Äntligen Nivaägare
Äntligen Nivaägare
Det var dåligt med jobb i fredags så jag slutade tidigt. Tog med sambon till Filipstad å kikade lite hos Seffel bil. Vi bestämde oss när vi kommit hem och ringde upp. Idag drog jag dit igen och hämtade "skönheten"
Årsmodell -14 som gått 3600 mil.
/ AL
Årsmodell -14 som gått 3600 mil.
/ AL
Re: Äntligen Nivaägare
Grattis till en fin bil!
Tror dock att denna såldes med alu-fälgar som ny (i paket med bl.a. höjningssatsen och frontbågen), så nya fälgar vore pricken över i .
Tror dock att denna såldes med alu-fälgar som ny (i paket med bl.a. höjningssatsen och frontbågen), så nya fälgar vore pricken över i .
Re: Äntligen Nivaägare
Aha, alufälgar minsann. Ja förra ägaren hade ju köpt en ny niva efter denna, så han hade ju såklart nytta av dem. Men jag är ganska glad åt plåtfälgarna. Alu är snyggt men dyrt om man klantar sig.
Re: Äntligen Nivaägare
Bilen synes vara mycket påkostad = en provkarta på vad som erbjuds att extrautrusta sin NIVA med.
Två saker är för mig förbryllande:
* Fjädringshöjd.
* Fotsteg.
Knappast utsatt för avancerad terrängkörning, trots höjningen, med dessa fotsteg(sidebars).
Btw, hur mycket höjd och på vilket sätt?
Är hjulhusen uppkapade bakom "sorgkanterna"/skärmbreddarna?
Två saker är för mig förbryllande:
* Fjädringshöjd.
* Fotsteg.
Knappast utsatt för avancerad terrängkörning, trots höjningen, med dessa fotsteg(sidebars).
Btw, hur mycket höjd och på vilket sätt?
Är hjulhusen uppkapade bakom "sorgkanterna"/skärmbreddarna?
Forumsponsor
Re: Äntligen Nivaägare
Jag vet inget om höjningen tyvärr och är ju novis i ämnet så det är ingen ide att jag försöker kolla. Jag upplever bilen något stötig, men är osäker på om det är niva original eller om det har något med höjningen att göra.niva-2121 skrev: ↑09 jul 2019 09:00 Bilen synes vara mycket påkostad = en provkarta på vad som erbjuds att extrautrusta sin NIVA med.
Två saker är för mig förbryllande:
* Fjädringshöjd.
* Fotsteg.
Knappast utsatt för avancerad terrängkörning, trots höjningen, med dessa fotsteg(sidebars).
Btw, hur mycket höjd och på vilket sätt?
Är hjulhusen uppkapade bakom "sorgkanterna"/skärmbreddarna?
Om någon kapat i plåten kan jag nog kika på nån dag.
Re: Äntligen Nivaägare
Fotstöd, höjning, frontbåge och alu-fälgar ingick i ett speciellt paket år 2014.niva-2121 skrev: ↑09 jul 2019 09:00 Bilen synes vara mycket påkostad = en provkarta på vad som erbjuds att extrautrusta sin NIVA med.
Två saker är för mig förbryllande:
* Fjädringshöjd.
* Fotsteg.
Knappast utsatt för avancerad terrängkörning, trots höjningen, med dessa fotsteg(sidebars).
Btw, hur mycket höjd och på vilket sätt?
Är hjulhusen uppkapade bakom "sorgkanterna"/skärmbreddarna?
Bild på en svensksåld (krockad) 2014 med detta paket:
Re: Äntligen Nivaägare
Så nu en liten fråga, hur har ryssarna fått till det med innertaket vid gummilisten runt bakfönstren? Jag skulle behöva släppa ner det för att montera en antenn på taket. Kan det vara besvärligt månne?
Re: Äntligen Nivaägare
Jag tror det finns deltagare här som gjort jobb med innertaket. Tror att det är lite "old-school" anordning, dvs lite bökigt att jobba med i efterhand. Beroende på vad antennen ska vara till, så skulle jag spontant föreslå en annan angreppsvinkel. FM-radio går utmärkt att ta emot med en innemonterad antenn i vindrutan (med inbyggd förstärkare); jag har det, det är klockren funktion. För telefon finns möjlighet till kapacitiv koppling genom glasrutor (inga hål nånstans). För CB eller liknande skulla jag hellre dra ut antennen i en flygel, just för att slippa takarbete. Men, som sagt, det finns folk som vet exakt vad det innebär och kan ge mer insatta råd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Äntligen Nivaägare
Håller med rid54.
Jag bröt av min takantenn första gången jag skulle backa ut min Niva ur garaget och hade glömt takantennen, som var bakåtriktad.
Köpte en antenn med elektrisk förstärkning som monterades på insidan av vindrutans överkant.
Med takantenn blir det även besvärligt att montera takräcke, och lasta långa saker, såsom brädor på takräcket.
Min 2CV har invändig antenn, utan elektrisk förstärkning, sedan 30 år tillbaka.
Antennerna har fungerat utan anmärkning på båda bilarna.
Jag bröt av min takantenn första gången jag skulle backa ut min Niva ur garaget och hade glömt takantennen, som var bakåtriktad.
Köpte en antenn med elektrisk förstärkning som monterades på insidan av vindrutans överkant.
Med takantenn blir det även besvärligt att montera takräcke, och lasta långa saker, såsom brädor på takräcket.
Min 2CV har invändig antenn, utan elektrisk förstärkning, sedan 30 år tillbaka.
Antennerna har fungerat utan anmärkning på båda bilarna.
Forumsponsor
Re: Äntligen Nivaägare
Jo tanken var ju en antenn för vhf/uhf kommunikation. Dock inte riktigt för någon cb frekvens. CB antennen sitter redan på frontbågen
Det där med takräcket var en bra tanke. Jag får klura på det en stund. Klarar mig utan ett tag och krisar det så finns det ju magnetfötter
Taket får sitta kvar. Tack för svaren och tankarna.
Det där med takräcket var en bra tanke. Jag får klura på det en stund. Klarar mig utan ett tag och krisar det så finns det ju magnetfötter
Taket får sitta kvar. Tack för svaren och tankarna.