Byta Övre fjäderskålsstöd fram...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO

Byta Övre fjäderskålsstöd fram...?

Inlägg av NEO »

Hade lite problem med bromsarna idag och började titta på det. Såg både det ena och det andra roliga då så som trasiga styrleder men kanske värst att det rostat hål i vänster fjäderskålstöd fram.

Stökigt att byta? Ska man byta mer när man håller på?

har aldrig haft det där borta, hur tusan ser den undre hyllan ut och är det troligt att även den rostat sönder när det ser ut som på bilder här?

Har något testat det förstärkta kit'et? Blir ju bara ett par hundringar dyrare.
https://ladapower.com/catalog/suspensio ... zst-detail
IMG_7049.jpeg
IMG_7050.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Kontakt:

Re: Byta Övre fjäderskålsstöd fram...?

Inlägg av rid54 »

Intressant fråga...

Jag fick "bra att veta" rörande övre skålen pga rost i kanten (otroligt fånig formgivning av den detaljen, faktiskt) och skaffade reservdelar i originalutseende. Har dock inte kommit mig för att byta ännu, och det lär väl behöva bli lite varmare innan jag börjar tänka i de banorna...

Om nån annan har provat är jag också intresserad av info.

Vad gäller utökad fjädringsväg är det ju nåt som man lite generellt skulle tycka vore bra, men å andra sidan är ju konstruktionen inte någonting slumpvis påkommet. Det kanske ger ökad påfrestning på nåt annat, typ drivknutar eller så, om fjädringsrörelsen blir längre.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
NEO

Inlägg av NEO »

Tog bort den där idag och den såg inte skitkul ut. Tyvärr gick även bulten som fäster i "hyllan" av. Den saten ser ju pressad ut så känns som det bara är att bita i det sura äpplet och byta det nedre fästet också. Lite nervös över det då det såg ut som några av bultarna som håller den också kommer gå av. :cry:

På andra sidan verkar man bytt detta en gång, för där itter bultskapparna på utsidan och muttrarna på insidan. :? För jag antar att detta inte skiljer från fabrik?

Behöver la ha en diskussion med latmasken i mig. Latmasken tycker att jag bara skulle byta till nytt original på sidan det är trasigt och inte pilla på andra sidan alls. Men har redan köpt bussningar för att byta i länkarmarna så behöver oavsett skruva en del på prylarna.

...plus att bromsarna nu är borta och jag även funderar på att byta fjädrar och dämpare när man ändå är där och rotar. Det är ju mycket som faller under devisen "när man ändå håller på"... Lärde mig inget på den fronten när jag renoverade motorn för typ en miljard. :oops:
Bilagor
IMG_7064.jpeg
IMG_7077.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
NEO

Inlägg av NEO »

Har nu skruvat ihop det mesta och det blev så att jag bytte övre och undre fästet (plus typ allt annat i framvagn) då allt såg rätt risigt ut. Det enda som egentligen är stökigt är fastrostade och fastsvetsade bultar. Sen blir det ju en lite dominoeffekt när man börjar byta gamla slitna saker när allt annat man tar bort också är slitet och dåligt...

Nedre fästet sitter original med 4st 35mm bultar som de svetsat muttern i. Köpte först dessa bultar och sen körde jag med låsmutter istället, i brist på svets. Tänker att man får hålla koll på de och säkerställa att det sitter. MEN, kör man dessa original 35mm bultar så blir de lite för korta med låsmuttern. Hittade 40mm på ladapower som jag idag (efter att bilderna togs) bytt de kortaste till.

Penslat och sprutat allt med fluid film, hoppas att det förlänger livslängden lite.

Nedre var så rostig och sliten att det kändes vettigt att byta även den.
IMG_7340.jpeg
Original-bult för nedre fästet. Svetsade original så gängorna gick när jag tog bort de med mutterknacken.
IMG_7283.jpeg
Här ser man hur korta de 35mm bultarna blir med låsmutter. Lite för korta alltså
IMG_7427.jpeg
nedre håller upp motorfästena så lite bändande, hissande, bankande och svärande när allt ska tillbaka.
IMG_7280.jpeg
Körde på det förstärka kitet från ladapower.
IMG_7524.jpeg
/NEO aka Henrik Cednert
Erne

Inlägg av Erne »

Har också precis bytt de övre stöden, tog också de orangea förstärkta. Mest pga att de inte bör samla på sig lika mycket skit. De ligger inte heller an lika mycket mot de undre vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt. Kan ju samlas skit mellan dem nu istället.
Och dålig passform mot ramen tycker jag, originalen är lite bockade för att följa konturen men dessa är helt raka. Fick bli ett par brickor mellan.
Mina bultar satt också åt olika håll på höger och vänster sida så de fick sitta kvar så vid återmonteringen.
Erne

Inlägg av Erne »

Intressant förresten med Fluid film, tycker du det fäster bra? Funderade på något bra rostskydd att spraya på när jag höll på att skruva.
NEO

Inlägg av NEO »

Erne skrev: 17 mar 2026 20:01 Har också precis bytt de övre stöden, tog också de orangea förstärkta. Mest pga att de inte bör samla på sig lika mycket skit. De ligger inte heller an lika mycket mot de undre vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt. Kan ju samlas skit mellan dem nu istället.
Och dålig passform mot ramen tycker jag, originalen är lite bockade för att följa konturen men dessa är helt raka. Fick bli ett par brickor mellan.
Mina bultar satt också åt olika håll på höger och vänster sida så de fick sitta kvar så vid återmonteringen.
Oh. Intressant. Passformen tänkte jag inte på, kanske värt att dubbelkolla då.

Hur gjorde du med bult och mutter, svetsade du dina.

Ang att bultarna satt åt olika håll tror jag var ett åtkomlighetsprolem och att det varit för trångt eller stökigt att sätta åt andra hållet i fabrik. Oklart varför de inte valde det "lättare" sättet på båda sidor dock. Kan ju ha varit vodka inblandat. :lol:

Har inget facit i handen på fluidFilm ännu. Men det säljs ju in och låter bra.Sprang på en random niva-ägare på en parkeringsplats i eskilstuna i somras som talade varmt om det. Faktiskt inte gjort ngn research själv men tittade på denna nu och det ser ju bra ut. :P
https://www.youtube.com/watch?v=g_A-BOa1PD0

Största nackdelen är la att det luktar gammal avslagen alkis-röv. Sen att det inte torkar och då är lite permanent kletigt, men helre det än rostigt antar jag. Tyckte appliceringen var lätt också med pensel på det jag köpte i 5L dunk och sen sprayburk med "hålrumssond" till sprayburk. Men jag har inte gått fullt ape shit ännu utan bara blåst in i "balkar" och där jag skruvat. Lukten är väl som sagt det jag tycker är jobbigast so far, men man kunde ju också gjort det ute och inte inne i garaget. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
Erne

Inlägg av Erne »

NEO skrev: 17 mar 2026 20:11
Jag bytte bara de övre så där hoppas jag att bultarna sitter kvar utan svets. Är det vanligt att man sätter en svetsloppa för att muttrar ska sitta kvar? Sällan stött på det.

Jag hade köpt hem de undre också men de gamla kändes ok när jag höll på så de fick sitta kvar nu. Besiktningen blev godkänd ändå så det får bli ett senare jobb. Var det bökigt att byta dem när motorfästena sitter med samma bultar? Fick du hänga upp motorn i något under tiden?

Ja, han Michigan-killen verkar ju helt lyrisk över Fluid film :D Blir ju ändå nyfiken, hur illa luktar det egentligen? :D

Och jäklar vad tillfredsställande att byta så mycket grejer som du gjort i framvagnen, men det får bli lite i taget framöver. Köpte bilen för två månader sen och fick igenom den i besiktningen förra veckan så jag är väldigt nöjd.
NEO

Inlägg av NEO »

Inte heller stött på att man svetsat muttrar. Kanske en rysk grej. :? Såg det först på vad jag tror var SeaSide-garage på tuben (eller ngn annan som skruvade niva). Men sen visade det sig vara samma på min så bara antog att det då är så på alla.

Det var inte jättemeckigt att byta. Hade mina pallbockar på balken och det är ju även den man släpper. Sen såg jag till att alltid ha en eller flera bultar kvar igenom så att det alltid hängde på bult. Värst att få dit var passagerarsidan och där fick jag med domkraft och förlängaren till spärrskaftet trycka upp motorfästet och sen bända en del med en mejsel i ett av hålen för att kunna pressa igenom bult. När en eller två var på plats så var det rätt lugnt. Finns säkert något smart sätt att göra detta på.

Så katastrof-jätteilla luktar det nog kanskeinte. Tror man vänjer sig rätt snabbt osså. Men en speciell unken lukt. Men på en vecka nu så har det släppt rätt bra i garaget faktiskt. TÄnkte jag ska gå över skärmarna bak imorgon.
Erne skrev: 20 mar 2026 22:19
NEO skrev: 17 mar 2026 20:11
Jag bytte bara de övre så där hoppas jag att bultarna sitter kvar utan svets. Är det vanligt att man sätter en svetsloppa för att muttrar ska sitta kvar? Sällan stött på det.

Jag hade köpt hem de undre också men de gamla kändes ok när jag höll på så de fick sitta kvar nu. Besiktningen blev godkänd ändå så det får bli ett senare jobb. Var det bökigt att byta dem när motorfästena sitter med samma bultar? Fick du hänga upp motorn i något under tiden?

Ja, han Michigan-killen verkar ju helt lyrisk över Fluid film :D Blir ju ändå nyfiken, hur illa luktar det egentligen? :D

Och jäklar vad tillfredsställande att byta så mycket grejer som du gjort i framvagnen, men det får bli lite i taget framöver. Köpte bilen för två månader sen och fick igenom den i besiktningen förra veckan så jag är väldigt nöjd.
/NEO aka Henrik Cednert
Erne

Inlägg av Erne »

NEO skrev: 20 mar 2026 22:39
Tack för bra tips, det får bli när jag har lite mindre att göra framöver. Och Fluid film får nog skrivas upp på inköpslistan.
Skriv svar