Jag hittar inget oljefilter på biltema när jag söker på reg nummer, finns det något som passar från biltema?
Har tillgång till den här GL4 och GL5 oljan på jobbet kan jag använda dem i min niva?
Och i såna fall ska jag överfylla växellådan?
Tack så mycket för svar inte så lätt att hitta rätt på biltema, ska börja med att köpa oljefilter, motorolja och kanske även generator rem.Lenin skrev: 18 maj 2019 21:43 Jag har använt Biltemas 50-112 på massor av Lada. Biltema marknadsför detta varunummer till massor av SAABar, men som sagt - jag har kört tusentals mil med detta filter i Ladabilar utan problem.
Ja, den är väldigt fin och utan rost.dea skrev: 22 maj 2019 13:36 Trevlig bil du fått fatt på. Hoppas på att felkoderna håller sig borta nu då![]()
Det var inga problem att radera felkoderna med jobbets delphi obd verktyg, Ja kanske att den är lite igensotad var ju en gammal gubbe som hade bilen innan som bara åkte ut i skogen och plockade svamp med den, har kört ganska hårt ett par dar till och från jobbet just för att rensa lite, kollade luftfiltret det såg bra ut blåste rent det också, tändstiften tycker jag ser ok ut alla har en jämn färg inget som avviker.rid54 skrev: 22 maj 2019 18:10 Hej. Håller med om att den ser fin ut och det är en bra årgång... Koderna måste du förmodligen tömma och se om du får tillbaks några. Om det inte går att tömma med läsanordningen, så får man ta till den brutala metoden: Ta loss en batteripol, slå på tändningen och lyset, vänta 5 minuter, slå av tändningen och lyset och återmontera batteripolen. Därvid bör felkodsminnet vara återställt. Tyvärr är koden P0422 inte så kul att tas med om den återkommer. Normalt sett får man lysande "motorlampa" om den faktiskt är aktiv (dvs felet "finns") och då är det nåt galet med avgasreningen, kanske katalysatorn. I ditt fall kan det vara fråga om att det beövs en rejäl långkörning i landsvägstempo för att rensa katen innan du börjar oroa dig för den koden. Kolla tändstiften, tändkablaget och luftfiltret.
Intressant, får ta och kolla om jag ser något.
Ja, jag har tänkt att byta tändstiften ändå men det är ingen panik med att göra det tänkte jag.rid54 skrev: 24 maj 2019 21:49 Niva 2006 har ett system som har en trevägskat och två lambdasonder. Den första (före katen) styr bränsletillförseln, den andra kontrollerar katen. Den första sonden jobbar ihop med motorstyrningen, som pendlar bränslemängden mellan lite för mycket och lite för litet några gånger per sekund. Detta för att katen ska kunna göra sitt jobb enligt planen. Den bakre mäter syrehalten efter katen och, om jag fattat allt rätt, ska den finna en stadig syrehalt att rapportera. Om inte katen funkar perfekt, kommer lambdasond nr 2 att rapportera pendlande syrevärden, eftersom katen inte jobbar optimalt, och då kan man få P0422. Som nämnts kan alla läckage mellan motorn och sond 1 vara problematiska, men i värsta fall är det katen som är på bommen, av någon anledning. Min 2006 körde jag till 12000 mil utan problem med det systemet, det är inte troligt att Nivan är särskilt "dålig" på något sätt i det avseendet, men otur kan man ha. Det kan dessutom ha skett saker under förre ägaren, som inte är bra (man har kört med misständningar under en tid, till exempel) och då tar katen stryk. Tändstiftet ser fint ut, men byt dem alla ändå. Kolla grenrörsskruvar, skarven mot avgasröret och eventuella hål i övrigt före katen.
Allt ovan är aktuellt endast om koden är aktiv, dvs återkommer och tänder "motorlampan". Kolla f.ö. att motorlampan tänds och släcks vid start som den ska.