Apelsinen, Lada Niva -95

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Kontakt:

Re: Apelsinen, Lada Niva -95

Inlägg av rid54 »

Sid 72 i min upplaga av del 2 av verkstadshandboken visar spakstället med "kulissen" och lite detaljer.

Det som nämnts att vissa skruvar inte ska lossas, har att göra med att det ibland föreslås att man fyller växellådan uppifrån, med mer än den angivna litern (typ 1,25 liter) och då ska man lossa rätt skruvförband när man ska ta loss spakstället. Vissa skruvar kan annars ramla ner i lådan vilket kan vara lite problematiskt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

dea skrev: 16 dec 2024 16:12 Är det det dom har skrivit ang vilka skruvar man ska lossa för att ta bort växelspaken, att något skulle kunna lossa och man kunde få problem. Hoppas någon som har koll på det kan ge dig korrekt svar, annars får jag skruva loss på min och kolla.
Nä dom skruvarna har jag lossat när jag hade hela växelstället inomhus för att komma åt alla packningar och oringar som sitter i ”paketet”. När man tar isär sitter fyra fjädrar med två stödpinnar och de är dessa stödpinnar som skiljer sig lite i bakkant där fjädrarna vilar, se bilder! Nä inte behöver du skruva loss om du inte ändå vill kika på det :lol:
rid54 skrev: 16 dec 2024 16:49 Sid 72 i min upplaga av del 2 av verkstadshandboken visar spakstället med "kulissen" och lite detaljer.

Det som nämnts att vissa skruvar inte ska lossas, har att göra med att det ibland föreslås att man fyller växellådan uppifrån, med mer än den angivna litern (typ 1,25 liter) och då ska man lossa rätt skruvförband när man ska ta loss spakstället. Vissa skruvar kan annars ramla ner i lådan vilket kan vara lite problematiskt.
Se ovan, jag har lossat allt för att täta läckage men gjorde det inne i värmen så har inte tappat ner ngt i lådan :D Verkstadshandboken nämner inget om de två olika stödpinnarna, se bild!

IMG_1300.jpeg
IMG_5015.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Jag tror min pollett trillade lite långsamt - nu ser jag tydligare vilken skillnad du menar. Nej, det finns inget om detta i vhb och jag har inget för egen del att bidra med... Ser fjäderändarna alla likadana ut?

Nyfiken fråga: Det är inte helt klart om din årsmodell hade CV-knuten i original i mellanaxeln till fördelningslådan. Äldre växellådor hade en centreringsring av metall på änden av utgående axel från växellådan, medan det i samband med CV-knuten ändrades till två gummisaker som ska sitta i "hylsan" som ska sitta över axeländen när man monterar mellanaxeln (alltså CV-knutens ände mot växellådan). Hur var det på din bil?
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 16 dec 2024 17:12 Jag tror min pollett trillade lite långsamt - nu ser jag tydligare vilken skillnad du menar. Nej, det finns inget om detta i vhb och jag har inget för egen del att bidra med... Ser fjäderändarna alla likadana ut?

Nyfiken fråga: Det är inte helt klart om din årsmodell hade CV-knuten i original i mellanaxeln till fördelningslådan. Äldre växellådor hade en centreringsring av metall på änden av utgående axel från växellådan, medan det i samband med CV-knuten ändrades till två gummisaker som ska sitta i "hylsan" som ska sitta över axeländen när man monterar mellanaxeln (alltså CV-knutens ände mot växellådan). Hur var det på din bil?
Fjäderändarna är alla lika på alla fyra.

Jag har centreringsring i metall, blir det problem tro? Axeländen går ju in i cv-knuten som har metallcentrum så det kanske inte blir så bra :o Jag tror jag får ringa Umeå offroad och komplettera med gummisakerna, tack rid54!

Mer bilder på spakställsprylar och sista prylarna på växellådans utgående axel.

Prylar på utg axel växellåda
Prylar på utg axel växellåda
Spakställspaket
Spakställspaket
Närbild på fjädrar och stödpinnar
Närbild på fjädrar och stödpinnar
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Funderat mycket kring detta med stödpinnarna och hur dom ser ut men kan inte komma på att det kan spela någon roll? Fjädrarna trycker på stödpinnen och den som då är lite vinklad antar jag rör sig liite om man för växelspaken åt ”motsatt håll” men trycket på spaken ändras ju inget, baksidan som liksom ligger emot spaken är ju lika på båda… kan inte komma på att det gör någon skillnad på trycket mot spaken…
//Larsan
Utan Lada nu.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det är svårt att se att det skulle vara problem med "ryggen" i fjäderlägena - fjädrarna är ju inklämda och kan inte slinta iväg ändå...

Om metallringen passar in i hylsan, dvs den kan "glida in", så är det inte ett problem såvitt jag förstår. Jag hade ett sådant konfliktmontage (gammal växellåda, ny mellanaxel) där ringen inte kom in i hylsan, och det leder till att Hardyskivan kommer att sitta lite i spänn. Det slutade med att jag fick dra av metallringen och skaffa "gummiprylarna" (en ring och en "hylsa"), sedan passade grejerna ihop som de skulle.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Larsan

Inlägg av Larsan »

rid54 skrev: 16 dec 2024 20:10 Det är svårt att se att det skulle vara problem med "ryggen" i fjäderlägena - fjädrarna är ju inklämda och kan inte slinta iväg ändå...

