Slang från vattenrör till insuget...? Funktion?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Slang från vattenrör till insuget...? Funktion?

Inlägg av NEO »

Håller på och skruvar ihop bilen och fick ett slangras på halsen. När jag då faktiskt började fundera på vad denna slang har för funktion så blir jag förvirrad. Den går från vattenröret som sitter på vattenpumpen till insuget. Vad gör denna slang? Går det kylvatten in i någon kammare i insuget...? Det finns väl inget rör/slang ut så det flödar ju inte igenom insuget...? Eller? :roll:

Att jag började klura var för att jag funderade på vad slangen ska klara av för ngt. Nu börjar jag klura på om jag missat någon returnslang från insuget om det nu flödar vatten igenom. :? tittat i manualer och sprängskisser men inte blivit klokare av det ännu.

Har bara bilder på när jag rev.
BildBild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO

Re: Slang från vattenrör till insuget...? Funktion?

Inlägg av NEO »

ChatGPT to the rescue. Oklart om den har helt rätt, men tillräckligt rätt för att jag ska förstå nu. 8-) Jag hade otur när jag tänkte och fattade inte hur returen funkar... Men inser att det går kanaler från insug in i topp så att det cirkulerar genom insug till topp.

Chat Gptsson skrev:På Nivans 1,6/1,7-motor sitter ett 8-10 mm gummirör (se röd markering i bilden ovan) som går
från vattenröret bakom vattenpumpen upp till undersidan av insug / spjällhus. Reservdelar kallas t.ex.
• “Hose from throttle manifold to water-pump flange” (PN 2112-1148039, längd ~405 mm) 
• Rör med extra tapp “red arrow”-beskrivning i kylrörssats 21032-1303018 

Så fungerar kretsen
1. Snabb uppvärmning & anti-isbildning
När termostaten fortfarande är stängd pressar vattenpumpen kylvätska genom den lilla slangen. Den cirkulerar i en gjuten kanal under förgasaren/spjällhuset och värmer bränsle-/luft­blandningen – viktig i svensk vinter så att den inte “fryser dimma”.

2. Luft­avluftning
Slangen sitter högt och ger motorn ett själv­luftande bypass-flöde när du fyllt nytt glykol.

3. Kontinuerlig bypass
Även varm motor får ett litet flöde som hindrar lokala varmgångar i insuget och jämnar ut kylsystemets temperatur. Manualen benämner den därför “part-throttle channel heater hose”.

Men hur kan denna slang vara både för till och frånflöde?
Chat Gptsson skrev:. Under körning - alltid ett nettotillflöde
• Trycksidan på vattenpumpen (nippeln strax bakom pumpen) ligger ca 0,1-0,3 bar över blocket.
• Därifrån pressas glykol in i slangen ➜ genom den gjutna kanalen under insuget ➜ vidare in i topplockets kylkanal.
• Den “returen” du saknar sker alltså inne i motorn, inte via ett andra extern­slang.
• På insprut 21214-motorerna finns dessutom en separat retur­slang (#3 i verkstadshandboken) som går från spjällhuset tillbaka mot termostathuset – men på förgasar­motor 2101/21213 leds returstråket helt internt. 

2. Vid påfyllning – samma slang släpper ut luft

När du fyller systemet är pumpen stilla. Kylvätskan rinner då uppåt i den lilla slangen tills det börjar sippra vid insuget; luften skjuts ut och du får en självluftning utan separat ventil. Så fort du startar motorn vänds nettotrycket – och slangen blir “till-” igen.

3. Efter avstängning – värmesifon kan gå baklänges

Slänger du av motorn kokar insuget ofta upp 5-10 °C varmare än pumpens fläns. Värmen driver en termosifon som långsamt låter het glykol gå tillbaka ned mot pumpen medan svalare vätska stiger från blocket till insuget. Den här naturliga cirkulationen kan pågå i några minuter och gör att slangen ser båda flödesriktningar över ett helt varmt-kallt-varmt-cykel, men aldrig samtidigt.

4. Sammanfattning i en mening

Slangen är i praktiken endast en matarledning medan motorn går, men eftersom den även fungerar som luftnings- och termosifon­kanal upplevs den som både “till och från” beroende på när du tittar.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Re: Slang från vattenrör till insuget...? Funktion?

Inlägg av rid54 »

Jag hade funderat lite på den där slangen också, men misstänkte att det fanns en kanal genom grenröret - grenrörspackningen in i topplocket. Mr. Gptsson bekräftade mina misstankar, men han (?) är rätt mångordig och gör en del rätt mysko översättningar ("fryser dimma")....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar