Renovering tuta i 88ans Niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Renovering tuta i 88ans Niva

Inlägg av NEO »

Läser lite här på forumet i gamla trådar om tut-problem från 2013-2015. Precis som de har jag en separat knapp för tutan och så har det varit så länge jag ägt bilen. Hittade lite ork och tittade på tutan i ratten nu och efter att ha putsat alla kontakter så verkar jag ha kontinuitet i de. Sen verkar det kunna vara problem med att man får sätta fläta eller kabel mellan övre och undre rattstång, men så långt har jag inte kommit ännu.

Men vad är de vanliga problemen med dessa? Att man får kontakt i tid och otid mellan stiften och nabbarna i ratten eller något annat? Tänker att någon ju ändå byggt om av en anledning. :roll:

Har även problem med att tre av de fästena har avslitna nabbar vilket gör montering och demontering lite utmanande. Verkar inte finnas som reservdel. Det enda jag hittar som reservdel är släpringen så den får man väl byta när man ändå håller på. Har något en ratt eller tutdelen av ratten liggandes i bra skick? Tycker denna gamla ratt är lite charmig så vill helst inte byta hela ratten.
Bilagor
IMG_6536.jpeg
IMG_6539.jpeg
IMG_6535.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
dea

Re: Renovering tuta i 88ans Niva

Inlägg av dea »

Det är skoj när man får det till att funka som det ska, har inte själv någon koll men tänker att man väl antagligen blivit utan tuta så då monterat en annan knapp för det.
NEO

Inlägg av NEO »

"Lagade" distanserna genom att smälta in småspik i de. De ska ju bara hålla de på plats så de inte snurrar runt när man skruvar så vill tro att detta funkar fint.

Har grävt i knapp-kopplingen och de har dragit nytt hela vägen fram till tutan och sen jordat i kaross där fram. När jag mäter på gamla original-kablaget så har jag kontinuitet både i ström och jord. Mätte ström från säkringen fram och jord från släpsko och olika punkter i ratten. Men, när jag kopplar in original har jag fortfarande ingen tuta. Kanske är det kontakt, men inte tillräkligt bra kontakt. :roll:

Är det ett rimligt antagande att det ska tuta om jag direkt jordar släpsko vid ratt?

IMG_6543.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Om jag fattar schemat rätt matas hornet ständigt med B+ från en säkring och hornets andra anslutning jordas genom kontakten i ratten. Kretsen ska inte vara beroende av tändningen. Det bör gå att kolla funktionen genom att jorda tutans minusanslutning direkt i chassi eller på batteriminus. Om matningen är riktig ska det tuta. Om det då inte tutar när man jordar via signalhornskontakten i ratten är det nåt fel där. Om man har fixat kontaktring och släpsko, så kanske det är nåt med den jordning som ska finnas i själva rattstången (tror jag den sittar iaf). Det kan ju vara att det är dålig kontakt nånstans, så att det jordar, men inte "tillräckligt bra" för att tutan ska låta.

Som kopplingen är ritad, så ska det ju finnas "plus" ända fram till släpskon/ringen hela tiden, och jordning sker när man trycker på rätt ställe på ratten.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar