Tickande ljud

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
proxim
Kontakt:

Tickande ljud

Inlägg av proxim »

Jo som sagt, det började helt plötsligt att ticka från motorn när jag varit inne på affären en snabbis på väg hem från jobbet så ordentligt varm motor och så.
Motorer kan jag ju inte så mycket om så google och det här forumet blir ju det man besöker. Min tolkning av det mesta jag kan läsa mig till är att det skulle kunna vara någon hydraulisk ventillyftare som inte riktigt vill vara med. Jag har lyft på ventilkåpan för en liten kik. Bara titta inte röra ;)

Förutom då att jag inte vet vad jag ska göra sedan så dök det eventuellt upp ett litet problem...
Där ligger en liten bit av någonting. Det är inte metall, men hårt som bakelit ungefär.
Någon som har en aning om vad det kan vara? Den kan ju ha ramlat dit när jag lyfte på kåpan men jag tror inte det iaf.

Några bilder på biten:
http://www.sm4vwd.se/wp-content/uploads ... scaled.jpg

http://www.sm4vwd.se/wp-content/uploads ... otated.jpg

http://www.sm4vwd.se/wp-content/uploads ... otated.jpg

http://www.sm4vwd.se/wp-content/uploads ... knack3.jpg
proxim
Kontakt:

Re: Tickande ljud

Inlägg av proxim »

En av de här är alldeles slapp och lealös. Medans jag inte med två fingrar iaf kan dra upp eller trycka ner de andra. De går att snurra på så inte fastkärvade. Kan jag anta att den som är slapp är felande på något sätt?

Bild
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det finns en bild här:
https://imgur.com/8tzf4PC
som visar de interna delarna. Om oljeledningen och dess anslutningar är hela, så är det sannolikt just den grejen du pekar på som är defekt.

Dessa pivotpunkter (det är egentligen inte ventillyftare eller ventiltryckare) tar upp spelet i mekanismen när ventilen är opåverkad och gör att ventilen alltid öppnar OK utan att det finns något spel/glapp. Om de inte håller trycktätt eller om deras "kolvar" fastnar blir det fel. Jag tror att man kan köpa hela enheter som reservdel (russian4x4.de, eller ladaworld, kanske Umeå offroad) och det finns också möjligheten att "nedgradera" till mekaniskt justebar mekanism.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

Jag har också fått något tickande ljud från min Niva :( för ett tag sedan, fick t.o.m. som misständning på cyl1 men tickandet är där även med bortkopplad spridare eller stift. Lyfte ventilkåpan och kände lite snabbt utan att demontera mera och kände inget konstigt liknande det du hittade. Så jag tröttnade på att skruva, så på tisdag ska den till verkstaden och kollas :shock:
proxim
Kontakt:

Inlägg av proxim »

dea skrev: 17 mar 2024 09:15 Jag har också fått något tickande ljud från min Niva :( för ett tag sedan, fick t.o.m. som misständning på cyl1 men tickandet är där även med bortkopplad spridare eller stift. Lyfte ventilkåpan och kände lite snabbt utan att demontera mera och kände inget konstigt liknande det du hittade. Så jag tröttnade på att skruva, så på tisdag ska den till verkstaden och kollas :shock:
Kände du på lyftarmarna när du av ventilkåpan? På min så var den armen slapp, medans de andra satt i spänn.
proxim
Kontakt:

Inlägg av proxim »

Med tryckluft i det lilla hålet så ploppade den isär. Jag hade snortur att ingenting flög iväg och försvann 8-) Den inringade mojängen var begåvad med en liten ventil i botten, den fick behandling av biltemas bromsrengöring och tryckluft. Droppade i lite olja och knackade ihop delarna med gummiklubba.
Nu är det plötsligt lite mera spänst i den så nu tänker jag plocka ihop och provköra :P

Bild
dea

Inlägg av dea »

Det var ganska lika på alla när jag kände :(

Det verkar ju som du har tur då att där var nåt skit i ventilen :D
proxim
Kontakt:

Inlägg av proxim »

Eh...
Hittade den här liggandes en bit ner vid kedjan :? Fiskade upp den med en sån där plockgrej med klo i änden.
Shysst att numret på den är väl synligt men... Nu vet jag var den lilla plastflisan kommer ifrån. Då ligger det mera plastskräp nånstans antar jag. Vad gör jag nu???

Bild
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det där är (av numret att döma) vibrationsdämparen till kamkedjan. Sannolikt är det en bra grej att ha på sin plats. För att komma åt att sätta dit en ny tror jag bestämt att man skulle kunna jobba "uppifrån" topplocket (ser så ut på bild), men jag misstänker att transmissionskåpan måste bort för att man ska kunna se och ta bort eventuella andra små bitar. Om det ramlat ner fragment i oljetråget är det nog upp till ens egna nerver om man vill ta ner tråget eller låta dem ligga. Plasten kan ju inte gärna förstöra nåt av det som finns i vevhuset, tycker man, men det kan ju hända oanade saker också.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

https://youtu.be/Y6mzkRGPCMg?si=m0sNK0iW3rJFdl_Q
En liten film på mitt missljud :(
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det var ju en tydlig inspelning, men ljud är ofta svårt att använda som diagnostik. Om du får nåt utlåtande från en sakkunnig, är det nog fler här som skulle uppskatta om du berättar vad de kommer fram till.

Man kan ibland få hjälp i diagnostiken om man använder ett stetoskop eller liknande, då kan man ofta avgöra om ljudet kommer från topplocket (ventilmekanismen, t.ex) eller från vevhuset (lager, kolvar). För mig lät det lite som ett vevlager, men det är rätt mycket gissning över det. Nivans motor är inte känd för att "gå sönder", även om lite småstrul tycks vara nåt som dyker upp då och då.
/Rickard
Volvo TL 22 (935)
proxim
Kontakt:

Inlägg av proxim »

Jag tyckte inte riktigt det lät som mitt missljud, men lite svårt att jämföra.
dea

Inlägg av dea »

Jag lovar återkomma med besked vad som är felet. Tröttnade innan jag ens börjat riva annars är det väldigt ovanligt att jag lämnar bort bil/traktor reparationer.
dea

Inlägg av dea »

Nu har jag pratat med verkstaden ang min Niva, sliten kamaxel sa han :( men är det bara det så är jag ändå nöjd. Ska ta hem bilen och skruva själv, han blev bara glad om jag fixar den själv då dom har fullt upp :D
proxim
Kontakt:

Inlägg av proxim »

sliten kamaxel sa han
, Aha det låter ju inte allt för besvärligt att fixa till :)

Jag har fått dit vibrationsdämparen och fått ihop allt. Vibrationsdämparen var lätt att få på plats. Nu är tickandet borta.
Kanske kan det vara läge att lyfta på ventilkåpan om ett tag och efterdra lite muttrar.

Dags att ta hand om nästa problem...
Skriv svar