Splines bakaxel

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Zphinx
Inlägg: 161
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Splines bakaxel

Inlägg av Zphinx »

Hej.

Jag tänkte stoppa i en torsendiff där bak inför vintern.
Men hur vet man hur många splines man har? 22 eller 24?
Detta verkar vara lite hur som helst. Efter att ha gogglat o läst en hel del om det så blir jag inte ett dugg klokare.
Någon som vet.
Jag tänkte jag skulle slippa o riva isär allt innan jag beställer. Men i värsta fall får det väl bli så.
Bilen är en 06:a
rid54
Inlägg: 1516
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Splines bakaxel

Inlägg av rid54 »

Är inte den här splinesförvirringen kopplad till de främre drivaxlarnas koppling till navet? Jag undrar om inte den inre änden av drivaxlarna bak ser likadan ut över tid. "Enklast" är kanske att undersöka reservdelsnumret på bakre diffen (komplett) och se om det ändras beroende på årsmodell.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Splines bakaxel

Inlägg av niva-2121 »

Håller med rid54.
Fram varierade det så att trots råd beställde jag fel drivaxlar till min 2011.
Bak monterade jag en Val Racing torsendifferential, men så vitt jag minns så fanns den bara i ett glidbomsutförande.
Val Racing är ställbar, men jag nöjde mig med standardinställningen 5.0.
Gjorde otroligt mycket för framkomligheten i spenaten.
Lika enkel montering som en Lock Right, men utan dess oljud, dock avsevärt billigare än Val Racing.
Har monterat båda.
Om jag skulle tvingas välja så skulle jag ta en torsendiff.
Forumsponsor
Zphinx
Inlägg: 161
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Splines bakaxel

Inlägg av Zphinx »

Tack för kloka råd.
Har kollar runt lite o hittade en på ladaworld.
Va ska man ha för förspännig o va menas med det egentligen? Va blir skillnaden på ex 4kg vs 9kg?
Sånt här har jag noll koll på.

https://ladaworld.com/sv/special-gjort/ ... esults=195
rid54
Inlägg: 1516
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Splines bakaxel

Inlägg av rid54 »

Jag måste nog "justera" mitt tidigare inlägg lite.

Om man tittar i reservdelskatalogerna, så ser det ut som om det är "samma diff" på väldigt många modeller/årgångar. Dock så har det ju funnits lite olika utväxling, så helt "samma" kanske det inte är ändå...

Det finns angivet två olika reservdelsnummer på differentialens "utgående kugghjul", de med hålet för drivaxeln, men jag hittar ingen info om vad skillnaden är - det är dessutom samma fenomen för olika årsmodeller.

LadaWorld har i sin infotext angivet att alla bakdiffar har 22 splines, men framdiffarna har olika antal olika år (22, senare 24).

Det brukar gå att få bra hjälp om man skriver (e-brev) till LadaWorld och frågar, de verkar ha god koll på sin verksamhet. Man kan ju gissa att det är "nästan säkert" 22 splines därbak, men det kanske är värt att dra ut en halvaxel och räkna, det är ju inte ett jättejobb och måste ju ändå göras om man ska byta diffen, kanske bra med en repetition.... Fram är det ju en annan sak, förstås.

Detta med förspänningen har jag inget grepp om alls, tyvärr.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Splines bakaxel

Inlägg av niva-2121 »

Med förspänning menas hur hårt/mjukt torsendifferentialen ska sammankoppla de båda axlarna.
Val Racing levereras med förspänningen 5.0 - vilket den är märkt med med tuschpenna från fabrik.
"Lösare" = lägre tal/siffra betyder senare/mjukare sammankoppling av axlarna.
Analogt härmed är motsatsen = tidigare/hårdare inkoppling.
"Dom stora grabbarna" lär köra med runt inställning 8.
Men då riskerar man lättare axelbrott.

En torsendifferential är helt tyst och diskret jämfört med t ex Lock Right, som för ett herrans oväsen då man svänger snävt och det är bra fäste för däcken.

Rekommenderar torsen före typ Lock Right.
I alla fall bak.
Fram rekommenderas ARB med pneumatisk manövrering.
ARB är mycket dyrare och mer komplicerad montering.

Ps. Om rätt ska vara rätt så är det fel att, som jag, skriva torsendifferential, för torsen är en sak och differential en annan sak - men "alla andra" skriver torsendifferential, eller torsenfiff, och därför gör jag det också, fast jag vet att det är fel. Ds. :lol:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Splines bakaxel

Inlägg av niva-2121 »

Om jag inte är alldeles fel underrättad så tror jag att Mathias hos Umeå Offroad kan leverera torsen.
Själv köpte min hos "Generalagenten" i Eskilstuna.
Forumsponsor
Zphinx
Inlägg: 161
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Splines bakaxel

Inlägg av Zphinx »

Tack för alla svar.
Har kollat med Mathias på umeå offroad.
Alla niva har 22 bak som det har har sagts här tidigare.
Beställde en direkt så nu går jag i väntans tider.
Skall bli intressant och testa när den är på plats. Det lär väl göra en hel del när man plogar snö mm. Det brukar bli lite slirigt ibland.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Splines bakaxel

Inlägg av niva-2121 »

Du kommer inte att bli besviken! ;)
Forumsponsor
Skriv svar