Att äga en Niva är nice, så länge det fungerar.
Att äga en Niva är nice, så länge det fungerar.
Min bil stod avställd från December förra året. På grund av elfel som avhandlats i tidigare trådar i frågelådan. Jag lyckades fixa det här under sommaren men flyttade inte bilen. När jag nu ställde på den inför jaktsesongen så startade den visserligen på första försöket. Men när jag tryckte ner kopplingen för att backa ut så var pedalen helt stum. Det visade sig att slavcylindern var genomrostig och satt fast. Efter ett antal timar för att försöka lossa den ifrån bilen så fick jag ge upp.Brutal force och värme hjälpte inte för att lossa slangen till slav-kolven. Men Umeå Offroad hade ett nytt kit att sälja så nu byts allt ifrån huvudkolven ner till kopplingen. 550 spänn och lite jobb så blir det fixat. Så får jag se om elen funkar?
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63
Volvo XC 60 AWD
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63
Volvo XC 60 AWD
Re: Att äga en Niva är nice, så länge det fungerar.
Mm kopplings cylindrarna är ju också ett känsligt område på nivan tydligen, Jag hade ju problemet att det läckte på min.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Vaz 2103 -81
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Vaz 2103 -81
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Bilar i allmänhet, och Niva i synnerhet, bör köras minst en gång i veckan för att inget ska fastna.
Forumsponsor
Kopplingshydrauliken är precis som bromshydrauliken gjord för "bromsvätska". Denna består av nån sorts olika etrar (alltså inte nån olja!), som behåller sin viskositet i alla temperaturer, men som tyvärr är hygroskopisk (absorberar vatten). När vattenhalten blir tillräckligt hög, kan korrosion uppstå i cylindrar och rör. Vissa VAZ-fordon har rätt genomtänkta system för att hålla luften borta från resp vätska, men det är inte en konsekvent genomförd policy. Man bör se till att byta vätskan både i bromssystem och i kopplingens hydraulik efter några (2-5) år. Då slipper man en del stilleståndsproblem, som att korrosion blockerar rörelsen i cylindrar för koppling eller broms.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte) snart 17.000 mil...
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
Ämnet bromsvätskor är inte så okomplicerat - i alla fall inte i Citroenkretsar.
Där finns "vanlig" = SAE 70R3, röd = LHS, grön = LHM samt syntetisk - vanligen genomskinlig som den första.
När det gäller Niva skulle jag rekommendera syntetisk, eftersom den inte är hygroskopisk, och således inte befrämjar invändig oxidation på den hydrauliska delen av bromssystemet.
På 1990-talet hade ASB, Aktiebolaget Svensk Bilprovning, tankar på att införa obligatorisk kontroll av bromsvätskan.
Men en förstudie = praktiskt prov, visade att det skulle vara ogörligt i verkligheten.
För att bedöma bromsvätskan skulle man ta ett prov vid den hjulbromscylinder som befann sig längst bort från huvudbromscylindern = bak.
I praktiken visade det sig att de allra flesta luftningsnipplarna brast p g a a de var fastrostade.
Skulle ha lett till ofantligt stora problem.
Dels produktionstekniska problem, men mest ekonomiska i form av ersättning för reparation av kundbilarna.
Så det lades i malpåse.
I tillsynsprogrammet för moderna kvalitetsbilar, med vanlig bromsvätska, föreskrivs byte bromsvätska vartannat år.
I min 2CV, tillverkad 1989, har jag ännu inte bytt LHM-vätska - kanske en onödig utmaning - men den gröna LHM är inte hydroskopisk.
Förutom Citroen är det bara, vad jag vet, Rolls Royce och Bentley som har grön LHM.
Syntetisk bromsvätska och SE 70R3 är kompatibla på så sätt att de inte skadar slangarna eller packningarna.
LHS och LHM är inte blandbara med varandra, och heller inte med andra bromsvätskor.
Ursäkta o t.
Där finns "vanlig" = SAE 70R3, röd = LHS, grön = LHM samt syntetisk - vanligen genomskinlig som den första.
När det gäller Niva skulle jag rekommendera syntetisk, eftersom den inte är hygroskopisk, och således inte befrämjar invändig oxidation på den hydrauliska delen av bromssystemet.
På 1990-talet hade ASB, Aktiebolaget Svensk Bilprovning, tankar på att införa obligatorisk kontroll av bromsvätskan.
Men en förstudie = praktiskt prov, visade att det skulle vara ogörligt i verkligheten.
För att bedöma bromsvätskan skulle man ta ett prov vid den hjulbromscylinder som befann sig längst bort från huvudbromscylindern = bak.
I praktiken visade det sig att de allra flesta luftningsnipplarna brast p g a a de var fastrostade.
Skulle ha lett till ofantligt stora problem.
Dels produktionstekniska problem, men mest ekonomiska i form av ersättning för reparation av kundbilarna.
Så det lades i malpåse.
I tillsynsprogrammet för moderna kvalitetsbilar, med vanlig bromsvätska, föreskrivs byte bromsvätska vartannat år.
I min 2CV, tillverkad 1989, har jag ännu inte bytt LHM-vätska - kanske en onödig utmaning - men den gröna LHM är inte hydroskopisk.
Förutom Citroen är det bara, vad jag vet, Rolls Royce och Bentley som har grön LHM.
Syntetisk bromsvätska och SE 70R3 är kompatibla på så sätt att de inte skadar slangarna eller packningarna.
LHS och LHM är inte blandbara med varandra, och heller inte med andra bromsvätskor.
Ursäkta o t.
Forumsponsor
Det vär väl inte OT, egentligen... Men praktiskt sett är det ju bara typ tre saker att hålla ordning på. Har bilen ett system som vill ha LHM, så vet man det, för då har man en Citroën eller en Rollsa. Har man en bil som är anpassad till DOT 5 (silikonbaserad) bromsvätska, så vet man det också, för då är det en veteran med anpassat bromssystem, en bil som inte har ABS. Alla andra bilar använder DOT 4 eller 5.1, som är "klassisk bromsvätska" i förbättrad version. För en VAZ lär det handla om att fylla med en DOT 5.1 och om man är ambitiös organiserar man en genomspolning med 5.1.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
Hänger meg på här jag också och vill häldre rekomendera DOT4 til en Niva.
DOT 5.1 är mer hygroskopisk en vad DOT4 är. Så DOT5.1 tar til seg mere vätska och bør bytas oftare. Fördelarna med DOT 5.1 högre kokpunkt, inte så relevant på en bil som gör 0-100 på en förmiddag og når toppfart rundt eftermiddagskaffen. Den andra fördelen er något bättre viskositet under -30 men med tanke på at de använde DOT3 när Niva kom til värden och Niva har blitt flitigt använd i Sibirien och kört till nordpolen innan DOT5.1 blev lanserat...
Syntetisk bromsvætska er en fin ting men skal bara användas i system som aldrig har vart fyllt med hygriskopisk bromsvætska(DOT3,4,5.1) då denna fångar fukten i systemet och inte klarar at transportera den ut
DOT 5.1 är mer hygroskopisk en vad DOT4 är. Så DOT5.1 tar til seg mere vätska och bør bytas oftare. Fördelarna med DOT 5.1 högre kokpunkt, inte så relevant på en bil som gör 0-100 på en förmiddag og når toppfart rundt eftermiddagskaffen. Den andra fördelen er något bättre viskositet under -30 men med tanke på at de använde DOT3 när Niva kom til värden och Niva har blitt flitigt använd i Sibirien och kört till nordpolen innan DOT5.1 blev lanserat...
Syntetisk bromsvætska er en fin ting men skal bara användas i system som aldrig har vart fyllt med hygriskopisk bromsvætska(DOT3,4,5.1) då denna fångar fukten i systemet och inte klarar at transportera den ut
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Ännu lite OT...:
I en upplaga av Soldatinstruktion för Motortjänst (i fält) finns en metod att hjälpligt fixa ett skadat bromssystem beskriven. Den går ut på att om det läcker kopiöst nånstans, så blockerar man bromsrören till läckan och fyller systemet så gott det går. Om man inte har bromsvätska tar man vatten (!). Sen måste man såklart uppsöka nån fältverkstad hyfsat snart och fixa det hela, och metoden funkar ju inte under fryspunkten, men kanske bättre än att bli stillastående på nåt farligt ställe... Vatten är tydligen den vätska som gör minst skada i systemet. Om man luftar igenom alltihopa noga (med riktig bromsvätska...) inom rimlig tid bör det inte behövas någre ytterligare ingrepp.
I en upplaga av Soldatinstruktion för Motortjänst (i fält) finns en metod att hjälpligt fixa ett skadat bromssystem beskriven. Den går ut på att om det läcker kopiöst nånstans, så blockerar man bromsrören till läckan och fyller systemet så gott det går. Om man inte har bromsvätska tar man vatten (!). Sen måste man såklart uppsöka nån fältverkstad hyfsat snart och fixa det hela, och metoden funkar ju inte under fryspunkten, men kanske bättre än att bli stillastående på nåt farligt ställe... Vatten är tydligen den vätska som gör minst skada i systemet. Om man luftar igenom alltihopa noga (med riktig bromsvätska...) inom rimlig tid bör det inte behövas någre ytterligare ingrepp.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
Volvo TL 22 (935)
Finns många gamla goda tips samlade i Sold i Motor. 
Forumsponsor