när man tvingar tillbaks den på axeln. Du lär se hur det funkar när du får bort knuten. En ny knut är inte jättedyr och man kan köpa hela "kitet", dvs hardyskiva + knut som en enhet. Kolla bara att knuten faktiskt är smord innan det hela monteras - jag har råkat ut för att få ett sådant kit med en helt torr knut.

När det gäller utgående axel på växellådan, så bör det finnas åtdragningsanvisningar i verkstadshansboken, sannolikt är det mest en fråga om att dra hårt nog. Finns vikbrickor eller annan låsmetod, använd dessa. Vissa montage har nylocmuttrar. För mothåll använder jag två skruvar av rätt dimension och tillräcklig längd att sätta i medbringaren och en stång mellan skruvarna att blockera medbringaren med.

För reservdelar kan du kolla på https://ladapower.com/ eller https://www.russian4x4.de/ eller Umeå offroad https://umeaoffroad.se/produkt-kategori ... lada-niva/

/R
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 14 dec 2024 21:11 Några kommentarer på dina "resultat"...

Glappet i CV-knuten är nog inte så allvarligt, egentligen. Den har ju ett lugnt liv, på det stora hela, med bara en liten eller ingen vinkel alls att jobba med. Det man ser är att innerdelen glider längs axeln, och att den glappar lite i "vridningsled", dvs splinesen är lite glappa. Däremot tycks den vara smord så det räcker. Ska man ha loss knuten, så kan man dra av den med en avdragare, enklast är då att vika undan damasken från ytterkanten och sätta avdragarens klor där, knuten tål detta. Sedan behöver man en ny "C-ring för att hålla fast knuten när man tvingar tillbaks den på axeln. Du lär se hur det funkar när du får bort knuten. En ny knut är inte jättedyr och man kan köpa hela "kitet", dvs hardyskiva + knut som en enhet. Kolla bara att knuten faktiskt är smord innan det hela monteras - jag har råkat ut för att få ett sådant kit med en helt torr knut.

När det gäller utgående axel på växellådan, så bör det finnas åtdragningsanvisningar i verkstadshansboken, sannolikt är det mest en fråga om att dra hårt nog. Finns vikbrickor eller annan låsmetod, använd dessa. Vissa montage har nylocmuttrar. För mothåll använder jag två skruvar av rätt dimension och tillräcklig längd att sätta i medbringaren och en stång mellan skruvarna att blockera medbringaren med.

För reservdelar kan du kolla på https://ladapower.com/ eller https://www.russian4x4.de/ eller Umeå offroad https://umeaoffroad.se/produkt-kategori ... lada-niva/

/R
Man bugar och bockar för input. Ja det blir en ny knut så får denna hamna i reservlådan :D Gällande mothållet så tänkte jag göra precis så, två bultar som jag sätter på ett smalt plattjärn permanent. Misstänker att jag kommer ge mig på de här grejjerna fler gånger så då kan ett färdigt verktyg underlätta tänker jag 8-)

Edit: Nä gjorde inget verktyg :D
Senast redigerad av Larsan den 15 dec 2024 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Fått ur alla packboxar ur fördelningslådan och utgående axel på växellådan och tog med mig spakstället in för genomgång då det var tydligt att även det läckte. När jag monterade isär hoppade de fyra fjädrarna och de två styrpinnarna ut och noterade då jag gjorde rent att styrpinnarna såg lite olika ut, en hade rak rygg och den andra var lite vinklad. Frågan är vart dom skall sitta? Kikat i verkstadshandboken som inte nämnde detta och har då försökt kika på slitningarna på styrpinne/täckplåtar för att lista ut vart dom suttit men inte helt lätt så om någon vet hur dom skall vara placerade vore det kanon :)

Fördelningslådans packboxar ute
Fördelningslådans packboxar ute
Växellådans packbox gick bra att få ut pjuu
Växellådans packbox gick bra att få ut pjuu
Lagt packningsklet på ”första” packningen i stället, torkning pågår
Lagt packningsklet på ”första” packningen i stället, torkning pågår
Sitter styrpinnarna på rätt plats här? Den vinklade på platsen för backspärrsplåten.
Sitter styrpinnarna på rätt plats här? Den vinklade på platsen för backspärrsplåten.
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Är det det dom har skrivit ang vilka skruvar man ska lossa för att ta bort växelspaken, att något skulle kunna lossa och man kunde få problem. Hoppas någon som har koll på det kan ge dig korrekt svar, annars får jag skruva loss på min och kolla.
Skriv svar