Har någon koll på vad som kan ge fuktning enligt bild? Hittade en tråd om oil seal i bakaxeln men vet inte om det är samma på en 1988'an niva?
Läckage vid trumma/bakaxel
Läckage vid trumma/bakaxel
Lagom när man är klar fram så ser man nästa problem... Håller på och försöker lufta bromsarna efter att ha bytt framoken och såg detta på vänster bak. Bilen har stått inne i garage i 4 veckor och andra sidan är torr.
Har någon koll på vad som kan ge fuktning enligt bild? Hittade en tråd om oil seal i bakaxeln men vet inte om det är samma på en 1988'an niva?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Läckage vid trumma/bakaxel
Kan nog var samma som jag hade viewtopic.php?t=3945&start=90#p34174
Ja det där såg väldigt likt ut. Attans också... mer verktyg och reservdelar att köpa. Och när man ändå river så är det säkert en massa andra saker där man borde byta.
Får la börja med att riva isär och titta helt enkelt. Var det supertydligt när du fick av trumman att det var där det läckt?
/NEO aka Henrik Cednert
Om jag minns rätt så såg man att oljan runnit ner från axeln och sen slungas ut i trumman
Ah gött. Tur det är lön snart dådea skrev: 15 mar 2026 16:30 Om jag minns rätt så såg man att oljan runnit ner från axeln och sen slungas ut i trumman
/NEO aka Henrik Cednert
Roterade lite hjul idag och passade på att titta på detta. Vill tro att det är precis som på din @dea . På min verkar det även flyttat in en rysk trum-spindel i trumman. 
Torrt uppe och ser inget vid bromcylinder. Men blött nere... Tur det är lön snart...
Torrt uppe och ser inget vid bromcylinder. Men blött nere... Tur det är lön snart...
/NEO aka Henrik Cednert
Bra att iallafall lokalisera problemet, tänk på att det är olika packboxar beroende på om det är höger eller vänster sida. Spår i pack packboxen så oljan ska skruvas inåt när man kör framåt.
Ahaa! Shit. Det hade jag missat. Kan bara hitta en version på ladapower och hade då tänkt att gå på den extreme.
Eller har jag missförstått vad det är som ska bytas?
Eller har jag missförstått vad det är som ska bytas?
dea skrev: 22 mar 2026 08:46 Bra att iallafall lokalisera problemet, tänk på att det är olika packboxar beroende på om det är höger eller vänster sida. Spår i pack packboxen så oljan ska skruvas inåt när man kör framåt.
/NEO aka Henrik Cednert
det skulle kunna vra en årsmodell-grej. Ser att umeå offroad har olika för 2004+
Hmm... undrar vad som skiljer konstruktionsmässigt vid axeln då'rå. min är ju en 1988.
Höger
Vänster
Edit... så är det nog. Ser att de listar det även på ladapower nu.
Höger
Vänster
Edit... så är det nog. Ser att de listar det även på ladapower nu.
Senast redigerad av NEO den 22 mar 2026 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
/NEO aka Henrik Cednert
Ok, tänkte på att det skulle skilja på dom äldre. Då är det bara att beställa.
Om du bara ska beställa packbox så finns tex https://www.kullagret.com/product/as-30 ... ialtatning i Sverige.
Ah nice!dea skrev: 22 mar 2026 08:56 Ok, tänkte på att det skulle skilja på dom äldre. Då är det bara att beställa.
/NEO aka Henrik Cednert
Haha, jo brukar ju kunna bli mer än en sak i korgen när det väl är dags att beställa 
Hur gjorde du med den stora o-ringen @dea . Missade att köpa ny sådan. Även lite osäker på var den satt och har tittat på dina bilder och försökt förtå vad ni landade i. hade förträngt den och helt plötsligt när jag rev så hade jag den bara i handen.
Men kollar jag bilder så ser det ut som om den satt längre ut och snarare på utsida av lager.
Men får titta mer imorrn när jag fått bort lukten av bakaxelolja ur näsborrarna.
Det ser ju helt klart ut som om det läckt från den packboxen och när jag började skruva så kändes det rätt snabbt på lukten vad det var för smask som läckte.
Hur rent ska man göra på ytorna där inne? har som ett svart skrovel men oklart om man ska gå loss med stålborste där inne?
Ska man ta bort gummisida på hjullager och fetta in det på nytt? Eller är det att be om trubbel? det ser (och känns) med mina amatörögon ok ut men hade lite fett utanför på "gummilocket". Antar att oljan som läckt kan "spolat ur" lite fett?
Gick lättare än väntat... Ska man lyfta på gummit och trycka i nytt fett? Här syns o-ringen när jag rev. Men ska den sitta så långt ut? eller ska den in längst in här och klämmas av lagret? Här ser man de svarta och skroliga ytorna. Antar att det är så det ska va? Lite som en pasta med partiklar på pluggen Lite glitter och partiklar i oljan men inga stora bitar.
Det ser ju helt klart ut som om det läckt från den packboxen och när jag började skruva så kändes det rätt snabbt på lukten vad det var för smask som läckte.
Hur rent ska man göra på ytorna där inne? har som ett svart skrovel men oklart om man ska gå loss med stålborste där inne?
Ska man ta bort gummisida på hjullager och fetta in det på nytt? Eller är det att be om trubbel? det ser (och känns) med mina amatörögon ok ut men hade lite fett utanför på "gummilocket". Antar att oljan som läckt kan "spolat ur" lite fett?
Gick lättare än väntat... Ska man lyfta på gummit och trycka i nytt fett? Här syns o-ringen när jag rev. Men ska den sitta så långt ut? eller ska den in längst in här och klämmas av lagret? Här ser man de svarta och skroliga ytorna. Antar att det är så det ska va? Lite som en pasta med partiklar på pluggen Lite glitter och partiklar i oljan men inga stora bitar.
/NEO aka Henrik Cednert
Här ser det faktiskt ut som om den ska sitta där jag fotat den på min. Och får la testa med den jag har då jag nog inte får tag i en oring snabbt i sverige.
https://youtu.be/H8sSFkewESs?si=K20YWS4W2JkWHbxY&t=197
https://youtu.be/H8sSFkewESs?si=K20YWS4W2JkWHbxY&t=197
/NEO aka Henrik Cednert