Om metallringen passar in i hylsan, dvs den kan "glida in", så är det inte ett problem såvitt jag förstår. Jag hade ett sådant konfliktmontage (gammal växellåda, ny mellanaxel) där ringen inte kom in i hylsan, och det leder till att Hardyskivan kommer att sitta lite i spänn. Det slutade med att jag fick dra av metallringen och skaffa "gummiprylarna" (en ring och en "hylsa"), sedan passade grejerna ihop som de skulle.
Tack för dina goda råd och inspel :) jag har beställt gummiprylarna men återanvänder låsbrickan och muttern.

Gällande växelspakspaketet så har jag nu bestämt att det inte spelar någon roll, den ena kanske är lite vinklad för att underlätta montering. Kikat på ryska meksidan som inte heller nämner något om pinnarnas placering. Bilderna nedan från https://www.autoprospect.ru/vaz/21213-niva/
IMG_1304.jpeg
IMG_1305.jpeg
IMG_1306.jpeg
Edit: Såg ju faktiskt på sista bilden här hur den platta stödpinnen satt monterad så monterar på det viset, case closed.
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Då var spakstället monterat med nya oringar och lite packningsklister för att hjälpa de gamla packningarna att hålla tätt. Fyllde fett i kulan oxå då det läkt ut i en liten skada i inre damasken(lagade med snabblim) så nu kommer den nog bli lite skönare att växla oxå kan man hoppas :D

Här är en kort video på hur det ser ut på undersidan då man rör om med växelspaken,

https://youtu.be/jcyyTBxQ7CE?si=PXdmoOkvGhhpHM-Z
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Meka på Niva är något nytt för mig men en hel del tid läggs på våra djur och här har vi två familjemedlemmar efter kvällens promenad. Dez 15år vill in i volvon och vila medans Drutten 3,5år ser ut att ha mer o ge :lol: Frugan tog en tur på en annan fyrbent medlem, Snappe som han heter är en nordsvensk kallblodstravare som fyller jämna 30 nästa år! Kvar hemma har vi även fyra katter :D
IMG_5044.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Lugnt på mekfronten i väntan på gummidistanserna på utgående axel på växellådan men har förberett det mesta inför återmontering med rengöring av bultar och muttrar och några blir ersatta av nya. Har även sköljt fördelningslådan med fotogen.

Köpt två shims då det är dags för balansering av fördelningslådan men behöver jag fler kapar jag ut egna av tunnplåt så har gjort en mall om någon annan behöver shims i ”orginalutförande”, se bild.

IMG_5117.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
Larsan

Inlägg av Larsan »

Fick de sista packboxarna idag så nu är allt förberett för montering när jag får saknat gummi från estland :D

Det som gjorts är då nya packboxar och fästen/upphängning i fördelningslådan som fått sig en rejäl tvätt utvändigt men även invändigt i samma veva. Växellådan har fått ny utgående packbox samt nytt fäste/upphängning och väntar på gummidistanser som skall sitta mellan den utgående axeln och vila i CV-knuten. På min satt fjäder och metallring men det är ju inte rätt när man har CV-knut monterad, tack igen rid54 för att du uppmärksammade mig på det! Kommer även skölja växellådan när allt är monterat och tänker att jag kör ngn km med 50/50 fotogen och motorolja 10w40 från dollarstore. Sedan byter jag till enbart motorolja 10w40 och byter eventuellt till ”rätt” olja 75w90 efter några mil. Har även monterat ny mellanaxel(CV-knut med hardyskiva) och monterat isär växelspakspaketet och bytt oringar och hjälpt papperspackningarna med klister då det läkte olja även där.

Nu är man sugen på att köra Niva igen :D

Fördelningslådan redo för montering
Fördelningslådan redo för montering
Växellåda med ny packbox och upphängning
Växellåda med ny packbox och upphängning
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Visst är det alltid lika tråkigt att vänta på delar när man vill få ihopa nåt igen :x
Larsan

Inlägg av Larsan »

Äntligen kom gummit så har monterat tillbaka fördelningslådan och det var lite utav en pärs på backen i carporten :D Skulle haft två händer till men på tredje försöket fick jag upp den och tricket var att ha domkraften vänd framåt, då räckte händerna till.

Efter detta så sköljde jag ur växellådan och fyllde sedan med 1.8l motorolja och tog mig en provtur och det gick bra men växellådan ”skriker” på högre växlar och vid låg belastning så misstänker att det blir att ge sig på växellådan framöver men det får bli till våren isåfall, det fungerar iallafall :D Den lät inte såhär tidigare men oljan som var i var väldigt trögflytande(mätte inte volymen då jag tömde dock). Kanske kan låta mindre om jag byter till biltemas helsyntetiska 75w/90 som jag har ståendes? Någon som har en låda över om man ska ge sig på den till våren kanske?

Nåväl, mycket nöjd med en stabil fördelningslåda med ny upphängning(samt växellådans), packboxarna bytta och fett i kardanerna.

IMG_5188.jpeg
IMG_5190.jpeg
IMG_5192.jpeg
IMG_5197.jpeg
IMG_5200.jpeg
IMG_5201.jpeg
//Larsan
Utan Lada nu.
dea

Inlägg av dea »

Gött att du fick ihop det :D Blev det skillnad :lol:
Larsan

Inlägg av Larsan »

dea skrev: 30 dec 2024 22:12 Gött att du fick ihop det :D Blev det skillnad :lol:
Jodå en väldigt markant skillnad när paketet inte sitter löst :D

Däremot har växellådan börjat skrika men hoppas på att annan olja kan dämpa beteendet :D
//Larsan
Utan Lada nu.
Skriv svar