Störigt läckage, koppling

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Störigt läckage, koppling

Inlägg av NEO »

Efter renoveringen så har jag ett störigt läckage som jag inte blir klok på. Vid renovering bytte jag huvud- och slavcylinder, slang till slavcylinder, behållare och slang från behållare. Har nu totalt bytt slang och slavcylinder 3 (!!!) gånger i jakten på läckaget. Nu sist bytte jag även röret från master till slangen som sitter på slaven. Men jag tappar fortsatt vätska. Till saken hör att jag innan renovering INTE hade detta problem utan bytte allt bara för att jag ändå höll på... :oops:

Blir ju lite flummigt att ens skriva här och fråga om något som är så diffust. Men kanske har någon annan haft spöken i systemet tidigare.

När jag kopplar i garaget och låter någon annan glo i motorutrymmet ser man inget. Men efter att man kört har det minskat märkbart i behållaren. Inga skarvar eller delar är uppenbart fuktiga och jag lindar alla dessa med papper när jag ställt den i garaget. Det jag ser är att det, som jag tolkar det, sprutat ut på sidan av lådan och sen droppar ner från den och då mitt under bil. Men ingen av delarna där är fuktiga så det är fan ett mysterium. Och det är ju ett observerbart system utan dolda delar så förstår inte riktigt.

Man kan misstänka att det är något som expanderar av värme och att det då vid tryck och körning och koppling sprutar ut. Men inte kan jag ha fått trasiga delar 3 gånger ifrån ladaworld? Har någon haft liknande problem och faktiskt hittat vad det beror på?

I första kopplingskittet jag köpte så var inte kopparbrickan till slavens slang med. Trodde det var där problemet låg då, men två cylindrar och slangar senare så är jag inte längre så säker. Jag ligger även längst ut i ändläget på justeringen på slaven, men svårt att se vad det skulle kunna göra i form av läckage. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
dea

Re: Störigt läckage, koppling

Inlägg av dea »

Bara en sak som slog mig, det är väl samma behållare för koppling och broms.

Kan det vara någon läcka på bromsledning? Man kan ju fastna i ett spår och inte komma på nån annan möjlig felkälla :oops:
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Sedan åtminstone 2006 är det skilda behållare, troligen även innan dess.

Bromsvätska försvinner inte, så det som inte finns i behållaren måste finnas någon annan stans. Allt på trycksidan av huvudcylindern är enkelt att kontrollera visuellt - dvs man kan se ett läckage. Däremot kan det finnas förlustmöjlighet på behållarsidan. Man behöver nog definiera vilket problem som är det huvudsakliga.
1. Man har problem med att kopplingen inte manövreras på ett korrekt sätt, dvs att trampandet inte överförs till kopplingshävarmen.
2. Man förlorar vätska.
3. Båda två...

För vätskeförlust kan man börja med att verifeira att slangen från behållaren är 100% OK och att anslutningarna inte fuktar (behållare och på huvudcylinder). Sedan där huvudcylindern är monterad i torpedväggen och på insidan av torpedväggen. En ny, dålig huvudcylinder är kanske inte en vanlig situation, men värt att kolla. Förbindelsen mellan behållare och huvudcylinder är inte helt ointressant, värd att undersöka
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

Tänkte att det var som på min där det är 1 gemensam behållare :oops:

Bild
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Åhå...!
Då måste jag be om ursäkt; det har uppenbarligen varit gemensam behållare fram till någon tidpunkt (eller kanske efter?). Själklart kan man då tänka sig att vätskan smiter ut någon annan stans än just kopplingen.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

Det är lugnt, jag hade ingen aningom att det har funnits med skilda behållare. Min är från 2015 har jag för mig. Den enda nivan jag har lite koll på :lol:
Är ju bara bra ju fler idéer på eventuellt fel.
NEO

Inlägg av NEO »

Tack för tips. Har separata behållare på min. Behållare och slang är nytt. Haft någon teori om det pyser ut genom hålet i locket men känns osannolikt och har lindat med papper även där... Så inte hittat det ännu trots lindade ledningar och skit. Ett glykolläckage ur en frostplugg stökar till det lite med papperstestet nere vid slaven.

Det intressanta är att jag verkar inte tappa under körning, inta alltid iaf. Utan när den sen står efter körning. Noterade detta senast i veckan när behållaren efter körning hade lika mycket som när jag fyllt på. Men sen morgonen efter så hade det sjunkit.

Klurar på att lossa huvudcylindern och kolla hur det ser ut. Det är den enda jag inte haft isär igen efter renoveringen.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Ett par långskott här:
1. Jag lyckades välja ett dumt material till ny slang när jag tvingades till ett ingrepp. Den helt enkelt "svettades" ut bromsvätskan. En annan bättre slang stoppade det problemet.

2. Om ni har behållarlock med en sorts gummiblåsa, kolla att inte blåsan är läck och "tar in bromsvätska". Jag vet inte vad den gör för nytta, egentligen; man borde kanske kunna leva utan den.

3. Huvudcylindern kan vara otät. Så som packningarna är gjorda, kan de täta vid tryck, men vara otäta när de är obelastade. Om det läcker väsentligt borde det ju iofs synas på insidan av torpedväggen till slut.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar