Att jag började klura var för att jag funderade på vad slangen ska klara av för ngt. Nu börjar jag klura på om jag missat någon returnslang från insuget om det nu flödar vatten igenom.
Har bara bilder på när jag rev.

Chat Gptsson skrev:På Nivans 1,6/1,7-motor sitter ett 8-10 mm gummirör (se röd markering i bilden ovan) som går
från vattenröret bakom vattenpumpen upp till undersidan av insug / spjällhus. Reservdelar kallas t.ex.
• “Hose from throttle manifold to water-pump flange” (PN 2112-1148039, längd ~405 mm) 
• Rör med extra tapp “red arrow”-beskrivning i kylrörssats 21032-1303018 
Så fungerar kretsen
1. Snabb uppvärmning & anti-isbildning
När termostaten fortfarande är stängd pressar vattenpumpen kylvätska genom den lilla slangen. Den cirkulerar i en gjuten kanal under förgasaren/spjällhuset och värmer bränsle-/luftblandningen – viktig i svensk vinter så att den inte “fryser dimma”.
2. Luftavluftning
Slangen sitter högt och ger motorn ett självluftande bypass-flöde när du fyllt nytt glykol.
3. Kontinuerlig bypass
Även varm motor får ett litet flöde som hindrar lokala varmgångar i insuget och jämnar ut kylsystemets temperatur. Manualen benämner den därför “part-throttle channel heater hose”.
Chat Gptsson skrev:. Under körning - alltid ett nettotillflöde
• Trycksidan på vattenpumpen (nippeln strax bakom pumpen) ligger ca 0,1-0,3 bar över blocket.
• Därifrån pressas glykol in i slangen ➜ genom den gjutna kanalen under insuget ➜ vidare in i topplockets kylkanal.
• Den “returen” du saknar sker alltså inne i motorn, inte via ett andra externslang.
• På insprut 21214-motorerna finns dessutom en separat returslang (#3 i verkstadshandboken) som går från spjällhuset tillbaka mot termostathuset – men på förgasarmotor 2101/21213 leds returstråket helt internt. 
⸻
2. Vid påfyllning – samma slang släpper ut luft
När du fyller systemet är pumpen stilla. Kylvätskan rinner då uppåt i den lilla slangen tills det börjar sippra vid insuget; luften skjuts ut och du får en självluftning utan separat ventil. Så fort du startar motorn vänds nettotrycket – och slangen blir “till-” igen.
⸻
3. Efter avstängning – värmesifon kan gå baklänges
Slänger du av motorn kokar insuget ofta upp 5-10 °C varmare än pumpens fläns. Värmen driver en termosifon som långsamt låter het glykol gå tillbaka ned mot pumpen medan svalare vätska stiger från blocket till insuget. Den här naturliga cirkulationen kan pågå i några minuter och gör att slangen ser båda flödesriktningar över ett helt varmt-kallt-varmt-cykel, men aldrig samtidigt.
⸻
4. Sammanfattning i en mening
Slangen är i praktiken endast en matarledning medan motorn går, men eftersom den även fungerar som luftnings- och termosifonkanal upplevs den som både “till och från” beroende på när du tittar.