Skulle köra en liten runda med Nivan idag, den hade stått i 2 veckor pga vi har varit i USA så när jag startade den så misstände den en bra stund, körde en liten bit och sen plockade jag fram biltema felkodsläsaren vilken sa att P0304 misständningar på cylinder 4 så nåt rätt hade den ju iallafall. Nollade den men kom tillbaks så varvade upp lite och kände att den gick på alla igen, nollade koden igen och körde ca 1 mil utan märkbara misständningar. Får nog ta och kolla/byta stiften som första åtgärd.
Hade även lysande motorlampa för ett tag sedan som slocknade och kom imellanåt, då köpte jag läsaren, då hade jag P0327 vilket borde vara knacksensor, pillade lite på kablaget och sen har den hållt sig borta
Bytte stiften igår, det var ganska stort elektrodavstånd men det var nog 6-7000 mil sen dom byttes, iallafall har jag inte skrivit i tråden att jag bytt dom mer än efter bilen gått 1000 mil så det var väl dags får se om där kommer mer problem med misständningar framöver.
Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05
Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km )
rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05
Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km )
Tändstiften är original, jag har haft bilen sedan den var ny men aldrig rört dem (if it ain't broken, don't fix it).
Samma felkod har återkommit lite närsomhelst. Så beställde knacksensor men den blev liggandes här hemma men då koden kom allt oftare så byttes den för ett tag sedan och ännu har inte motorlampan tänts.
Nu har Nivan fått börja jobba igen, var på väg till jobb igår morse med Suzukin och den dog, så ordnade skjuts hem och starta Nivan på med vinterhjul och beställa besiktnings tid. Godkänd med bra att veta rostiga skivor, inte speciellt konstigt då den stått kanske ett halvår och sedan köra 1 mil i halkan så bromsade ju inte speciellt mycket.
Var ju kanske inte helt laglig kombination på detta ekipaget men jag kom hem utan nåt problem.
Hade ju en sliten kamaxel som jag skrivit om i annan tråd och när jag nu hade fått ihop bilen igen så hade jag ju såklart anliggande broms vänster fram
Plockade ur oket från bygeln och rengjorde, smorde med keramiskt fett vid monteringen.
Honade lite så jag blev av med skiten
Blev en omgång nya kolvar och tätningar, köpte fel ok för ett bra tag sedan antagligen till äldre niva men samma kolvar och sånt så plockade över det.
dea skrev: 14 apr 2024 21:30
Idag blev det byte till sommarhjulen, snart dags för nya däck men dom får gå några mil till innan
Blir lite avis på er som är närmare ekvatoren, hær snöade det i natt
Har också frambromsar som ligger på som jag tänkte renovera. Men så såg jag priserna på renoveringssett och att ladaworld ta 325 for ett ok
Inte många kroner som skiljer så det blir nog att kjøpa nya ok när det blir dags att fiksa det.
Sitter en stängselisolator i däcket
Körde nog ett antal mil med den i däcket, tyckte det var nåt annorlunda ljud men kunde inte lokalisera vad det var för något
Så nu är det nog dags att byta till dom nya däcken jag har liggandes.